Jernmangel

Elfiol

Glad i forumet
MayDay2021
Jeg fikk beskjed om at jeg hadde jernmangel etter blodprøven hos legen. Men legen sa at jeg ikke skulle begynne på jern før uke 18, og da ta 60mg i 4 uker... Sist gang mener jeg at jeg begynte med en gang.. Flere som har fått samme beskjed som meg?

Jeg har fått samme beskjed :) Men fikk ikke beskjed om å bare ta i 4 uker, da. Hadde ikke så grusomt lavt jern, HB på 11,3!

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde jernmangel etter blodprøven hos legen. Men legen sa at jeg ikke skulle begynne på jern før uke 18, og da ta 60mg i 4 uker... Sist gang mener jeg at jeg begynte med en gang.. Flere som har fått samme beskjed som meg?

Fikk samme beskjed, men sjekket med en venninne som er lege og hun sa jeg bare kunne starte med en gang. Startet i uke 14 jeg

Sist svangerskap måtte eg begynne på jern allerede i veke 7. måtte gå på det heile svangerskapet

Jeg begynte allerde i uke 7. Er visst en del forskning på det. Jordmoren min mente ihvertfall at det var greit å starte med en gang, da jern er viktig rett og slett.

Tenker jeg starter med multivitaminer nå da, der er det jo iallefall noe jern :wacky: Så kan jeg øke til den dosen legen sa i uke 18:happy:

Samme her! Starter i uke 18 og skal ta det ut resten av svangerskapet :)

Samme beskjed, men skal fortsette ut svangerskapet. Hadde ferritin på under 30. Hb er heldigvis på 15,5.

Det er feil at du kun skal ta i fire uker, se på min siste post :happy:

Fikk brevet med svarene i posten og der sto det at jeg skulle ta fra uke 18-20 ut svangerskapet, så da er det nok bare gravidhjernen min som har hørt noe annet :hilarious: Ferritin var på 23, så må ta 60 mg...

Har ikke fått tatt blodprøver enda denne gangen, men regner med at jernverdiene er lave nå og. Ser i papirene fra sist svangerskap at da var ferritin på 8 og Hb 10.7 ved første kontroll, og ble anbefalt jerntabletter fra da og ut svangerskapet. Men det er noen år siden så rettningslinjene ift når man skal begynne kan jo endret seg siden :)

Jeg trodde jeg også skulle få sånn vitamin sjekk når jeg tok blodprøver hos legen men de sjekka bare hiv,hepatitt etc :confused:

Jeg trodde jeg også skulle få sånn vitamin sjekk når jeg tok blodprøver hos legen men de sjekka bare hiv,hepatitt etc :confused:

Mulig de har sjekket og alt var fint, derfor de ikke har sagt noe? For min del sa de ingenting før, fikk bare melding fra legen noen dager senere med Hb og ferritin nivå

Mulig de har sjekket og alt var fint, derfor de ikke har sagt noe? For min del sa de ingenting før, fikk bare melding fra legen noen dager senere med Hb og ferritin nivå
Kan hende :wacky: Fikk 4 a4 sider med sykdommene jeg ikke hadde og blodtype i allefall :hilarious:

Back
Topp