Jernmangelanemi

•Ellibelli•

Gift med forumet
Jeg har fått påvist jernmangelanemi etter blodprøver hos legen. Jeg glemte så klart å spørre om hva nivået lå på, men det er mest sannsynlig årsaken til at jeg er så dårlig om dagen..

Etter fødselen med storebror hadde jeg 9,5 (tror jeg jm sa), og var skikkelig dårlig av det.. Men jm mener at det nivået ikke er nok til at man skal bli så dårlig..

Så da lurer jeg på - hvordan har dere her inne opplevd jernmangel? Hvor dårlige tenker dere at dere har vært? Lurer på om jeg er litt unormal som har så kraftig reaksjon på "moderat lavt nivå" av jernmangel..
(Svimling, besviming, veldig lite energi, tungpusta osv)

Jeg har hatt normale nivåer leeenge nå, men tidlig i tenårene var jeg lav en ganske lang stund. Tror jeg lå rundt 9. Da var det svimling og svartning for øynene som var hovedsymtomet. Ingen besvimelser. Kan ikke huske andre symptomer, men jeg var ingen atlet den gangen og la neppe merke til om jeg ble mer anpusten enn vanlig eller ei :p

Er nok veldig forskjellig tenker jeg hvordan kroppen reagerer på Jernmangel. Jeg ble veldig dårlig hvertfall. Svimmel, kvalm, måtte sette mg ned flere ganger for å ikke svime av, blek

Standard for meg er svimmelhet og hodepine :)

Sniker fra juli:-)
Jeg har hatt jernmangel anemi,lagrene mine var helt tomme.Jeg fikk det etter massiv blødning etter senabort.
Jeg ble innlagt til slutt,hb'en var 9.3.Jeg hadde gått noen månder med svimmelhet,hodeverk,trøtt og sliten hele tida.Tungpusta og småkvalm.
Noen reagerer veldig på lav hb sa de på sykehuset,så jordmoren din kan ikke gre alle under en kam:-)
Jeg fikk resept på sterke jerntabletter som jeg gikk på i 6 mnd.Startet også med d vitaminer da mangel på det også gir trøtthet.Fikk et nytt liv :-)

Sniker fra juli:-)
Jeg har hatt jernmangel anemi,lagrene mine var helt tomme.Jeg fikk det etter massiv blødning etter senabort.
Jeg ble innlagt til slutt,hb'en var 9.3.Jeg hadde gått noen månder med svimmelhet,hodeverk,trøtt og sliten hele tida.Tungpusta og småkvalm.
Noen reagerer veldig på lav hb sa de på sykehuset,så jordmoren din kan ikke gre alle under en kam:-)
Jeg fikk resept på sterke jerntabletter som jeg gikk på i 6 mnd.Startet også med d vitaminer da mangel på det også gir trøtthet.Fikk et nytt liv :-)
Tusen takk for alle svar alle sammen! :)

Og takk for svar, lillemor2012! :) nei, jeg har jo følt meg unormal da hu sa at hb'en min ikke var lav nok til å være SÅ dårlig etter fødselen, men jeg var jo så dårlig at jeg burde ikke reist hjem :p men det er jo greit å høre at andre også har reagert på samme måte..

Jeg fikk niferex av legen, for den skulle visst være kraftig men snill med magen med den dosen jeg skal ta.. :)

Tusen takk for alle svar alle sammen! :)

Og takk for svar, lillemor2012! :) nei, jeg har jo følt meg unormal da hu sa at hb'en min ikke var lav nok til å være SÅ dårlig etter fødselen, men jeg var jo så dårlig at jeg burde ikke reist hjem :p men det er jo greit å høre at andre også har reagert på samme måte..

Jeg fikk niferex av legen, for den skulle visst være kraftig men snill med magen med den dosen jeg skal ta.. :)

Jeg er dårlig første døgn etter fødsel,type kjøre senga til do :-p
Men har fått beskjed om at denne gang skal hb sjekkes før jeg reiser hjem.
Duferon 200 tok jeg x 2 til dagen:-)

Håper du blir mer opplagt denne gang:-)

Jeg er dårlig første døgn etter fødsel,type kjøre senga til do :-p
Men har fått beskjed om at denne gang skal hb sjekkes før jeg reiser hjem.
Duferon 200 tok jeg x 2 til dagen:-)

Håper du blir mer opplagt denne gang:-)
Det er helt grusomt å være så dårlig i en periode hvor man helst skulle være der for babyen sin! :(
Men godt at det er på forhånd bestemt at hb skal sjekkes! :)

Da storebror ble født kom jeg meg nesten ikke på do, jeg måtte ringe hver gang jeg skulle noe, han skulle løftes opp, skiftes på, om jeg var sulten, om jeg skulle på do, osv.. Ellers lå jeg stort sett bare i senga der.. :o

Jeg syns det er så snålt at alle gravide i Danmark får jerntilskudd men her må det være alarmerende lavt før det blir gjort noe med.....

Jeg syns det er så snålt at alle gravide i Danmark får jerntilskudd men her må det være alarmerende lavt før det blir gjort noe med.....
Legen min er veldig for jern. Har fortalt meg at danskene tar jern fra uke 20 intet mindre enn tre ganger.

Legen min er veldig for jern. Har fortalt meg at danskene tar jern fra uke 20 intet mindre enn tre ganger.
Jøss.. Så rart at det er så stor forskjell på det?

De sier jo at det er vanlig at jernnivået til gravide synker, men rart man ikke skal gjøre noe forebyggende..

Jøss.. Så rart at det er så stor forskjell på det?

De sier jo at det er vanlig at jernnivået til gravide synker, men rart man ikke skal gjøre noe forebyggende..
Regner med han gir meg jern nesten uansett nivå etter neste kontroll :p Men han bruker det muligens også som et bilde på hvor vanlig det er å gå ned i jernnivå på denne tiden.

Back
Topp