Jernlager

LiteFrø

Elsker forumet
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Jeg har hørt at jernlageret til de små er lavt/ tomt rundt seks mnd. Min lille er nå 5 mnd og jeg fullammer fortsatt. Har ikke lyst til å begynne å gi noe særlig annet før han er seks mnd, og da tenker vi å starte gradvis. Hvordan er dette med jernlageret, Er det skikkelig stress og at det er helt tomt ved seks mnd eller begynner det å bli lavt da slik at det kommer seg når vi begynner å gi han mer fast føde?

Vet jeg kan sjekke dette hos HS eller lege, men lurer bare på om det er greit å vente med fast føde til 6 mnd i forhold til jernlageret?
 
Det er selvsagt greit å vente til seks måneder, det er fortsatt det som er det ideelle ifølge helsedirektoratet, og de har tatt jernlageret i betrakning (de oppdaterte rådene sine i oktober i fjor, men gjennomgang av tilgjengelig forskning på spedbarnsernæring). Så amm i vei. Det er litt jern i morsmelk og, som miniene nyttiggjør seg veldig bra av.
 
Det er mange som har fullammet leeenge over 6 mnd, og morsmelk skal (bør) være hovednæringen hele det første året. :)
Tilvenning av fast føde bør gå veldig langsomt, så ikke stress. :)

Gir du tran/d-dråper?
 
Det er mange som har fullammet leeenge over 6 mnd, og morsmelk skal (bør) være hovednæringen hele det første året. :)
Tilvenning av fast føde bør gå veldig langsomt, så ikke stress. :)

Gir du tran/d-dråper?
Ja vi gir han tran :)
Tenker å prøve oss på en kombinasjon av BLW og evt litt mos/grøt hvis vi må etterhvert og da går jo tilvenningen til fast føde rolig for seg :)
 
Hei LiteFrø!

Du kan trygt fullamme babyen din til han er seks måneder! Anbefalingen til Helsedirektoratet er fullamming til barnet er et halvt år dersomd et fungerer fint for mor og barn.

Når du skal begynne å gi litt fast føde, er det smart å begynne med babygrøt som er beriket med jern (alle du kjøper i matbutikk er tilsatt jern). Etter hvert kan du også gi brød og pålegg som leverpostei og prim, da dette er gode kilder til jern. Så lenge du gir mat med jern i kan du føle deg trygg på at han får nok jern.

Lykke til!
 
Back
Topp