Jern

Bisva86

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Oktoberfest 2024 ❤️
Hei fine damer!
Uke 12: S-ferritin 150. Og da skal man vel egentlig ikke ta flere kontroller i s.skap fordi da skal det liksom holde seg hele s.skapet. jordmor ville at jeg skulle ta en ny nå i uke 28, og nå er S-ferritin 40.
Hva tenker dere? Begynne med en liten dose jern eller ikke? Vet man skal høre med helsepersonell om dette, men det er ikke så lett for tiden :shy:

Det hadde sunket godt ja. Du vil nok få anbefalt jern, ettersom verdiene våre skal være over 60 om jeg ikke husker helt feil. Men jeg er hverken jordmor eller lege, så anbefaler deg å vente med noe som helst før du får pratet med noen som veit :)

Hei fine damer!
Uke 12: S-ferritin 150. Og da skal man vel egentlig ikke ta flere kontroller i s.skap fordi da skal det liksom holde seg hele s.skapet. jordmor ville at jeg skulle ta en ny nå i uke 28, og nå er S-ferritin 40.
Hva tenker dere? Begynne med en liten dose jern eller ikke? Vet man skal høre med helsepersonell om dette, men det er ikke så lett for tiden :shy:

Jeg hadde verdi på 48 i uke 4 og tar 60 mg daglig (siden uke 18). Så du skal nok kanskje ta litt tilskudd, men som nevnt over, prøv å få kontakt med legen :)

Jeg målte blodprosent på kontrollen 28+2. Jeg spurte om jeg også skulle måle jern på nytt, og da sa hun at så sent i svangerskapet var det ikke vits å måle jern. Det som står på nhi sine sider er:

"Rutinemessig jernbehandling for alle gravide anbefales ikke, men nasjonale retningslinjer for svangerskapsomsorgen (2018) anbefaler at alle gravide kontrollerer jernstatus ved å måle serumferritin ved første svangerskapskontroll. Blodprøven skal tas innen utgangen av svangerskapsuke 15, ettersom prøven blir mer upålitelig lenger ut i svangerskapet. "

Spør på apoteket! Jeg hadde ferritin på 56 og skulle ta 40mg daglig. Så du skal nok ha tilskudd. En farmasøyt vet ofte slikt så spør bare på apoteket. :)

Sniker..

Jeg fikk også vite at jern må måles tidlig i svangerskapet. Senere gir ikke prøvene pålitelige svar. Jordmora hadde en oversikt på at hvis ferritin lå på 30-70 skulle man ta 40 mg jern daglig.

Sniker! Jeg hadde 71 i ferretin men ble sjekket også senere fordi jeg har vært såpass dårlig. Det er normalt at ferratin ligger my lavere ut i svangerskapet, men med en verdi på 19 ble jeg ds satt på jerntilskudd (54 i døgnet).. nå er de derimot fornøyd når den har kommet opp i 29.. (selv om det tidlig i svangerskapet regnes som lite) så ville ha hørt med jordmor ;)

Back
Topp