Jern og blodtrykk

Kitty

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Novemberbarna 19
Julegavene 2019
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Hei!
Jeg har målt jernlagrene to ganger etter at jeg ble gravid. Første kontroll (4+2) var det på 51, mens nå idag var de 40. Jordmor i Norge nevnte at gravide skulle ha tilskudd dersom lagrene falt under 50, mens her jeg bor nå (i Tyskland) så sier de at alt over 12 er greit.

Jeg sliter mye med lavt blodtrykk og svimmelhet, og drikker og spiser mye salt mat og farris for å holde blodtrykket slik at jeg faktisk kan reise meg opp. Vil jern kunne påvirke blodtrykket så det blir høyere?

Hei:)

Det er ikke lenge siden det kom nye rettningslinjer - vi vet at jern nivåene vil synke mer i svangerskapet.

Når du forteller at du har slike symtomer kan jern tilskudd hjelpe. Hvis lagrene dine er lave kan det gå ut over HB i blodet ditt. HB eller hemoglobin røde blodceller frakter oksygen rundt i bodet, er denne verdien lav kan det føre til at ting blir tyngere. Lavft jern kan også påvirke psyken.

Jeg vil oppfordre deg til å starte med jern og drikke rikelig. Lavt BT er ikke like farlig som høyt blodtrykk men veldig ubehagelig. Pass på at du bruker god tid når du skal reise deg opp fra liggende til stående osv.

Ønsker deg masse lykke til!

Back
Topp