Jern

Lula Lu

Glad i forumet
Jeg har sittet her og lest litt i Gro Nylanders bok "På vei", og forstår at noen gravide kan få jernmagel fra 2. trimester. Leste også litt om dette på NHI og forsto at det ikke er lett å påvise hos gravide, og at jerntilskudd kan gi bivirkninger.

Så jeg tenkte at det er best å ikke komme dit, men heller være føre var og få nok jern i kostholdet. Nylander anbefalte rosiner. Så jeg fant fram rosiner og begynte å knaske på dem.

Men så søkte jeg litt i Matportalen, og så at mens rosiner bare inneholder 1,1 mg jern pr. 100 g, inneholder okseblod hele 35 mg pr. 100 g!

Så jeg har planer om å lage blodpudding! Det spiste jeg ofte hos min svenske barndomsvenninne. Her er en oppskrift: http://www.nrk.no/mat/blodpudding-1.12379980

Andre ideer til hva vi kan spise for å få i oss jern?
Tar dere jerntilskudd?
Har noen av dere målt blodprosenten hos lege eller jordmor?
 
Last edited:
I mammas svangerskapsbok fra da broren min ble født sto det anbefalt å spise tørket mango, med tanke på å få i seg jern. Virker som det går igjen med en del tørket frukt. Men med tørket frukt får man også i seg enorme mengder sukker (de tilsetter ofte sukker i tillegg til det som naturlig er i frukten), så jeg går for fersk mango istedenfor. :) Konsentrasjonen av (nærings)stoffer blir ikke like stor som med tørket frukt, men med mindre jeg får påvist næringsmangler hos jordmor fortsetter jeg bare å spise normalt. Man skal jo ikke spise for mye jern heller, men det skal vel litt til å få i seg for mye ved å spise vanlig, variert.

Gi gjerne en rapport på hvordan blodpuddinglagingen har gått! Mamma inkluderte ofte innmat i kostholdet mitt da jeg var liten, men har ikke fulgt det opp selv i voksen alder. Husker skiver av blodpudding med litt sukkerstrø på var like god dessertaktig middag som pannekaker og grøt.
 
Tror det skal mye til å få i seg alt for mye med tilskudd også i denne begrensede perioden, kroppen tar vel ikke opp allverdens:) meen mange får i hvert fall magetrøbbel av jerntabletter.

Tenker ikke noe spesielt på kostholdet mtp jern, men grønne grønnsaker, grove kornprodukt, leverpostei, gjerne spist sammen med et glass appelsinjuice skal også være bra:) melk og melkeprodukter hemmer opptaket av jern.

vet at jernlageret mitt er fint og hb er høy. De måler hb hver kontroll, gjør de ikke det? Ble gjort der jeg gikk sist jeg var gravid.
 
Tar ikke jerntilskudd, men det er fordi jeg hadde en runde med titals sprøyter jern rett før jeg ble gravid pga tomt jernlager.

Det er viktig å huske på at blodprosenten ofte er det siste som synker ved jernmangel så har man mistanke om det er det viktig å ta blodprøve for å måle ferritin (jernlageret). Jeg hadde helt fin blodprosent, men 2 i ferritin (dvs så godt som tomt jernlager).

Ellers anbefales floradix (fåes kjøpt i matvare, helsekost osv) til dere som mangler jern. Ettersom det er flytende taes det mye hurtigere opp i kroppen sammenlignet med jerntbl.:)
 
Jordmor sa det at man får I seg det meste ved et godt kosthold og at man ikke bør ta tilskudd av jern før man trenger det (påvist ved blodprøve). Dette pga bivirkninger.

Jeg mener å huske at leverpostei er en fin matvare ift jern :) og mulig brokkoli, men det er jeg veldig usikker på.
 
Grovt brød med appelsinjuice er fint :) og så spesielt brokkoli og spinat. Og jeg elsker leverpostei med agurk på :D
 
Jeg skal bort til legen kl 11 i dag for å sjekke :)
Sist svangerskap var jeg ødelagt etter kl 12 om dagen, da hadde jeg jernmangel (var nede i 8).
Er sinnsykt trøtt og sliten denne gangen også, men nå kan det være fordi jeg har hektiske dager - uansett greit å sjekke tenker jeg, så slipper jeg å slite om jeg ikke behøver :p
 
Her i DK blir alle gravide anbefalt å ta jern fra 2.trimester. Jeg tar jern pga jernmangel etter abort i sommer.
 
Jeg skal bort til legen kl 11 i dag for å sjekke :)
Sist svangerskap var jeg ødelagt etter kl 12 om dagen, da hadde jeg jernmangel (var nede i 8).
Er sinnsykt trøtt og sliten denne gangen også, men nå kan det være fordi jeg har hektiske dager - uansett greit å sjekke tenker jeg, så slipper jeg å slite om jeg ikke behøver :p
Veldig greit å få det sjekket ja :)
 
Leverpostei, grove kornprodukter, prim med tilsatt jern. Og appelsinjuice inntil som det nevnes over, det er fordi C-vitamin hjelper til å ta opp jernet; om man ikke spiser begge deler samtidig så risikerer man at det bare går rett gjennom uten å bli tatt opp. Spinat inneholder mye jern, men også mye nitrat, og av en eller annen grunn så kan man få jernmangel om man spiser for mye spinat, fordi noe (nitrat?) hindrer opptak av jernet. Brokkoli er en klassiker, mye jern.
 
Hvis dere vil maksimere opptak av jern kan dere lage fermentert havregrøt. Eller bake langtidshevede rundstykker.

Fermentering av havregrøt :
Legg havregryn i vann med en dæsj sitron eller t skje eddik samt 1 ss rugmel (smaker ikke eddik etterpå). La stå over natten, og kok opp om morgenen med en t skje vaniljesukker av rårørsukker, en banan, en ss meierismør (hemmer ikke opptak av hemjern) og kanel. Server med økologisk lønnesirup og friske bær :)

Enkle fermenterte rundstykker :

300 gram mel av f eks spelt, rug og havregryn, 1 ts gjær, 1 ts salt, 2 ss rapsolje og ca 2,5 dl vann. Betyr ingenting om det er kaldt for det skal kaldheve. Deigen skal være litt løs. Tilsett gjerne chiafrø og linfrø i rundstykkene for ekstra næring. Linfrø som ikke er varmebehandlet avgir blåsyre. Hev over natten, ta en ss og klatt rundstykker på bakepapir. 200 grader i kald ovn i 30 -35 min.

Økologisk aprikos mos, leverkapsler, leverpostei, hjemmekokt kraft og rå eggeplommer og grønnkål er rike på folat, og jern. En eggeplomme inneholder alle vitaminer og mineraler utenom vitamin c.

Kilder: gry hammer, fra jord til bord.

Kan legge til at grunnen til at man skal fermentere korn er for å bryte ned gluten og fytinsyren som binder til seg vitaminer og mineraler og fungerer som et antinæringsstoff. Det samme finnes i rå eggehvite. Man skal alltid varmebehandle eggehvite i svangerskapet :)
 
Brokkoli, spinat, karbonadedeig & biff, leverpostei, havregryn(spes hvis du tar et glass juice til - det øker jernopptaket)...:)
 
Back
Topp