Jernmangel

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Legen ringte i dag og sa at jeg har jernmangel. Anbefalte meg å starte opp med jern snarest. På apoteket ble jeg anbefalt Nycoplus jern 27 mg. Noen som vil dele erfaringer? Er disse de rette tablettene? Legen sa ingenting om hva jeg burde kjøpe..

Jeg må også ta jerntilskudd, så følger denne for å se hva du får til svar :happy:

Jeg fikk beskjed av legen min å ta 40mg jern hver dag. Jeg tar den som er på 27mg + multivitaminer som inneholder 15mg jern å det var helt greit i følge legen :happy:

Sniker fra maigruppa her. Anbefaler hematoferol eller annet jerntilskudd med C-vitamin, så slipper du å bli steinhard i magen :)

Bruker Aminojern, og har ikke hatt noen problemer med magen pga det. Fikk det anbefalt av en venninne som var gravid rett før meg:happy: De på apoteket var helt enige.

Jeg fikk beskjed av jordmor om å ta 60 mg jern om dagen ut svangerskapet. Tror jeg ville sjekket med legen hvor mye du trenger å ta :)

Jeg fikk beskjed av jordmor om å ta 60 mg jern om dagen ut svangerskapet. Tror jeg ville sjekket med legen hvor mye du trenger å ta :)

Glemte å skrive at jordmor hadde et skjema hun sjekket blodprøveresultatet opp mot, og hvor det fremgikk hvor mye jern som var anbefalt å ta ut fra blodprøven.

Jeg kan også legge til at jeg fikk beskjed om akkurat hvor mye jern jeg skulle ha i tilskudd hver dag. Fikk beskjed da de fikk svaret på blodprøvene fra 1. svangerskapskontroll. Gravidvitaminene jeg tok fra før av + 1 stk aminojern blir akkurat det jeg skal ha.

Kommer helt an på hvor mye du får beskjed om å ta. Jeg har jernmangel og har gått på 100 mg tabletter, som er ment forebyggende mot jernmangel, både før og under svangerskapet.

Blodprøvene mine har vært innenfor, men kroppen min har sagt fra at den har for lite jern så jeg tar jern tre ganger i uken. Burde nok ha spurt om å få sjekket jernlageret og ikke bare i blodet.

Jeg fikk beskjed om at min ferritin var på 13, så nå tar jeg 3x 27mg. Merker ingenting på magen:)

Back
Topp