Jernanemi, trening og graviditet.

Kaffepus

Gift med forumet
Jeg lurer litt ang jernanemi..

Jeg har ikke bare jernmangel, men jeg har jernanemi (Noe som betyr at jernlagrene mine i kroppen er heeelt tomme.) Jeg har altså ikke noe å hente.. Grunnen til manglen er at tarmen min ikke tar til seg opptaket av jern.. Jeg er gastricbypas operert.

Men så lurer jeg på hvordan dette er med trening når man er gravid? Jeg mener på jeg har lest det en plass at kvinner med jernanemi ikke skal trene under graviditet.? Når jeg har trent nå under graviditeten (..og før) Har jeg slitt mye med kramper i føtter og legger. Svimmelhet er et eget kaittel . Jeg blir rett og slett kjempe dårlig av å trene.

Jeg har også mye problemer på jobb, da jeg avogtil må stå oppe å jobbe. å da svimler jeg som bare det å blir dårlig. Jobber som industrimekaniker.

Jeg er forresten gravid i uke 16. å lurer på hvordan dette kan bli når man nærmer seg fødsel??

Er det noen der ute som har noe informasjon om dette?
Jeg spiser jerntabeletter til den store gullmedalje...

Hei på deg,

og gratulerer med baby på vei :-)

Så bra at du har lyst til å trene - det er er veldig godt utgangspunkt for at friskt og fint svangerskap. KJempebra!
Jeg tenker at det er kjempeviktig at du følges godt av av både jordmor og fastlege under svangerskapet - her tenker jeg på at du er gastricbypas operert!
Vet ikke om legen din har hatt utvidede blodprøver av deg for å finne ut hvordan man best behandler din anemi,,,,, ? Men det er i hvert fall en god idè. Det kan være du bør ha mer eller annerledes jern en den man kan spise i tablett-form. Så det ville jeg ha funnet ut aller først!

Det er helt trygt å trene selv om du har anemi! Du skal selvfølgelig lytte til kroppen din og ta hensyn til at du er gravid. Det betyr at du kanskje skal ta en liten pause underveis, og/eller trene med litt mindre intensitet enn ellers. Blir du veldig svimmen, så ta en liten pause til det går over.