Jernlager

Side

Glad i forumet
VIP
Jeg har følt meg trøtt og slapp hele svangerskapet, men følte den verste trøttheten ga seg etter 4 mnd. Nå har den kommet tilbake for fullt. Denne gangen følte jeg det var noe annet også, for blir så fort svimmel. På tirsdag var jeg på kontroll hos legen, og ba de da om å ta en blodprøve for å teste jernlageret mitt. Den visste seg å være på 7!! Så da fikk jeg streng beskjed om å ta jerntabletter + c-vitaminer. Flere enn meg som har lagt jernlager?

Hva pleier deres å ligge på?

Jeg har lavt jernlager men fikk bare beskjed om at jernlagrene var tomme og at jeg måtte fylle opp litt..

Ja, lavt her og. Sist legen sjekka var eg nede på 6 på jernlager. Eg veit ikkje kva det pleier å ligge på, men legen min sjekker det alltid litt ekstra, for har fleire i familien som slit med å halde jernlageret høgt nok.

Dersom du ikkje vil kjøpe c-vitamin, funker det like greit å ta jerntabletter saman med ein kiwi, appelsinjuice eller andre matvarer med høgt innhald av c-vitaminer :) Ein anna ting som og kan vera lurt er å kutte ned på melk/melkeprodukt om du bruker mykje av det. Mens c-vitamin hjelper opptak av jern, kan melk hemme opptaket.

Sist svangerskap lå jeg på rundt 9 og da fikk jeg beskjed om at det var lavt. Ligger du på 7 så er det veldig lavt og det er kjempe viktig at du bygger jernlageret opp igjen. En type jerntabletter jeg tok som var snill for magen var Feromax. Tar litt nå og da denne gangen også, men har ikke fått testet lageret mitt på kjempe lenge så håper det gjør det på kontrollen min i neste uke. Kjenner det på meg at den ikke er særlig bra denne gangen heller.

Jeg også følte meg trøtt og sliten de 4-5 første månedene, også kom gradvis energien tilbake. Nå de siste ukene har jeg blitt fortere sliten, og trøtt, og jeg var rimelig sikker på at jeg hadde fått lavt jernlager. Men når jeg var hos jordmor i forrige uke på kontroll målte hun det, og det var kjempe fint. Så jeg fortsetter å spise et par brødskiver med leverpostei hver dag. Men at jeg ble fortere sliten kunne være hormonelt, eller at kroppen bare trengte mer hvile nå enn ellers. 

jeg er også veldig trøtt...

her lå hb på 11,7. det er jo normalt, men jeg var så trøtt og sliten at tårene kom da jeg fikk vite det. Skjønte liksom ikke hvorfor jeg da var så trøtt.
Men fikk brev fra legen om at jeg hadde lavt jernlager etter at svaret på ferritin prøvene var kommet. hun skrev ikke hva jeg lå på da.

Mitt jernlager ligg på 14, så æ e litt motsatt....men e trøtt for d

mitt jernlager ligger på 6, og hb på 9,3.. er ekstremt sliten og har allerede fått blodoverføring en gang.. kroppen vil ikke ta til seg jernet jeg tar.. slitsomt..

Oj 7 var lavt det!! 

Ja her har jeg tatt jerntilskudd annenhver dag i noen mnd og idag når jeg målte så var det på 11,9 så med andre ord trenger jeg tilskudd for å ligge innenfor normalen. Skulle jo helst vært over 12 men...så nå sa legen min at jeg godt kunne ta jerntilskudd hver dag fremover og så se om en mnd om jernlageret kan fylle seg litt opp, er en fare for at det raser ned rett etter fødsel så da er det greit å ha litt å gå på.

Veldig lurt å ta blodprøve i god tid før fødsel og sjekke dette jenter :). Bra dere tar det opp. Lurt å ha litt å gå på under fødsel i tilfelle blødninger.

Jeg trodde det var vanlig at de testet jernlageret i starten av svangerskapet, men det hadde de ikke gjort på meg denne gangen. Glad jeg tok det nå, slik at, som du sier, det er bygd opp så godt jeg kan til fødsel:)

Back
Topp