jernmangel anemi

MartheMor09+12

Forelsket i forumet
Har vært trøtt, sliten, uvell, kvalm og svimmel veldig lenge nå, og følte det var på tide å spørre legen om en blodprøve. Fikk svar i går, og da er ferritin nivået mitt på 7 og hb på 8, så jeg har rett og slett fått anemi. Ikke rart jeg har hatt null energi. Så nå må jeg begynne på jerntabletter, som jeg helst hadde håpet på å få slippe, vet det finne i sprøyteform også, men legen mente jeg burde prøve tabletter først. Er veldig forstoppet fra før, så blir nok ikke bedre nå når jeg må ta sterke jerntabletter. :(

Men jeg er glad jeg fant ut av grunnen til at jeg har vært så sliten, så kan jeg kanskje få bygget opp jernlagrene litt før den lille kommer. Sist jeg var gravid, ringte nemlig legen meg dagen etter at jeg hadde født og sa at de måtte vurdere blodoverføring under fødselen, pga at ferritinen min lå på 3 og hb lå på 7. Tok et halvt år før jeg var oppe i noenlunde normalt nivå, selv med jerntabletter.

Jeg har også lavt jernlager og har vært uutholdelig trett. har sovet konstant. og det har gått ut over meg psykisk at jeg ikke har hatt energi til å gjøre noe. ikke en gang trives i daglig tilværelse. Kvalme har jeg også slitt med. jeg var ikke noe kvalm i begynnelsen av svangerskapet så var merkelig å plutselig bli vannvittig kvalm nå så sent. jeg hadde vist 6 på jernlager og det skal ligge mellom 9 og 11.

Jeg kan si det sånn at jeg har ikke vært plaget noe spes med forstoppelse egentlig etter jeg begynte på jerntabelettene. Men jeg fikk streng beskjed om å drikke MASSE vann. så jeg tror det hjelper.

Ellers kan med glede meddele at jeg har fått mer energi og livsglede igjen. Tilogmed samboeren merker stor forskjell. Sa til meg i dag jeg tror du har det mye bedre for du smiler så mye mer. Det er så deilig å ha energi til å stå opp etter en natt uten å ha sovet 12 timer. nå kan jeg sove en 8-9 timer og nermest hoppe opp av senga.

Så gled deg til jernlagere blir bedre :) tok ca en uke. men merket en bedring etter ca 3 dager.

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle ta niferex. men jeg bytta fordi jeg klarer ikke svelge store tabelletter. (nå er de ikke så store da menh) Og den typen niferex skulle være noe sniller mot magen fikk jeg beskjed om. Ellers kan du jo spørr på apoteket etter noe som hjelper mot hard mage, vet at de har noe man kan ta for det :)

Lykke til krysser fingrene for at jernlagere ditt hopper opp mot normalt fort :D

jeg fikk også beskjed om at ferretin lå på 5 og hb lå på 9,8 og jeg har fått jernsprøyte etter å funnet ut at jernpiller ikke fungerer nå. Jeg ville anbefalt jernsprøyte til deg også. merker at formen er stigende nå som je ghar fått 3 stk på rappen her. Skal ta to til og da tror jeg formen blir noe helt annet. Med jernsprøytene så blir ikke magen rammet heller og du slipper forstoppelse osv. 

Har nett det samme her og!
Fikk beskjed om å ta sterke jerntabletter, men ble så sykt dårlig av de, så jeg tar vanlige lette jerntabletter en får kjøpt på f.eks Rema.

** Sladrer med moto2 **
** Sladrer med Kluten **

Ticker id: PJa0

Ticker id: f9k1

Ticker id: XOL6

jeg har fått niferex 100, Var de jeg måtte bruke sist også pga magen, men de stoppet magen min totalt de også, så hadde virkelig håpet på jernsprøyte. Jeg får gi dem et forsøk og så drar jeg til legen igjen hvis det ikke går. Før jeg startet på tablettene så gikk jeg på do kanskje annenhver uke, så det er utrolig sjeldent, og ekstremt vondt. Føler jeg skal føde hver gang :( Nekter å la det bli verre. Prøver å drikke masse vann, men det er ikke så lett når man er kvalm, føler liksom at vannet/drikken aldri synker ned i magen.

Vet at legene er skeptisk til å sette jernsprøyte, lurer på hvorfor. Har såååå lyst på energi, er helt ferdig etter jeg har levert 2 årigen min i barnehagen, og må som oftest rett hjem i sengen å sove til jeg henter henne kl 14.30.

Jeg besvimte på jobb forrige uke og dro til legen etter dette for å sjekke om det var noe galt. Har vært mye kvalm og svimmel i det siste. Jeg fikk kun beskjed om å ta det rolig.. Jeg måtte selv spørre legen om de kunne sjekke jern-nivået.. Viste seg at det var lavt, ikke fryktelig lavt da, men måtte begynne å ta jern. Synes det var rart at det var noe jeg selv måtte be om, at ikke dette var noe legen automatisk :/

Back
Topp