Jernmangel

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Hei, jeg fikk melding fra legen etter blodprøver rundt uke 12 at jeg hadde lavt jern nivå og burde ta tilskudd fra uke 18 og ut svangerskapet. Jeg spurte hvorfor jeg ikke skulle starte med en gang og hun sa det var bare standard praksis. Jeg er en person som trenger å vite hvorfor, så det svaret var ikke godt nok for meg. Er det noen av dere som vet hvorfor man ikke skal begynne med tilskudd før uke 18?
Jeg har følt meg ganske sliten, svimmel og trøtt de siste to ukene og antar det kanskje har noe med jern nivået å gjøre. Er 14+2 nå så da er det jo 4 uker igjen uten noe tilskudd. Er det farlig med ekstra jern nå, eller kan jeg trygt prøve å få i meg mat med ekstra jern frem til jeg begynner på tilskudd?

Jeg tror det bare er generelt beregnet for å få en periode. Fikk samme beskjed og jeg begynte med en gang. Skulle ta 40 mg men hadde 25 mg i pakken. Derfor begynte jeg heller før hvor jeg kunne ta mindre over lengre periode, isteden for så høy dose.

Det er ikke farlig å ta jerntilskudd før uke 18 hvis det er det du bekymrer deg for :) det er ofte jern tilsatt i de gravidpakkene mange tar de første 3 mnd f.eks. jeg har også forklart lege og jordmor at jeg begynte på mindre tilskudd tidligere.

Jeg tar multivitaminer og fikk beskjed av jordmor å ta tilskudd når jeg var hos henne i uke 14:)

Har du lavt jernnivå er det ikke farlig å ta jerntabletter, jeg går fast på jern.
Vet du hva nivået ditt er?

Man anbefaler å vente med jerntilskud fordi det er mange som blir plaget med forstoppelse i begynnelsen av svangerskapet. Jerntabletter kan også gi forstoppelse, så det er egentlig bare så man ikke blir ramt fra flere sider på en gang.
Her i Danmark anbefaler man at kvinder fast tar jern (40-50mg) fra uke 10 og resten av graviditeten, da opp mot 50% av alle gravide kvinner får jernmangel under graviditet, hvis de ikke tar tilskud (alt etter definitionen på mangel).
Du kan trygt begynne med tilskudd nå hvis du ønsker det.

Vet vel ikke helt hvorfor det er slikt. Jeg hadde lav blodprosent og måtte ta jern. Sist kontroll uke 27 så var blodprosent fin, men fremdeles må jeg fortsette å ta 40 mg daglig ut svangerskapet. Tok aldri jern i mine andre svangerskap og blodprosent har aldri vært lav før etter fødsel med nr 2

Mitt eksempel svarer vel kanskje ikke egentlig på spørsmålet ditt, men jeg fikk beskjed av legen om å starte med jerntilskudd allerede en stund før jeg forsøkte å bli gravid. Tok ca 60 mg fra et par mnd før prøveforsøk, og kanskje halvveis ut i første trimester.
Når jeg var ca i uke 26 tok jeg blodprøver og målte blodprosent, og fikk beskjed om at jeg hadde veldig lite jern og veldig lav blodprosent, og nå tar jeg 65 mg jern og skal ta dette frem til 6-ukers kontrollen etter fødsel.
Har aldri hørt at det skal være skadelig å ta jerntilskudd dersom man har behov for det.
Ang. forstoppelse; jeg har tullete fordøyelse i utgangspunktet og går fast på laktulose. Dette måtte jeg starte med i slutten av andre trimester, og legen sier at jeg fint kan bruke det fast (og gjerne ta med på sykehuset, i tillfelle de er gniene på det der etter fødsel).

Dette med jern og forstoppelse, viktig å huske at det like godt kan gå den andre veien, at man blir løs i magen. Det er rett og slett helt vilkårlig, og er nok derfor de ikke stresser med at du skal begynne med det.

Hm... Min lege ble overrasket over at jeg ikke allerede tok jern, og mente alle kvinner i fertil alder burde ta det fast. Så hvor standard det er vet jeg ikke.

Fikk og beskjed om å ta hem-jern, da den er mildere mot magen/kroppen. Jeg ble helt rar av de "vanlige"

Tusen takk for mange gode svar! Jeg har ikke vært plaget med forstoppelse så langt i svangerskapet (14+4), men har gått på jern før så vet at jeg kan bli ganske hard i magen av det. Vet at det finnes en type på apoteket som det står mild mot magen på så kan jo se om jeg finner den. Jeg tenkte ikke noe over det at jeg ikke skulle begynne før uke 18 før jeg begynte å føle meg dårlig. Kan jo hende jeg innbiller meg symptomene fordi jeg vet jeg har mangel, men da burde jo symptomene oppstått med en gang. Jeg spiser ikke kjøtt så jeg er veldig påpasselig med å ta de vitaminene jeg skal, men i løpet av mine 4 år som veggis har jeg ikke hatt mangel på jern, kun før når jeg hadde dårlig kosthold på grunn av at jeg ikke likte kjøtt. De siste to ukene har jeg i hvert fall vært veldig svimmel når jeg reiser meg, spesielt om morgenen eller hvis jeg må opp å tisse om natten. Hender jeg må sette meg ned fordi alt blir svart. Så har jeg vært utrolig trøtt og sliten og hvile hjelper ikke, og nå de siste dagene har jeg hatt vondt i hodet. Ikke veldig kraftig, men nok til at det er plagsomt (prøver å ikke ta paracet før det er krise). Starter bare opp på tilskudd da jeg. Legen sa 100 mg 3 ganger i uken (tilsvarer rundt 40mg per dag).

Tusen takk for mange gode svar! Veldig takknemlig for å ha dette forumet ❤️

Back
Topp