Jernmangel, Flere?

Silda82

Elsker forumet
Mailykke 2018
Fikk svar fra blodprøvene fra første kontroll idag. Hadde ferretin på 8. Ref område er 15-150.

Dette er vel ufarlig om man bare kommer igang med tilskudd?!
Flere som må ta jerntilskudd?

Jepp. Ufarlig og veldig vanlig under graviditet. Du er heller ikke sånn kritisk lavt, så blodprosenten din er sikkert fin. Ta tilskudd, husk å skyll ned med appelsinjuice og ikke drikk kaffe rett før/etter. :)

Jepp. Ufarlig og veldig vanlig under graviditet. Du er heller ikke sånn kritisk lavt, så blodprosenten din er sikkert fin. Ta tilskudd, husk å skyll ned med appelsinjuice og ikke drikk kaffe rett før/etter. :)

Ja det leste jeg et sted.. blodprosenten, er det hemoglobin...? Den var rett over Ref område i såfall.. har ingen plager annet enn kvalme og tungpust.. så er ikke veldig bekymret... Men kjenner ingen som har hatt det.. men virker ikke helt unormalt nei :)

Hemoglobin ja. Blodcellene trenger hemoglobin for å transportere oksygen fra lungene til organene dine.

Hvis jernlageret er veldig lavt vil tilslutt blodprosenten din synke. Men ingen fare hos deg da, heldigvis. :)

Her fikk jeg konstatert lavt ferritin for to uker siden og har gått på jern siden (blodprosenten var OK) Har slitt med slapphet og svimmelhet og i dag var jeg hos oralmedisiner hos tannlegen grunnet brennende smerte og sår i munnen som visstnok også er symptom på jernmangel. Jeg har tatt sprøyter tidligere, men nå er det vanskeligere å få. Håper tablettene snart begynner å virke ellers må jeg spørre pent på nytt om sprøyter for nå er formen rimelig laber..

Har også lavt jern og plagast med det... venta no berre på å komme over i 2.trimester og håpa eg kan få litt jern intravenøst då! [emoji6]

Her fikk jeg konstatert lavt ferritin for to uker siden og har gått på jern siden (blodprosenten var OK) Har slitt med slapphet og svimmelhet og i dag var jeg hos oralmedisiner hos tannlegen grunnet brennende smerte og sår i munnen som visstnok også er symptom på jernmangel. Jeg har tatt sprøyter tidligere, men nå er det vanskeligere å få. Håper tablettene snart begynner å virke ellers må jeg spørre pent på nytt om sprøyter for nå er formen rimelig laber..

Huff så fælt. Hvorfor vanskelig å få sprøyter? Det viktigste må jo være at du får nivået opp og blir i form...
Krysser fingre for deg :)

Har også lavt jern og plagast med det... venta no berre på å komme over i 2.trimester og håpa eg kan få litt jern intravenøst då! [emoji6]

Da skjønner jeg at du har ganske mye lavere enn meg ja, jeg skal bare ta tilskudd i tablettform... Hvordan plager har du ?

Ja har kronisk lavt som blir mykje lavare når eg e gravid... [emoji15] dei andre gangane har det vert Ok før eg vart gravid, men no e det veldig lavt allerede før eg vart gravid så spent på korleis det utvikla seg! E veldig trøtt og daff, mykje haueverk og tidvis hjertebank!

Ja har kronisk lavt som blir mykje lavare når eg e gravid... [emoji15] dei andre gangane har det vert Ok før eg vart gravid, men no e det veldig lavt allerede før eg vart gravid så spent på korleis det utvikla seg! E veldig trøtt og daff, mykje haueverk og tidvis hjertebank!

Huff så kjedelig. Håper du for bedre form med litt hjelp. Har litt hjertebank jeg også, men det er vanlig, leste jeg et sted.. altså for gravide generelt...

Hadde litt mangel ved forrige svangerskap. Fikk beskjed om å ta tilskudd og spise jernrik mat. Ved neste måling var det ok igjen [emoji4]

Back
Topp