Jern

solasola

Flørter med forumet
Fikk beskjed fra lege at Serum ferritin er på 62, og at eg må begynne med 40 mg jern per dag fra uke 18–20 og ut svangerskapet.

Noen som kjenner til dette? Tredje svangerskapet men ikkje snakket om dette tidligere.

Hvorfor starter en ikke med jern med engang?
Er det kosttilskudd eller noe på resept?

:angelic:

I dk anbefaler de nå jerntilskudd fra uke 12.. Så jeg har begynt med jern og håper det kan hjelpe litt på formen.. Så vil derfor tro det ikke skader å ta jerntilskudd for gravide.. Er bare forskellige retningslinjer... Etter fødsel i Norge måtte jeg ta jerntilskudd etter fødsel...

Fikk beskjed fra lege at Serum ferritin er på 62, og at eg må begynne med 40 mg jern per dag fra uke 18–20 og ut svangerskapet.

Noen som kjenner til dette? Tredje svangerskapet men ikkje snakket om dette tidligere.

Hvorfor starter en ikke med jern med engang?
Er det kosttilskudd eller noe på resept?

:angelic:

Min var på 40 i uke 8, så jeg begynte på jerntilskudd da. Jeg kjenner mange som ikke fikk jernmangel ila svangerskapet, men de anbefaler stort sett å fylle på hvis man får det. Det er reseptfritt på apoteket. Ta med appelsinjuice så får du makset opptaket, og unngå kaffe og melkeprodukter når du tar det.

Jeg fikk også beskjed om lavt jernlager nå på første kontroll hos legen (uke 11). Fått beskjed om å ta 100 MG daglig fra nå av.

Fikk samme beskjed av jordmor i går om at jeg må starte rundt uke 18-20, ligger litt over 30. Men da jeg tok blodprøvene i begynnelsen av desember tilså legen de og skrev på e-melding at alt er fint. Var ingen kommentar om lavt jern og oppstart av tilskudd.. hmm er jo innenfor referanseverdien, selv om det er litt lavt. Venter og ser litt jeg :)

Jeg har ikke målt jernlageret enda i forbindelse med graviditet. Men jeg spiser jo allerede nokså sterke jerntabletter, så satser på jeg ikke faller helt ned på jernnivået. Er nokså tungt nær man ikke orker noe. :confused::p:D Hemofer skal jo være nokså bra for magen, om du ikke trenger sterkere enn det da?

Mitt var på 9! Og begynte spise 100mg pr dag. 15 desember var nivået oppe i 58. Fikk beskjed om å spise jern hele svangerskapet :happy:

Er det i stedet for sprøyte? Jeg fikk beskjed at tabletter ikke er aktuelt for meg og det var snakk om sprøyte i stedet. Har du vært borte i det også?

Det vet jeg ikke, jeg visste ikke at man kunne få sprøyter! Jeg fikk bare beskjed om at jeg trengte jern intravenøst :)

Sist måtte jeg ta jerntilskudd både under graviditet og etter. De tablettene er så fæle! Aldri vært så dårlig i magen før. Jeg spurte om jeg kunne være så snill å få det som sprøyte, men legen sa da at sprøyter hadde lite effekt og at det var bedre å innta p.o. :dead:

Jeg tror mine jernprøver nå var fine,legen sa ihvertfall ikke noe på det og alt var innenfor normalen på blodprøvene. :confused005

Fikk samme beskjed i dag av legen . At hun hadde lagt inn resept på jerntilskudd som eg skulle ta fra uke 18.
Føler meg så elendig om morningen, svimmel, kvalm, sliten. Kroppen bruker utrulig lang tid å komme i gang. Tenker jo at det må ha noe med jernmangel å gjøre og synst det var rart at eg skulle vente i 4 uker til før en skulle begynne på det:confused005

Skal til første sjekk hos jordmor i morgen så tenkte å spørre om det da og hva hun sier. Tenker dette være en grunn for å ikke begynne før :confused004

Sist måtte jeg ta jerntilskudd både under graviditet og etter. De tablettene er så fæle! Aldri vært så dårlig i magen før. Jeg spurte om jeg kunne være så snill å få det som sprøyte, men legen sa da at sprøyter hadde lite effekt og at det var bedre å innta p.o. :dead:

Jeg tror mine jernprøver nå var fine,legen sa ihvertfall ikke noe på det og alt var innenfor normalen på blodprøvene. :confused005

Det finnes ulike typer tabletter; forsøk et annet merke og se om det fungerer bedre for deg! Og start de første dagene med å ta de annenhver dag frem til magen venner seg til tablettene.

Det finnes ulike typer tabletter; forsøk et annet merke og se om det fungerer bedre for deg! Og start de første dagene med å ta de annenhver dag frem til magen venner seg til tablettene.
Ja, jeg prøvde mange forskjellige typer i perioden og var ganske sløv med å ta de daglig, allikevel var det ikke noe særlig! Må vel bare stålsette meg igjen :)

Ja, jeg prøvde mange forskjellige typer i perioden og var ganske sløv med å ta de daglig, allikevel var det ikke noe særlig! Må vel bare stålsette meg igjen :)

Ah, kjedelig. Det er jo mulig med lavdose / hemojern hvis høydose jern gir for mye plager. Jeg har stadig for lave jernnivå og må ta tilskudd et par ganger i året. For meg fungerer rådet om å trappe rolig opp godt. Og for meg fungerer Ferromax bedre enn feks Niferex som legen ofte skriver resept på, men det er jo litt individuelt..

Back
Topp