Jerntabletter

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Har et spørsmål ang jerntabletter. I pakningsvedlegget står det at de ikke skal tas sammen med mat (korn, grønnsaker, melk, koffein). Tidsintervallet mellom inntaket av disse matvarene og jerntablettene bør være minst 2 timer.
Vil det si at jeg bare skal vente minst 2 timer etter måltid, eller at jeg også må vente 2 timer før jeg spiser noe etterpå. For da er det minimum 4 timer mellom måltider, noe migrenen min kommer til å protestere på.

Er det noen som kan noe om dette?

Dette handler nok litt om at man blir ofte veldig hard i magen og om opptak, jeg måtte spise oftere (samme grunn som deg) så jeg prøvde meg litt frem for å finne ut om hvordan reaksjon jeg fikk. Så finn et sted i midten av der du må spise og kan drøye lengst mulig? Jeg er ingen ekspert da, så du kan jo også høre med legen om hva han tenker?

Jerntabletter bør helst tas på tom mage. Årsaken er at mange drikke- og matvarer, som for eksempel te, kaffe, vin og mat rik på kalsium eller fiber, kan hemme jernabsorpsjonen. Noen legemidler, som syrenøytraliserende (antacida) og enkelte antibiotika, kan også hemme jernopptaket.

Vitamin C derimot hjelper kroppen med å omdanne jern slik at det suges opp lettere opp i tarmen, og mange velger derfor å ta jerntabletter sammen med appelsinjuice eller vitamin C-tilskudd.

Vanlig bivirkninger av jerntabletter er urolig mage eller forstoppelse. Det er vanlig at avføringen blir svært mørk.

Om du plages av bivirkninger når du tar jern så kan du prøve å:

A: ta de før du legger deg (det gjør jeg når jeg tar jern, det funker fint på meg)

B: drite i anbefalingen om å ta de på tom mage, du vil fremdeles ha bedre effekt enn om du ikke tar jern.

C: ta annenhver dag

D: prøve et annet produkt/mikstur, om du er veldig plaget så vurder sprøyter

Jerntabletter bør helst tas på tom mage. Årsaken er at mange drikke- og matvarer, som for eksempel te, kaffe, vin og mat rik på kalsium eller fiber, kan hemme jernabsorpsjonen. Noen legemidler, som syrenøytraliserende (antacida) og enkelte antibiotika, kan også hemme jernopptaket.

Vitamin C derimot hjelper kroppen med å omdanne jern slik at det suges opp lettere opp i tarmen, og mange velger derfor å ta jerntabletter sammen med appelsinjuice eller vitamin C-tilskudd.

Vanlig bivirkninger av jerntabletter er urolig mage eller forstoppelse. Det er vanlig at avføringen blir svært mørk.

Om du plages av bivirkninger når du tar jern så kan du prøve å:

A: ta de før du legger deg (det gjør jeg når jeg tar jern, det funker fint på meg)

B: drite i anbefalingen om å ta de på tom mage, du vil fremdeles ha bedre effekt enn om du ikke tar jern.

C: ta annenhver dag

D: prøve et annet produkt/mikstur, om du er veldig plaget så vurder sprøyter
Ja

så da bør jeg ta på morgenen med en gang og vente hvor lenge før jeg spiser frokost? Holder det med en halvtime?

Spiser du ofte mat rett før du legger deg? Om du ikke gjør der ville jeg gjort som meg, -ta jern før du pusser tenner og legger deg.

Om du spiser svært hyppige måltider så finner du bare et fast tidspunkt på dagen og prøver det.
Hvor lang tid det tar før magesekken er tom varierer noe, men det tar ofte 3-4 timer etter mat før den er tom (på sykehuset må du avstå fra mat i 6 timer og drikke i 2 timer for å regnes som fastende). Om du skal være HELT sikker på at de tas på tom mage bør du med andre ord faste 6 timer, ta jern, faste en del timer til, noe som neppe er hensiktsmessig.

Altså: prøv deg fram, ta nær det funker for deg, og om jernlagrene/blodprosenten ikke bedres så får en heller bytte medikament/ende dose/tidspunkt.

Ja

så da bør jeg ta på morgenen med en gang og vente hvor lenge før jeg spiser frokost? Holder det med en halvtime?
Kengubarnet tok på morningen og spiste med engang , det gjorde ingenting sa legen. Verdiene gikk nå opp

Back
Topp