Jernmangel

Anna•

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Marsboerne2017
Hei dere :)

Er det noen som har måtte begynne med jerntilskudd enda?
Jeg var på svangerskapskontroll i forrige uke og fikk høre at jeg hadde litt lavt jernlager, og ble anbefalt kosttilskudd i form av jern.

Jeg har ikke fått somlet meg til å kjøpe disse tablettene enda, men har i mellomtiden spist mat som er mer rik på jern.
Kjøtt og grovt brød med leverpostei blandt annet.
Så får jeg hvertfall i meg noe jern, og på den naturlige måten.

Er det noen som har noen anbefalinger/råd vedr jerntilskudd, og evt hva som er bra?

Alle svar tas imot med stor takknemlighet !

Ha en fantastisk dag alle sammen❤️

Lurt å legge inn naturlig jern i kosten slik som du gjør nå. Jeg hadde jernmangel forje svangerskap. Jeg ble i allefall dårlig av noen av de jerntabelettene som hadde høyt innhld av jern. Ble anbefalt av apoteket å gå ned på styrken, og det hjalp. Gikk sakte men sikkert opp til et normalt nivå :)

Jeg har måtte brukt siden uke 15-16. Bruker nycoplus sin Ferro-Retard 100mg. Tar bare en om kvelden så det ikke blir så hardt for magen, det har funket veldig bra : ingen bivirkninger bortsett fra den mest vanlige: svart avføring (sorry for ekle detaljer)
Tips: ta dem samtidig med mat, typisk kveldsmat e.l. Det kan redusere/ gjøre at du slipper bivirkninger :)
Lykke til :)

Jeg har. God blodprosent men jernlageret er litt i laveste laget. Tar et tilskudd som er mildt for magen men likevel høy dose. Samme som dem gir på sykehuset. Brukt dem i snart 1 mnd og er spent på neste måling :) husk c-vitaminer for å øke opptaket av jern ;)

Jeg har tatt de vitamin og mineralpillene som står i tilbuds-tråden nesten fra starten av svangerskapet pga at jeg var så dårlig. Spiser også grovt brød med leverpostei, brokkoli og rosenkål og mye fisk og litt kjøtt ;) prøver å spise sunt for føle meg minst mulig dårlig ;)

Jeg må ta jerntilskudd, siden blodprosenten var altfor lav. Men har ikke fått noe problemer med magen, tar noen som skulle være bedre for magen. Som legen anbefalte.

Jeg må ta jerntilskudd, siden blodprosenten var altfor lav. Men har ikke fått noe problemer med magen, tar noen som skulle være bedre for magen. Som legen anbefalte.
Hva heter de du tar?

Tusen takk for masse gode tilbakemeldinger alle sammen. :signs001

Godt å ha noen å rådføre seg med .:talk020

Hva heter de du tar?
Hemofer heter de:-) Supert å endre kosten, men som legen min sa at noen ganger må det mer til. Jeg spiser "riktig", men fikk fortsatt veldig lav blodprosent.

Jeg har lavt jernlager, så legen min anbefalte meg å ta jerntilskudd fra uke 20. Jeg har ikke somlet meg til å kjøpe noe enda, for vet ikke hvilken type jeg skal velge :) Legen anbefalte Gravijern, men det har jeg ikke funnet noe sted. Jeg har prøvd å spise litt mer jernrike matvarer, så håper det hjelper på.

Blodprosenten hos gravide faller i målinger fordi blodvolumet øker. Det er helt naturlig. Dersom man har veldig lav blodprosent og lavt jernlager kan det være lurt å supplemere med jerntilskudd, men da må man opp i høyere doser enn det man finner på helsekosten. Hemofer feks har kun 9 mg jern i motsetning til Duroferon eller FerroRetard som har 100 mg. De kan derimot være litt harde mot magen så det kan lønnes å drikke rikelig med vann, og evt ta Lactulose ved siden av.

Selv har jeg jernlager på hele 2(!) og blodprosent på 10 så jeg bør ta jernsupplement, men magen slo seg helt vrang. Jeg merker heldigvis ikke til det så da hopper jeg over det. Det er verre med den harde magen!
:p

Husk at en må ha c-vitamin for at jern skal bli tatt opp. Det anbefales derfor å ta Evt jerntilskudd med appelsinjuice. Viktig med melk, men melk hemmer deler av opptaket av jern!

Selv hadde jeg høy blodprosent og lager, så legen såg ikke noe vist å måle HB. Men har fokus på det i kosten, spiser appelsiner, skiver med leverpostei med appelsinjuice, bytta ut salaten med spinat (rik må jern og magnesium). Å har andre måltider der fokuset er mer på kalsium v andre måltider.

Blodprosenten hos gravide faller i målinger fordi blodvolumet øker. Det er helt naturlig. Dersom man har veldig lav blodprosent og lavt jernlager kan det være lurt å supplemere med jerntilskudd, men da må man opp i høyere doser enn det man finner på helsekosten. Hemofer feks har kun 9 mg jern i motsetning til Duroferon eller FerroRetard som har 100 mg. De kan derimot være litt harde mot magen så det kan lønnes å drikke rikelig med vann, og evt ta Lactulose ved siden av.

Selv har jeg jernlager på hele 2(!) og blodprosent på 10 så jeg bør ta jernsupplement, men magen slo seg helt vrang. Jeg merker heldigvis ikke til det så da hopper jeg over det. Det er verre med den harde magen!
:p
Pga magen og at gravide ofte sliter litt med magen, så anbefaler min lege hemofer, men med større dose en det står på pakka. For at vi ikke skal få flere plager enn nødvendig.

Jeg kjøpte også Hemofer, da de skal være noe snillere for magen. Tar ikke mer enn tre piller hver dag, rett og slett pga. magens reaksjon. Gravide kan vel ta ganske mye mer enn mine ca. 30 mg, men der går grensa for meg. Har til og med hoppet over et par dager - livredd for at fordøyelsen stopper helt opp og kanskje til og med trigger hemoroider:/
Spiser i alle fall kilovis med leverpostei og mer spinat enn noensinne - det er jo godt også!

Legen forklarte meg vel at man ikke lenger gir en generell anbefaling om inntak av jern - man klarer seg uten. Likevel anbefalte deres kontor det, da de så et behov for det hos mødrene etter fødsel. Det er så mye som går tapt ved fødsel og i amming og da er det greit å bygge opp lagrene noe.

Det er forskjell på å ta jernsupplement for å vedlikeholde en stabil blodprosent i referanseverdi, og ta jern pga jernmangel og/eller lavt jernlager. 9 mg jern som Hemofer inneholder er ikke nok til å øke blodprosenten, det er knapt en vedlikeholdsdose til den verdien man har. Opptaket er også mer komplekst enn bare det. Det kreves nok røde blodceller til opptaket og. Dette kan måles i en utvidet blodprøve.

Høye doser jerntilskudd kan føre til hard mage, men er målet å øke en allerede lav blodprosent må man tilføre høye doser jern.

Det er sant.
Tror forresten Hemofers pakningsvedlegg anbefaler en døgndose på 27 mg for gravide/ammende? Kan faktisk være at legen min opererte med et anbefalt inntak for gravide som var høyere. Lurer på om det kan ha vært så høyt som rundt 50-70 mg? Men det må vel handle om sammenlagt inntak (kost og tilskudd) da?

Babyen er forøvrig så 'uheldig' å ramle inn i to slekter med en haug av leger, og det har blitt rynket med øyenbryn eller uttrykt skepsis når det med jerntilskudd har kommet opp.
Hva skal to stakkars humanister med baby på vei orke å tro? Hehe. (Jaja, vi er jo takknemlige for å alltid ha noen å spørre (les: plage med irriterende telefoner) om vi lurer på noe;))
Jeg har rett og slett havnet på et inntak sånn midt i mellom, jeg.

Last edited:
Jeg har lavt jernlager, så legen min anbefalte meg å ta jerntilskudd fra uke 20. Jeg har ikke somlet meg til å kjøpe noe enda, for vet ikke hvilken type jeg skal velge :) Legen anbefalte Gravijern, men det har jeg ikke funnet noe sted. Jeg har prøvd å spise litt mer jernrike matvarer, så håper det hjelper på.
Har du spurt apotekene? Har ofte blitt tilbud at de kan bestille inn ting til meg som de ikke har i butikken...eller så kan du jo prøve den som alle anbefaler her inne ;)

Back
Topp