Jernmangel

Rugrat

Glad i forumet
Hei :)
Fikk svar på blodprøvene jeg tok i uke 12, og alt var bra sa legen, men jeg hadde lave jernnivåer. Fikk ikke noen tall, men fikk beskjed om å begynne på 60mg jern i uke 18. Idag er jeg i uke 14. Lurer på hvorfor jeg ikke skulle starte med tilskudd allerede nå? Tar Multivitamin bare nå. Noen som vet hvorfor jeg skal vente med å begynne?

Var det ikke noen andre som også fikk beskjed om å starte i uke 18? 60mg høres ut som dose for øvre minimumsgrense så du har en del å gå på enda isåfall. Jeg hadde 11 og måtte ta 2x100 men det var diagnose satt 1 mnd før jeg ble gravid. Nå tar jeg 100 annenhver dag. Gidder ikke hver dag nå som jernet er litt høyere. Blir så uvel.

Det slo meg at det kan være pga ubehag du starter i uke 18. Jern er jo rimelig hardt for magen innimellom. Men det er ren tipping fra min side altså.

Rart, men kan hende legen mener du "har nok" til å gå videre? Jeg har vært i grenseland for jernnivåene mine siden uke 6, og har gått på 100mg. Nå går jeg på 50mg ekstra pr dag. Legene mine behandler det som at det er viktig å få opp nivåene så tidlig som mulig, for senere i graviditeten er det vanskeligere å få lagrene opp (slik forklarte de meg det). Ville ringt legen din og spurt direkte om det er noen konkret grunn til hvorfor du skal vente.

Har forøvrig ikke opplevd noen plager/ubehag i forbindelse med jerntabelettinntak :)

Leger virker så ubestemte rundt dette med jern. Datteren min sliter med store blødninger og har gått på tilskudd i snart ett år og gått opp til 30 (de vil ha henne på 70). Jeg har fått samme beskjed men har tatt jern i 3 mnd og vikarlege sier jernet ditt er fint nå.

Må ha ekstremt godt opptak jeg da siden datteren min har brukt så lang tid. Eller har mensen påvirket meg sååå mye haha. Blir ikke klok. :dead:

Fikk ikke tallene, må huske å spørre neste gang jeg snakker med de.

Aner ikke hvorfor en skal vente, men her er et utdrag fra nhi.no
https://nhi.no/familie/graviditet/s...til/svangerskap-gode-rad/jern-og-svangerskap/

«Helsedirektoratet gir følgende råd ut ifra målt ferritin i svangerskapets første trimester:

• Serumferritin over 70 mg/L: Jerntilskudd ikke nødvendig
  • Serumferritin: 30-70 mg/L: 40 mg jern per dag fra uke 18 til 20 og ut svangerskapet
  • Serumferritin under 30 mg/L: 60 mg jern per dag fra uke 18 til 20 og ut svangerskapet»
Så helsedirektoratet anbefaler fra uke 18.

Jeg hadde også lavt innhold av jern, men fikk ingen beskjed om at jeg skal ta jerntabletter. Det kan ha noe med blodprosenten min. For den var ikke lav.

«Behovet for jernbehandling vurderes ut fra blodprosent, måling av serumferritin for jernstatus og kvinnens helsetilstand. »

Hei :)
Fikk svar på blodprøvene jeg tok i uke 12, og alt var bra sa legen, men jeg hadde lave jernnivåer. Fikk ikke noen tall, men fikk beskjed om å begynne på 60mg jern i uke 18. Idag er jeg i uke 14. Lurer på hvorfor jeg ikke skulle starte med tilskudd allerede nå? Tar Multivitamin bare nå. Noen som vet hvorfor jeg skal vente med å begynne?

Jeg fikk beskjed om det samme av jordmor. Spurte hun på neste kontroll om hvorfor vente: hun sa at man kan starte før om man vil, men at behov for jern øker betydelig fra uke 18. Pluss at jern kan dessverre føre til litt uvelhet/kvalme og i og med at jeg sliter mye med kvalme så anbefalte hun ikke å begynne før, da det kan forverre kvalmen.

Var det ikke noen andre som også fikk beskjed om å starte i uke 18? 60mg høres ut som dose for øvre minimumsgrense så du har en del å gå på enda isåfall. Jeg hadde 11 og måtte ta 2x100 men det var diagnose satt 1 mnd før jeg ble gravid. Nå tar jeg 100 annenhver dag. Gidder ikke hver dag nå som jernet er litt høyere. Blir så uvel.

Det slo meg at det kan være pga ubehag du starter i uke 18. Jern er jo rimelig hardt for magen innimellom. Men det er ren tipping fra min side altså.

Jepp det var meg som lurte og fikk svar i mellomtiden :-) Og ja, uvelhet er en av grunnene

Så, jeg fikk mast meg til tall endelig nå og jeg har gått fra 11 til 77 i jernlager på 3 mnd mens datteren min har brukt omtrentlig ett år fra tomt til 30.

Når jeg ikke har vært gravid har mitt ferritin ligget på 14/15 stortsett. Jeg har alltid hatt kraftige blødninger og det siste året har jeg begynte på sånn piller som skal stoppe blødninger (generelt ikke bare redusere mensen) husker ikke navn desverre men de anbefales. Så graviditet for meg har jo vært et mirakel haha.

Vet ikke om det er dårlig opptak ellers eller om det er fravær av menstrasjon.

Jeg har også fått beskjed om å begynne med jern fra uke 18. Men spurte ikke hvorfor jeg ikke skulle begynne med en gang;)

Back
Topp