Jernmangel

Siren3

Blir kjent med forumet
Maiblomstene 2020
Dere som har fått påvist jernmangel, hvor mye jern tar dere? Jeg fikk en tekstmelding fra legen, der han sier jeg har for lite jern, og anbefaler meg å ta tilskudd. Men det står ingenting om hvor mye jeg bør ta... har i tillegg d-vitaminmangel og B12-mangel. Noen som har tips?

Be om å få en Time hvor legen gir deg riktig dose. Jeg hadde 19 i jern plutselig her, så går på 27x2 + det som er i multivitaminene.

sliter også med å holde opp d vitamin så går på ganske høy dose tidvis og følges opp me blodprøver nå når jeg er gravid, for å regulere.

Vet du hvilke verdier du hadde da?

H
Jeg tar 2x65 mg, syns det høres mye ut, men det er kanskje vanlig :nailbiting:
hva var verdien din da? Har også forstått det sånn at de som hadde lav i begynnelsen av svangerskapet går på høyere dose enn meg som hadde lav verdi på det tidspunktet i svangerskapet hvor det er normalt at jernmivået faller en del?! Jeg hadde over 70 i uke 12

Er dette noe som er vanlig å måle? Har ikke målt noe siden jeg var 3 mnd på vei tror jeg. Jeg tar tran, multivitaminer og c vitamin.

Er dette noe som er vanlig å måle? Har ikke målt noe siden jeg var 3 mnd på vei tror jeg. Jeg tar tran, multivitaminer og c vitamin.

Skal egneltig bare måles i uke 12 ja! Ut ifra det så bestemmes det tydeligvis om man skal ha tilskudd.. her ble det tatt nytt fordi jeg er i såpass dårlig form og følges opp med blodprøver! Men synes det er litt rart jeg da.. når jeg hadde over 70 i uke 12, men 19 nå sist.
.. 42DABA8A-A281-4EBD-8348-684B611B3A34.png

Jeg ble ikke målt til 12 ukers kontroll noe jm synes var veldig merkelig, hun vmba meg dermed begynne med 27 mg uten at det er tatt prøver av meg.. Men jeg ble så dårlig i magen av de så jeg stoppet med det. Var hos legen med minsten for 1 uke siden og tok liksågodt blodprøve da for å se hva lageret er på, har enda ikke fått svar men jeg vil tro at jeg kanskje burde ta jern :/

Skal egneltig bare måles i uke 12 ja! Ut ifra det så bestemmes det tydeligvis om man skal ha tilskudd.. her ble det tatt nytt fordi jeg er i såpass dårlig form og følges opp med blodprøver! Men synes det er litt rart jeg da.. når jeg hadde over 70 i uke 12, men 19 nå sist.
.. Vis vedlegget 319141

Takk for svaret! Skal høre med jm når jeg skal dit nå om to uker, men synes det var litt rart at uke 12 skulle være indikator før de neste 6+ månedene liksom... :shifty: Når det er sagt tror jeg ikke jeg mangler jern, men kan jo være kjekt å vite sikkert :)

H

hva var verdien din da? Har også forstått det sånn at de som hadde lav i begynnelsen av svangerskapet går på høyere dose enn meg som hadde lav verdi på det tidspunktet i svangerskapet hvor det er normalt at jernmivået faller en del?! Jeg hadde over 70 i uke 12

Litt usikker, hvis jeg har skjønt riktig på det svaret jeg fikk fra fürst, så står det 27

Jeg har jernmangel, og hatt det siden før jeg ble gravid. Jeg skal eeeegentlig ta 100-200 mg om dagen, men det er jeg ikke i nærheten av å klare engang. Magen min tåler maks 60 mg om dagen, som legen min mener er minimum av det jeg burde få i meg.

Her ber jordmor meg om å justere inntak av jern ved å se hvordan blodprosenten er på hver kontroll (stikk i fingeren.)
Når den bikker under 12 så tar jeg jern frem til neste kontroll og sjekker igjen da.. Hun sier jern og blodprosent henger veldig godt sammen ;)

Her ber jordmor meg om å justere inntak av jern ved å se hvordan blodprosenten er på hver kontroll (stikk i fingeren.)
Når den bikker under 12 så tar jeg jern frem til neste kontroll og sjekker igjen da.. Hun sier jern og blodprosent henger veldig godt sammen ;)
Det gjør det ikke alltid altså! Jeg har god blodprosent (14,1) men likevel 19 i jern

Jeg sliter med lav blodprosent som er et resultat av lavt jernlager, ifølge fastlegen min. Blodprosenten er nede i 10 nå, og den har sunket mer og mer utover svangerskapet. Har opplevd å få flere blodtrykksfall - et slags anfall der jeg opplever intens kvalme og svimmelhet, nummenhet i ansikt og fingre og kaldsvetting. Utrolig ubehagelig, men dette skyldes nok mest sannsynlig at jeg har vanskelig for å få opp verdiene. Nå skal jeg prøve å kutte vitaminer som inneholder kalsium, eller ta de på andre tidspunkt enn når jeg tar jerntilskuddet, fordi kalsium visstnok hindrer bra opptak av jern.

Back
Topp