Jernmangel i svangerskapet

Kar23

Blir kjent med forumet
Jeg tok blodprøver som viste jernlagre som var under anbefalt nivå. Legen skrev at jeg skal ta 40 mg. jern fra svangerskapsuke 18. Noen som vet hvorfor man skal vente til uke 18 med å ta tilskudd? Leste om noen andre som hadde fått samme beskjed.

Vet ikke om det med uke 18. selv fikk jeg påvist lavt jernlager. Jeg fikk beskjed om å ta 100 mg tilskudd hver dag i 3 mnd fra det ble påvist i uke 10.

Vet ikke om det med uke 18. selv fikk jeg påvist lavt jernlager. Jeg fikk beskjed om å ta 100 mg tilskudd hver dag i 3 mnd fra det ble påvist i uke 10
Har sikkert noe med hvor lavt nivået er. I mitt hode er det mest logisk å begynne behandling så snart man får det påvist, og ikke avvente i flere uker :confused004

Har sikkert noe med hvor lavt nivået er. I mitt hode er det mest logisk å begynne behandling så snart man får det påvist, og ikke avvente i flere uker :confused004
Jeg skal også ta fra uke 18, så det er nok avhengig av hvor lavt det er. Jerntabletter kan føre til forstoppelse. Sier ikke det er derfor man venter, men kanskje en slags sammenheng?

Jeg tok blodprøver som viste jernlagre som var under anbefalt nivå. Legen skrev at jeg skal ta 40 mg. jern fra svangerskapsuke 18. Noen som vet hvorfor man skal vente til uke 18 med å ta tilskudd? Leste om noen andre som hadde fått samme beskjed.
Det kommer an på nivåene dine. Jeg fikk selv samme beskjed av jordmor etter sist svangerskapskonsultasjon. Legger ved skjermbilde fra Helsenorge sine anbefalinger.

061FCF7D-B20F-4ED1-85A8-4F41C827658F.png

Eg fekk samme beskjed av legen min. Men eg veit at eg ikkje kjem til å greie å ta vanleg jerntilskot fordi eg blir så forstoppa. Eg begynte heller å ta aminojern frå starten av svangerskapet. Det et eit tilskot som er mykje mildare mot magen, men som kroppen også tar opp mindre effektivt enn vanleg jern. Jordmora mi var einig i at eg kan prøve å ta det i eit par månader før vi måler jernnivå på nytt.

Eg fekk samme beskjed av legen min. Men eg veit at eg ikkje kjem til å greie å ta vanleg jerntilskot fordi eg blir så forstoppa. Eg begynte heller å ta aminojern frå starten av svangerskapet. Det et eit tilskot som er mykje mildare mot magen, men som kroppen også tar opp mindre effektivt enn vanleg jern. Jordmora mi var einig i at eg kan prøve å ta det i eit par månader før vi måler jernnivå på nytt.
Hvor kjøper du det?

Vel, begrunnelsen av helsedirektoratet slik jeg tolker det sier at det er på grunn av at jernbehovet øker utover svangerskapet. Jerninntaket ditt i første trimesteret kun skal dekke ditt vanlige tap av jern. Så det er først når du kommer i andre og tredje trimester at det skal være nødvendig å ta tilskudd ved lave lagre av jern for å ha tilstrekkelig for å tåle tapet til fosteret i svangerskapet og blodtap ved fødselen.

Det er vist at det å starte fra uke 18-20 er tilstrekkelig for å forebygge jernmangelanemi, og da er det vel ikke noe poeng å skulle starte mye tidligere. Unntaket er jo de som har svært lave lagre, altså under 12, de må begynne umiddelbart for opparbeide seg gode nok jernlagre.

Kan lese mer selv her under fanen begrunnelse: https://www.helsedirektoratet.no/re...8aaf1-ac10-41e5-9967-848dc1a85887-begrunnelse

Jeg hadde ganske lave jernlagre da jeg var gravid i 2020. Fikk alt for sent svar på prøvene, men begynte med 65mg i uke 17-18.

Var utrolig nok ikke slapp eller ekstra trøtt heller.

Men de siste ukene har jeg vært mer trøtt enn jeg pleier, så er vel den veien det går denne gangen også. Har begynt å ta vanlig kosttilskudd som inneholder jern og andre mineraler og vitaminer, så får vi se hva verdiene er denne gangen. Tok blodprøve først i dag :)

Ja tror det er som Texmex sier. Jeg også må ta fra uke 18, og slik jeg skjønte er jernlageret innenfor normal ift en ikke-gravid person (lavt, men normalt liksom). Så nivåene våre er mer som en forvarsel om at vi kommer til å komme under normalnivå senere? Men hvorfor akkurat uke 18 er ikke godt å si.. Jeg også har blitt veldig forstoppet når jeg har måtte ta jern tidligere, så greit å slippe det enda egentlig.

Så, beskjeden var: jern fra uke 18. men betyr det etter 18 fullgåtte uker (19+0) eller uke 18 (17+0-6)?

Hilsen forvirret

Back
Topp