Jern

Snart3barn

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Er det flere som må ty til jerntabletter nå? Jeg var hos legen i dag og fikk målt en hb på 10. Vanligvis ligger jeg på omkring 16, og alltid fått beskjed om at jeg er i overkant.
Kjent meg vanvittig tung i kroppen i det siste og nesten ikke klart å gå opp en bakke uten å pese. Nå skjønner jeg jo hvorfor... ;)

Akkurat likt her og, siden Fredag har energien min vært = 0.
Skal til legen på torsdag, så skal få sjekket opp da[emoji5]

Har også null energi, men fin hb for tre uker siden da jeg også hadde null energi

Har også fått lav hb så jeg må ta en oppfølgnings prøve nå iløpet av denne uka. Så får da sikkert vite mer om jeg må ta jerntabeletter eller om det holder med å spise mer leverpostei sånn som jeg har gjort til nå [emoji4]

Har også fått lav hb så jeg må ta en oppfølgnings prøve nå iløpet av denne uka. Så får da sikkert vite mer om jeg må ta jerntabeletter eller om det holder med å spise mer leverpostei sånn som jeg har gjort til nå [emoji4]

Skal man ikke være litt forsiktig med å spise leverpostei når man er gravid? Det er tross alt i leveren mye av giftstoffene fra dyrene samles...

Har fått beskjed fra legen om at en skive til frokost med leverpostei skal være greit.

Hatt jernmangel siste året, men ikke vært så flink til å følge det opp.. Får høre ved neste kontroll

Skal man ikke være litt forsiktig med å spise leverpostei når man er gravid? Det er tross alt i leveren mye av giftstoffene fra dyrene samles...

Da tror jeg kanskje mitt barn vil få problemer, for jeg har spist myyyyyye leverpostei!

Da tror jeg kanskje mitt barn vil få problemer, for jeg har spist myyyyyye leverpostei!
Må være forskjell på leverpostei (som tross alt er litt begrenset mengde) og ren lever. Ser for meg at en porsjon lever tilsvarer to bokser leverpostei? Aldri spist lever uten postei, men leverposteien er vel ikke mer enn 50% lever - om så mye....?

Må være forskjell på leverpostei (som tross alt er litt begrenset mengde) og ren lever. Ser for meg at en porsjon lever tilsvarer to bokser leverpostei? Aldri spist lever uten postei, men leverposteien er vel ikke mer enn 50% lever - om så mye....?

Absolutt! Det er forskjell på mengden lever i forskjellige posteier også :)
Leverpostei står ikke på den norske listen over mat gravide ikke bør spise, men i noen andre land gjør det det (dog med begrunnelse om at det er et høyt innhold av vitamin A i leverprodukter).
Jeg personlig hadde ikke spist masse leverpostei for å kompensere for jernmangel, det finnes mange andre gode jernkilder også, men her får jo hver enkelt gjøre som de vil! :)

Åhh.. alltid så mye motstridende. Har også spist masse leverpostei..
og nå er jeg bekymret for jern-nivået mitt da jeg ikke gjør annet enn å spise og sove for tiden :b

Så lenge leverpostei ikke står på svartelistå og jm anbefale det, kan det jo ikke var annet enn bra å ha det som pålegg. Eg fikk anbefalt Floradix av jm, tas med appelsin juice morgen og kveld. Det er naturligt fremstilt og mye mildere for magen enn jerntabletter. Inneholder masse forskjellige vitaminer og mineraler i tillegg. Smaken er ikke så verst heller [emoji4]

Back
Topp