Jernmangel/anemi. Grunn til bekymring??

Dahlia83

Flørter med forumet
Er i uke 33 nå, hatt lav blodprosent hele svangerskapet men tatt maks dose jern siden uke 12. Siste målinger nå hos legen viste 9,4 og de sendte blod prøver til lab og alle lager og verdier var lave. Så to dager senere ringer de fra legen og vil ha meg inn på time. Noen som kjenner seg igjen eller har peiling ? Bør jeg være bekymret? På forhånd takk for svar.
 
Varierer vel hvor mye man klarer ta opp og nyttiggjøre seg jernet vel.har sett det var noen i november (?) -19 som hadde ekstremt lavt jernnivå og trengte infusjoner. Hun hadde symptomer på det også
 
Varierer vel hvor mye man klarer ta opp og nyttiggjøre seg jernet vel.har sett det var noen i november (?) -19 som hadde ekstremt lavt jernnivå og trengte infusjoner. Hun hadde symptomer på det også
Okay, takk for svar, men prøvd å Google uten helt å bli noe klokere; utgjør det noen fare for baby? Eller påvirker det ev fødselen på noe vis?
 
Vil gjette kanskje du «tåler» et normalt/lavt blodtap dårligere, men kan ikke skjønne det har noe å si egentlig.
Du kan trenge jern etter fødselen, føle deg slappere enn du ellers ville gjort.
Jeg bare antar da
 
Drikker du mye melk? Pass på at du ikke drikker eller spiser melk de første timene etter at du har tatt jern. Det stod litt bortgjemt i en setning i pakningsvedlegget til mine jerntabletter og det kan visst ha en del å si for opptaket av jernet i kroppen. I stedet anbefales det jo å ta jern sammen med juice/c-vitaminer, men det vet du sikkert :)
 
Drikker du mye melk? Pass på at du ikke drikker eller spiser melk de første timene etter at du har tatt jern. Det stod litt bortgjemt i en setning i pakningsvedlegget til mine jerntabletter og det kan visst ha en del å si for opptaket av jernet i kroppen. I stedet anbefales det jo å ta jern sammen med juice/c-vitaminer, men det vet du sikkert :)
Fikk beskjed om det i uke 30 (bedre seint enn aldri) å unngå melk og å ta bruse tabletter c vitamin da det var for lite i juice. Nå er jeg satt på 300 mg jern daglig i 14 dager, hjelper ikke det venter innleggelse med intravenøst .. i tillegg ville de ha utvidede blod prøver og andre prøver for å utelukke sykdommer. Festlig...
 
De vil at jernlageret skal være på plass før fødsel slik at du skal tåle et normalt blodtap. Siden du allerede har lav prosent så vil du påvirkes i større grad av et normalt blodtap i forbindelse med fødsel, noe som kan ha mye å si for hvordan formen din blir i etterkant. Det kan ta lang tid å komme seg etter et blodtap, selv om man får påfyll. Derfor får du gjerne tiltak i forkant slik at tiden etter fødsel blir best mulig :)
 
Fikk beskjed om det i uke 30 (bedre seint enn aldri) å unngå melk og å ta bruse tabletter c vitamin da det var for lite i juice. Nå er jeg satt på 300 mg jern daglig i 14 dager, hjelper ikke det venter innleggelse med intravenøst .. i tillegg ville de ha utvidede blod prøver og andre prøver for å utelukke sykdommer. Festlig...
Håper du får opp jernlagrene. Etter forrige fødsel så lå jeg helt på grensen til blodoverføring. Formen var rett og slett elendig.
 
Hvor lav var prosenten din i forkant da? Hva kommer det av egentlig?
I svangerskapet hadde jeg greit nivå og ingen behov for å ta jern. Mistet 600 ml blod under fødsel, men de neste dagene hadde jeg svære koaguler med blod. Etter å holdt på å gå i bakken og vært svimmel så gikk jeg til legen. Da var det gått en uke siden fødsel og legen måtte ringe til sykehuset for å diskutere blodoverføring. Ble heller bedt om å ta dobbel anbefalt dose med jern i noen mnd. Etter en tid så måtte jeg komme innom og sjekke blodprosent. Da var den den grei.

Dette svangerskapet Har jeg måtte ta 40 mg med jern hver deg, det er første av 3 svangerskap jeg trenger jern. Sist jeg var til legen spurte jeg om jeg kunne trappe ned til en enkel tablett hver dag. Det var heldigvis greit, men tror nok jeg skal fortsette på jern også etter fødsel.
Så skjønner det begynner å haste for din del, du vil jo miste blod under fødsel og det vil være uheldig for din del.

Hvorfor det er vanskelig å komme opp i riktig nivå kan jeg ikke hjelpe deg med, min far hadde i en periode for mye jern i kroppen. Da måtte han på utredning og teste noen medisiner. For hans del stod det mellom medisiner eller jevnlig tapping av blod.
 
Back
Topp