jenterom vs gutterom.... *oppdatert*

Nullenusken

Forumet er livet
Jeg har hele tiden hatt et jenterom i tankene når jeg har jobbet på barnerommet....
Og nå er jeg usikker på om jeg kan ha det samme konseptet på et gutterom?
Rommet er forresten malt grått med smartpanel på veggene, og blir ikke malt igjen fordi vi håper på salg etterhvert.... Så må dekorere veggene på en annen måte....

Jeg har en gjesteseng som kommer til å stå der inne.... Den er 90x200 cm og er i sort smijern....
Jeg hadde opprinnelig tenkt å henge en rosa sengehimmel over denne og ha masse puter der, og bruke det som en lese/kose plass....
Kan jeg fortsatt ha f.eks en hvit sengehimmel over isteden til gutt? Eller blir det for femenint?

Jeg har bygget en slags innebygd skrivepult i det ene hjørnet.... Beregnet å ha f.eks dukkehus oppå der.... Er gutter mer sånn å ha ting på gulvet? Eller kan jeg beregne at det blir brukt f.eks til lego?

Jeg hadde tenkt å ha et lite hvitt bord med stoler rundt, til "teselskap" osv.....
Blir dette brukt av gutter?

Ser liksom for meg at gutter trenger kun seng, oppbevaring og masse gulvplass, og har problemer med å se for meg et koselig rom da....
Huff, har virkelig ikke peiling på gutterom kjenner jeg!

Kan jeg fortsatt bruke den helt hvite sengekanten med hvit sengehimmel med kroner på, nå når det er gutt?

Har fobi mot farger og mønster, så det å lage et barnerom er en utfordring for meg i utgangspunktet.... Så nå må dere som kjenner gutter lære meg opp her!

OPPDATERING!
Kom plutselig på at jeg har bilder av rommet etter det ble pusset opp!

Har visst ikke bilder av den innebygde skrivepulten...
Benken under vinduet, nattbordet og kommoden med hylle over er fjernet, så det kommer ikke til å være der... er i tillegg en bokhylle :)

ORIGINAL: Nullenusken

Jeg har hele tiden hatt et jenterom i tankene når jeg har jobbet på barnerommet....
Og nå er jeg usikker på om jeg kan ha det samme konseptet på et gutterom?
Rommet er forresten malt grått med smartpanel på veggene, og blir ikke malt igjen fordi vi håper på salg etterhvert.... Så må dekorere veggene på en annen måte....

Jeg har en gjesteseng som kommer til å stå der inne.... Den er 90x200 cm og er i sort smijern....
Jeg hadde opprinnelig tenkt å henge en rosa sengehimmel over denne og ha masse puter der, og bruke det som en lese/kose plass....
Kan jeg fortsatt ha f.eks en hvit sengehimmel over isteden til gutt? Eller blir det for femenint?
Ja, det synes jeg du kan ha [:)] Rosa blir for feminint, men hvit går veldig bra.. tilbehøret kan jo være mer guttete (puter, pledd etc..).. Skal finne et bilde fra FB av sengehimmelen til min sønn.. Synes ikke det ble feminint [:)]

her:

her er mer av rommet:

(Har ommøbelert litt nå da..)

Jeg har bygget en slags innebygd skrivepult i det ene hjørnet.... Beregnet å ha f.eks dukkehus oppå der.... Er gutter mer sånn å ha ting på gulvet? Eller kan jeg beregne at det blir brukt f.eks til lego?
Det er jo nooooen år frem i tid, da.. Jeg tror ikke nødvendigvis "gutter er sånn, og jenter er slik", men legobord blir bra. Men for å forberede deg, legoen kommer til å være OVERALT, iallefall før lillegutt blir 4-5 år [8D]

Jeg hadde tenkt å ha et lite hvitt bord med stoler rundt, til "teselskap" osv.....
Blir dette brukt av gutter?
Jada. Lillemann elsker bordet/stolene sine. Han har sittet mye og puslet med småting, og lest og hatt "teselskap" (les: spist kveldsmat med venner/venninner)

Ser liksom for meg at gutter trenger kun seng, oppbevaring og masse gulvplass, og har problemer med å se for meg et koselig rom
da....
tull og tøys [:D] Og bare for å sprekke boblen din litt, jeg tror du har glorifisert det å ha jente litt. De småjentene jeg kjenner, er akkurat like bråkete, gulvlekende og rotete som guttene [;)]
Huff, har virkelig ikke peiling på gutterom kjenner jeg!

Kan jeg fortsatt bruke den helt hvite sengekanten med hvit sengehimmel med kroner på, nå når det er gutt?
ja, såklart [:)]

Har fobi mot farger og mønster, så det å lage et barnerom er en utfordring for meg i utgangspunktet.... Så nå må dere som kjenner gutter lære meg opp her!

er jo så nydelig med hvit sengehimmel til gutterom. og litt søtt synes jeg med fordel rommet kan være selv om det er gutt, de er jo babyer de også :-)
klistremerke dekor er jo også så greit å dekorert vegger med, finnes uendelig med muligheter.
så igrunnen synes jeg dy kan ha alle planene dine inntakte bare det ikke skriker rosa av de

Jeg tror man kan gjøre akkurat det samme til en gutt, bare med andre farger(trenger jo i bunn og grunn ikke det heller). Nå har jo jeg jente, men når hun har hatt kompiser på besøk så er de SÅÅ begeistret for lekekjøkkenet hennes, dukkene, alle vognene, legoen, bordet og alle stolene etc. Forskjellen mellom gutter og jenter er det i begynnelsen VI foreldre som lager. Nå som lillemor har kommet i 3-årsalderen og begynt på storavdelingen i bhg, så ser jeg at forskjellene blir litt tydeligere. Lillemor har flere ganger kommet hjem fra barnehagen og sagt at "Thomas" eller "Marcus" sier at hun ikke kan like fargen blå og at hun ikke kan leke med biler for hun er jente.

Personlig så er ikke jeg så glad i fargen blå, så hvis det blir gutt her, så blir det mye grønt, orange, brunt og rødt[:D](både når det gjelder klær og interiør)

Eg har gutt som er 2,5 år no [:)] Han hadde kvit sengekant med kroner og kvit sengehimmel der vi budde første året
av livet hans, og han hadde fleire nøytrale sengetøy ala kvitt med blonder. Etter at vi flytta har eg tatt inn litt meir
farga på rommet hans, men det er på tepper, gardiner og sånne ting som lett kan skiftas ut. Ellers går det i kvitt
og heilt duse farga. Han har leikane i ein leikekommode, og vi setter ting oppå den. Er ikkje mykje som ligger utover
gulvet med mindre vi leika med det, og sånn er det jo med jenter og. Eg har to brødre, og mitt rom var det ein sjeldnast
såg gulvet på [:D] Leikekjøkken, lite bord og stola er nesten det som er mest populært av alt. Å kunne "stelle heime",
dekke bord, lage mat ogsånt som vi voksne gjør trur eg er like populært både hos gutt og jente [:)]

Ville gjordt som du hadde planlagt i utgangspunktet, bare byttet ut roda med hvitt eller "guttefarge" (lyse)blått eller grønt, brunt funker godt og[;)]

Vi skal jo også få en gutt nå, og det jeg tenker med rommet er hvit innredning, og heller pynte opp med farger i form av bilder, leker, puter, bamser osv. Jeg tror nok at veggene blir malt hvitt, med en kontrastvegg. Er litt usikker på om det blir en lyseblå eller lysegrønn farge. Har nemlig kanskje lyst på "Ole Brum" tema på rommet, og da syns jeg grønn passer best kanskje? Må tygge litt på det. (Men ikke noe voldsomt fargesprakende, akkurat det der klarer ikke jeg heller. Blir helt kaos i hodet, så her skal det gå i duse farger frem til han blir gammel nok til å komme med ønsker selv.[8D])

Ser at du har fått mange tips ang gutterom på interiør-forumet, finnes jo så mye fint!! Når det gjelder smijenrssenga, hadde jeg ikke vært i tvil: kjør på med hvit sengehimmel og masse puter, for en koselig koseplass det blir!! Og bord og stoler, ja, hvorfor ikke? Vet om mange gutter som synes det er stas! Og du: finnes mange søte wallstickere da, så det går jo ann å ha på veggene, og er lett å få det ned også blir det sagt sånn mtp salg av huset etterhvert.[;)]

Jeg syns du skal gjøre akkurat som du har tenkt[:D] Bare bytt ut det rosa med hvitt eller blått. Sebastian har en expedit-hylle som ligger på gulvet slik at han selv kan ta leker frem, finne bøker og slike ting...han har også bord og stoler (riktig nok med cars motiv) og dette blir brukt mye. Han sitter mye ved stuebordet og tegner, elsker å bruker bord og stoler til å kjøre med biler på. Og mest av alt så elsker han puter, kosedyr, tepper og dyner[8D]

Så jeg ville ikke endret noen av planene dine hvis jeg var deg[;)]

Helt enig i alle de gode rådene du har fått. Syns du virkelig har tenkt ut et fint barnerom jeg og dersom du bytter rosa mot hvitt/blått eller en annen guttevennlig farge blir det jo et flott gutterom!

Snuppa vår har hatt hvitt rom hele veien og nøytrale møbler. Sengetøy har vi etterhvert kjøpt i rosa og prinsesse men favoritten er Sabeltann.. hehe.. Som alle over sier har de akkurat samme interessene samme hvilket kjønn de er i starten. Stoler, bord, lekekjøkken, dukker, vogner, duplo og briotog er store hit her i huset og slo ann veldig tidlig hos både gutte og jentevenner av snuppeliten!

Oi, for et fint rom!![:D]Gutten din er heldig[:)]Ser for meg at det blir kjempefint der med litt guttete farger[;)]

Back
Topp