Jernrik mat

Kakemonster88

Trives på forumet :)
jentene i juni13
VIP
Januar 2017
Har dere noen tips til jernrik mat? Ligger på grensa i forhold til jernverdier...

Har nylig lest at den matvaren som var rikest på jern var hjerteskjell, og at man får kjøpt hermetiske hjerteskjell?

Jeg drikker appelsinjuice. Det hjelper å ta opp jernnivået. Tar riktignok jerntabletter jeg da ;)
Ellers er det gode forslag her :)

Hjemmelaget leverpostei, eller sånne patéer om man ikke gidder lage selv, spinat, grønnkål, havregryn, rødt kjøtt, egg, etc.. :-) om du klarer og lure opp i egg og spinat i en knallgod smoothie gir jo det en super start på dagen! Og rått egg i smoothie smaker ingenting.
Og mat som inneholder c-vitaminer gjør at kroppen tar opp jern lettere.

Ble minnet på at jeg måtte få i meg en dose nå, så ble en skive grovbrød med masse leverpostei og to klementiner til :p

Har ikke lest at man ikke kan det? Noen på termingruppa vår var blitt anbefalt det spesifikt. Hun som bor i Spania da tror jeg, men bør vel være ok likevel?

Står ikke noe på matportalen om det, så da får jeg se om jeg får det i meg på noen måte :) Kjenner jeg brekker meg litt av tanken, men kanskje jeg kan gjemme det i noe :p

Jeg tar Floradix, en mikstur av forskjellige grønnsaks- og plantesafter som inneholder jern. Inneholder mindre jern og er snillere mot magen enn jerntabletter, men jernet tas visstnok lettere opp i kroppen. Selges i matbutikker ☺

Tror det er forskjell på jern og hemjern, siste er fra dyreriket. Vet ikke helt hvorfor men fikk anbefalt hemjerntilskudd da jeg fikk påvist litt lave jernverdier...

Back
Topp