Jernmangel (anemi) hos barn??

*April*

Glad i forumet
Fikk vite idag at minsten har jernmangel, og har fått beskjed om å begynne på jerntilskudd (mikstur). Men leser jo om de j*vlige symptomene som magekramper, forstoppelse osv... [&:] Noen som har hatt barn som har gått på jerntilskudd? Merket dere noe bivirkninger?

Jeg har hatt kronisk jernmangel hele livet, og tok noe miksturgreier som smakte høgg da jeg var lita[:'(] litt treg i magen kanskje, men aldri forstoppelse eller magekramper, men en del kvalme.

Tips: ta jern sammen med noe c-vitaminrilt som f. Eks appelsinjuice for å øke opptaket, og unngå melk. Kalsium hindrer opptaket

Vi fikk akkurat påvist det samme her. I brevet fra legen fikk vi beskjed om å begynne mykgjørende middel f.eks. laktulose samtidig, dette for å forhindre forstoppelsen.

Lillegutt er født anemisk, han tålte ikke miksturen - husker ikke navnet nå. Den hjalp heller ikke da tarmen ikke klarte å ta opp næringsstoffene på en tilstrekkelig måte pga. allergi/int.
Han begynte på diett og så gav jeg ham melkesyregjæret rødbetejuice, og det hjalp veldig på anemien.

dytt.. fikk beskjed om det samme her, så om prøvene viser jernmangel om 2 uker så må hun på 3 mnd kur..

Back
Topp