Jernmangel i svangerskap

E

Eline2020

Guest
Jeg har gått med for lite jern veldig lenge nå, hvilken konsekvenser kan dette ha for barnet?

Jeg har kommet il forskjellig lege hver eneste gang og hadde ikke jeg spurt om kontroll av jern hadde det ikke blitt oppdaget heller. Litt frustrerende.

Jeg har jern på 16, det skal ligge mellom 17-200 eller noe. På nett står det at jeg bør ta over 60mg jern ut svangerskapet, men har kjøpt meg 100mg. Men redd det blir for mye.
Det stod at jern tbl ofte gir bivirkninger så man bør ta så lite som nødvendig.

noen som tar 100mg?
Har to mnd igjen av svangerskapet, kanskje for sent ute uansett :/
 
Jeg tok blodprøver tidlig i svangerskapet som man bruker å gjøre, og for 2-3 uker siden var jeg hos fastlegen for noe annet, og da tok hun bare kontroll Blodprøve av meg. Tidlig i svangerskapet fikk jeg beskjed om at jeg hadde veldig bra jernlagre til å være kvinne, men nå fikk jeg telefon fra lege om at verdiene mine var for lave. Vet ikke om de lå på 14 eller noe, husker ikke. Så hun sa jeg kunne kjøpe meg f.eks duroferon, som det er 100mg i. Hun sa ingenting om dosering, men jeg tar bare 1 tbl daglig selv om man kan ta x2 i følge felleskatalogen. Vet ikke om det er farlig å ta mer enn man trenger, for legen nevnte ikke noe om det. Har ikke kjent noe til noe særlig med bivirkninger. Er av og til treg i magen og av og til noe løs. Avføringen blir svart, er egentlig eneste "bivirkningen" jeg har foreløpig
 
Jeg har gått med for lite jern veldig lenge nå, hvilken konsekvenser kan dette ha for barnet?

Jeg har kommet il forskjellig lege hver eneste gang og hadde ikke jeg spurt om kontroll av jern hadde det ikke blitt oppdaget heller. Litt frustrerende.

Jeg har jern på 16, det skal ligge mellom 17-200 eller noe. På nett står det at jeg bør ta over 60mg jern ut svangerskapet, men har kjøpt meg 100mg. Men redd det blir for mye.
Det stod at jern tbl ofte gir bivirkninger så man bør ta så lite som nødvendig.

noen som tar 100mg?
Har to mnd igjen av svangerskapet, kanskje for sent ute uansett :/

Det er blodprosenten din som er viktigst, ikke jernlagrene. Jeg har konstant tomme jernlagre, verdier på mellom 0 og 4 i alle svangerskap, men god blodprosent. Ingen problemer med det.
 
Det er blodprosenten din som er viktigst, ikke jernlagrene. Jeg har konstant tomme jernlagre, verdier på mellom 0 og 4 i alle svangerskap, men god blodprosent. Ingen problemer med det.

OK, tar du jerntilskudd?
 
OK, tar du jerntilskudd?

Jeg står på 100mg fast nå som ikkegravid, i et forsøk på å fylle jernlagrene, så langt uten annen effekt enn at jeg har kronisk forstoppelse. :arghh: Siden du ikke har hørt noe om jerntilskudd før nå, ville jeg latt googlingen være, og fulgt legens anbefaling. For mye jern er ikke bra.
 
Jeg står på 100mg fast nå som ikkegravid, i et forsøk på å fylle jernlagrene, så langt uten annen effekt enn at jeg har kronisk forstoppelse. :arghh: Siden du ikke har hørt noe om jerntilskudd før nå, ville jeg latt googlingen være, og fulgt legens anbefaling. For mye jern er ikke bra.

Ok, takk for svar :)
 
Jeg tar aminojern 1 tablett, den skal gi mindre bieffekter. JM sa at det å ta det på kvelden også gir mindre bieffekter og at man bør ta sammen med c-vitamin. Så jeg gjør det.
 
Back
Topp