Jernmangel?

Tyttebær

Forelsket i forumet
Juligull2021
Noen som har erfaring med jernmangel? Jeg våknet i dag med veldig irriterende øresus. Kommer og går litt, men har konstant "dotter i ørene". Googlet litt, og da stemmer mange av mine symptomer med de som er beskrevet for jernmangel. Svimmel, øresus, andpustenhet. Jeg er vegetarianer, så får jo ikke i meg jern fra kjøtt. Bør jeg ta en tur på apoteket i morgen og kjøpe jerntabletter? Skal til legen på fredag.

Noen som har erfaring med jernmangel? Jeg våknet i dag med veldig irriterende øresus. Kommer og går litt, men har konstant "dotter i ørene". Googlet litt, og da stemmer mange av mine symptomer med de som er beskrevet for jernmangel. Svimmel, øresus, andpustenhet. Jeg er vegetarianer, så får jo ikke i meg jern fra kjøtt. Bør jeg ta en tur på apoteket i morgen og kjøpe jerntabletter? Skal til legen på fredag.

Be legen sjekke om du trenger å ta jern :) har lest et sted at man ikke skal ta jern ved graviditet før man vet om det er nødvendig. Men de fleste behøver jo litt jern i svangerskapet, så det kan sikkert være årsaken :)
Andpusten kan man også bli tidlig fordi kroppen plutselig skal pumpe mer blod enn vanlig. Jeg blir andpusten bare av ei litta trapp, og det var det første graviditetssymptomet jeg kjente igjen denne gangen, 1 uke før positiv test :)

Be legen sjekke om du trenger å ta jern :) har lest et sted at man ikke skal ta jern ved graviditet før man vet om det er nødvendig. Men de fleste behøver jo litt jern i svangerskapet, så det kan sikkert være årsaken :)
Andpusten kan man også bli tidlig fordi kroppen plutselig skal pumpe mer blod enn vanlig. Jeg blir andpusten bare av ei litta trapp, og det var det første graviditetssymptomet jeg kjente igjen denne gangen, 1 uke før positiv test :)
Ok, jeg får ta det med legen på fredag :) takk for svar!

Ok, jeg får ta det med legen på fredag :) takk for svar!
Jeg har hørt det samme, at man ikke skal ta jerntilskudd før man har fått påvist behov ettersom for mye jern er skadelig for fosteret. Få legen til å ta en blodprøve :)

Hørt det samne. At ved graviditet bør det konsulteres med lege før man tar jerntilskudd :)

Jeg har slitt mye med det, men her så har symptomene vært utmattelse, svarte prikker om jeg reiser meg fort, svimmelhet. Hadde det rett før jeg ble gravid, tok tester rett før positiv gravidtest om at nivået jern var normalisert igjen :) du kan prøve å spise en brødskive daglig med sprett prim den er tilsatt jern :)

Hadde en alvorlig lavt jernlager etter ks i fjor. Etter en kur med jern injeksjoner har det blitt bedre. Hør med legen din :)

Back
Topp