Jernnivå i nedre grense

Margrethe

Gift med forumet
Smånissene 2022
❄️ Januargull 2023 ❄️
Var hos legen for blodprøver forrige uke, er i dag 11+4, fikk svar om at jernnivået er i nedre grense og at jeg er anbefalt jerntilskudd fra uke 18. er det noen grunn for at jeg ikke kan begynne før? Går på gravid-tilskuddet fra Nyco, ingenting annet.

Ville kanskje spurt legen om det er noen spesiell grunn. Jeg hadde også litt lite jern da jeg var gravid, fikk beskjed om å starte med tilskudd med en gang jeg fikk prøveresultatene. Det var 10+noe.

Takk! Fikk resultatene som melding i Helse-Norge, men den gikk det ikke an å svare på… får prøve å ringe legekontoret.

jordmor sa at det er standard å begynne med jern fra rundt uke 18 ved lave nivåer i grenseland fordi de er forventet å synke. Så litt typ at det ikke haster enda ved blodprøve i uke 12 :)

Fra uke 18 er d anbefalte jerntilskuddet 40mg daglig. Før det er det lavere, men etter det så tror jeg det er fordi babyen vil ta mer av dine lagre fordi babyen trenger mer. Jeg hadde jernmangelanemi sist svangerskap (og B12 mangel) og mista en del blod under fødsel så jeg brukte lang tid på å komme meg, var også så svimmel og ikke klarte å gå uten hjelp de første dagene. Så jeg anbefaler å ta ekstra jerntilskudd allerede nå dersom verdiene er lave, for å forebygge.

Siden som du sier så er verdiene i nedre grense selv om du tar nycoplus, da ville jeg tatt ca 10- 20mg ekstra. (Lurt å ikke begynne for heftig for det var være litt hardt for magen, kanskje begynne å ta annenhver dag) :happy:

Takk! Ja, hun skrev 40mg fra uke 18, så godt tips om å begynne lavere nå.

Hei, om du fikk anbefalt 40mg fra uke 18 så er ikke verdiene dine så lave (om legen følger anbefalingene da, men høres jo sånn ut). Her er de nasjonale anbefalingene: https://www.helsedirektoratet.no/re...urdering-av-jernstatus-og-rad-om-jerntilskudd. Jeg ville nok spurt legen hva din verdi var, og om den er ned mot 12 så ville jeg også ha begynt på jern nå, men om du er mellom 30 og 70 så er det nok ikke så viktig å starte med en gang.

Grensen for jernmangel går vel på 12 mikrogram per liter, og det er de gravide som har jernlager under det som får beskjed om å begynne med en gang. Jerntabletter gir ofte forstoppelse, så om du ikke trenger det så kan du kanskje utsette det ubehaget? Sist hadde jeg jernlager på rundt 50 når jeg testet i uke 8, da gikk jeg på jern fra uke 18. Nå sjekket jeg jernlageret før jeg ble gravid og det var på 12, så da begynte jeg på jerntabletter før jeg ble gravid denne gangen.

Hei, om du fikk anbefalt 40mg fra uke 18 så er ikke verdiene dine så lave (om legen følger anbefalingene da, men høres jo sånn ut). Her er de nasjonale anbefalingene: https://www.helsedirektoratet.no/re...urdering-av-jernstatus-og-rad-om-jerntilskudd. Jeg ville nok spurt legen hva din verdi var, og om den er ned mot 12 så ville jeg også ha begynt på jern nå, men om du er mellom 30 og 70 så er det nok ikke så viktig å starte med en gang.

Grensen for jernmangel går vel på 12 mikrogram per liter, og det er de gravide som har jernlager under det som får beskjed om å begynne med en gang. Jerntabletter gir ofte forstoppelse, så om du ikke trenger det så kan du kanskje utsette det ubehaget? Sist hadde jeg jernlager på rundt 50 når jeg testet i uke 8, da gikk jeg på jern fra uke 18. Nå sjekket jeg jernlageret før jeg ble gravid og det var på 12, så da begynte jeg på jerntabletter før jeg ble gravid denne gangen.
Takk for god informasjon og tips :)

Back
Topp