Jern/hb

Kameleon

Elsker forumet
Aprillykke 2017
Jeg har slitt med jernmangel hele mitt voksne liv. Virker som om kroppen min ikke greier ta det skikkelig opp eller noe. Forsøker å ta jerntilskudd, men blir utrolig dårlig av det. Er flink i perioder, men det har dessverre ikke vist så godt på blodprøver.

Nå er igjen prøvene veldig lave og hb er heller ikke særlig høy til at vi er såpass tidig i svangerskapet. Med første var jeg skikkelig dårlig lenge etter fødsel fordi jeg hadde lav hb og jern. Tok lang tid å "spise seg opp". Er så redd det skal skje igjen, så stresser litt med dette for tiden. Gikk bedre med nr 2. Har tatt jern de siste ukene, men nå har magen stoppet helt opp. Føler jeg har prøvd alt,blir så frustrert. Har prøvd forskjellige typer, styrker, med mat, uten mat osv.

Noen gode tips/råd? :)

Har du prøvd floradix? Det er et flytende jerntilskudd basert på urter o.lign? Skal være lettere for kroppen å ta opp. Fås på velutrustede matbutikker, helsekost og jeg tror også på apotek.

Har dessverre ikke erfaring med jerntilskudd, men der kan jo være hardt for magen hos ikke-gravide, så det er ikke rart det stopper opp for gravide med tregere fordøyelse :-/

Har du prøvt å øke mengden jernholdige matvarer i kostholdet? Det er kanskje ikke like effektivt som jerntilskudd, men det kan jo være verdt å prøve om du ikke tåler jerntilskuddet? :)

http://www.matprat.no/matnyttig/kosthold-og-helse/jern/i-hvilke-matvarer-finner-jeg-jern/

Har du prøvd floradix? Det er et flytende jerntilskudd basert på urter o.lign? Skal være lettere for kroppen å ta opp. Fås på velutrustede matbutikker, helsekost og jeg tror også på apotek.

Nei tenkte det var neste ting å prøve. Tok det for flere år siden, kan ikke huske jeg ble dårlig da. Inneholder mindre jern da, men er jo bedre med noe enn ingenting :) Blir bare litt stresset siden andre jeg kjenner som har høyere nivåer enn meg får beskjed om å ta "hestedoser" nå når de er gravide. Menmen, har jo overlevd så langt ;)

Har dessverre ikke erfaring med jerntilskudd, men der kan jo være hardt for magen hos ikke-gravide, så det er ikke rart det stopper opp for gravide med tregere fordøyelse :-/

Har du prøvt å øke mengden jernholdige matvarer i kostholdet? Det er kanskje ikke like effektivt som jerntilskudd, men det kan jo være verdt å prøve om du ikke tåler jerntilskuddet? :)

http://www.matprat.no/matnyttig/kosthold-og-helse/jern/i-hvilke-matvarer-finner-jeg-jern/

Ja det er jammen ikke lett med gravidmage i utgangspunktet heller ;) Forsøker å spise mat med mye jern ja, tror nok ikke det er nok. Men kan sikker forbedre meg på dette feltet også. Takk for innspill :)

Har du forsøkt Hemofer? Den skal være mer skånsom for magen enn andre jerntilskudd.

Back
Topp