Jern

susy123

Betatt av forumet
Jeg fikk beskjed om å ta 40mg jern hver dag.. Men jeg fant ikke noe som var 40mg? kun 27mg og 100mg.

Gubben kjøpte 100mg, så jeg tok en av de nå i dag, men jeg vil jo anta det er for høy dose?
 
Ville ikke tatt de hver dag nei, men hvis du tar 27 mg og så annenhver dag 1 og 2 tabletter så får du snitt på 40 om dagen:) gjennomsnittet som teller:) (er farmasøyt så det er ikke bare gjetning;))
 
100mg, da kan du ta tablettene annenhver dag:happy: Det fikk jeg beskjed om fra min jordmor.
 
Jeg tenker også at når man gjennomsnittsregner så går det helt fint! Jern er jo ikke vannløselig så det forsvinner jo ikke når du tar større doser en dag og ingen neste dag
 
Enig. Magen er jo treg nok fra før hos mange. Hjelper lite med sjokkdose jern i tillegg :hilarious:
 
Håper jeg slipper jerntilskudd denne gang. På alle kontrollene mine forrige svangerskap var hb fint, men jeg var helt utslitt og klarte nesten ingenting fra uke 30 ca. Ville bare sove og uansett hvor mye jeg sov følte jeg meg ikke uthvilt. Ble tatt utvidede blodprøver og det viste seg at jernlageret mitt var nesten tomt og jeg måtte få fylt opp før fødsel. Måtte ta høydose tabletter og magesystemet stoppet helt opp. Måtte inn på føden og tømme tarmene :yuck:
 
Håper jeg slipper jerntilskudd denne gang. På alle kontrollene mine forrige svangerskap var hb fint, men jeg var helt utslitt og klarte nesten ingenting fra uke 30 ca. Ville bare sove og uansett hvor mye jeg sov følte jeg meg ikke uthvilt. Ble tatt utvidede blodprøver og det viste seg at jernlageret mitt var nesten tomt og jeg måtte få fylt opp før fødsel. Måtte ta høydose tabletter og magesystemet stoppet helt opp. Måtte inn på føden og tømme tarmene :yuck:
Med den erfaringen kan du be om jern intravenøst istedenfor i tablettform. Da slipper du bivirkningen på tarmene
 
Med den erfaringen kan du be om jern intravenøst istedenfor i tablettform. Da slipper du bivirkningen på tarmene
Ja, blir det så ille som sist skal jeg absolutt ha det i bakhodet. Og skal be de sjekke jernlageret før det går så langt som sist. At jeg heller kan bruke en lavere dose over tid .
 
Jeg hadde egt bra jernlager, men akkurat for lavt etter nye retningslinjer for gravide visstnok. Ble anbefalt å ta aminojern, da dette skulle være bedre for fordøyelse osv. Det har fungert bra her i alle fall:)
 
Back
Topp