Jenteklær vs. gutteklær

Askeladden

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
MayDay2021
Vi har en jente fra før og venter nå en gutt :Heartblue:Heartpink

Gikk gjennom alt tøyet vi har og ca. 80 % er rosa, lilla, blonder el. noe annet som skriker jente.

Derfor lurer jeg på hvor grensen går for hva man kan kle opp en gutt i? Skjønner selvsagt at dette er individuelt. Noen driter vel i hvilken farge klærne har, men jeg må innrømme at det sitter langt inne å kle opp gutten min i «jenteklær».

Likevel føler jeg på det når vi egentlig har alt vi trenger av klær, men det er feil farge :nailbiting:

Jeg har selvfølgelig tatt vare på alt kjønnsnøytralt, som stort sett er hvitt eller grått.

Fremover tenker jeg å kjøpe mer kjønnsnøytralt til jenta mi, selv om jeg også vil kjøpe jenteklær til henne også. Hvordan gjør dere det?

Det meste kjønnsnøytrale har jeg kjøpt selv. Det vi har fått i gave er stort sett rosa. Kan ikke klandre de som har kjøpt gavene, kjøper selv jenteklær/gutteklær når jeg kjøper gaver :angelic:

Har jente fra før, har kjøpt dyre vinterdresser i kjønnsnøytralt, ellers er det meste rosa/lilla/jentete. Hun er 2,5 år og veldig glad i rosa og kjole og jeg synes det er såå stas å kjøpe fine klær til en liten frøken så kommer til å fortsette med det og kjøpe nye gutteklær til lillebror :) mye av det hun bruker nå blir så slitt uansett at det ikke er vits å arve.

Vi har gutt fra før og får jente nå, så det meste kan arves. Det som roper veldig guttete gir vi bort til noen vi kjenner som får gutt nå, også kommer vi til å kjøpe litt rosa og blomstrete fremover. Vi har nesten ikke kjøpt noe av klærne til gutten vår heller så har ikke dårlig samvittighet for å ikke beholde dem til jenten vår da jeg aldri hadde valgt det tøyet selv. Grensen på tøy går der du føler det selv, ingen ting i veien med å bruke rosa eller blonder på gutt om du vil det, men heller ikke noe gale å kjøpe nytt til neste om dere vil det ;)

Vi har gutt fra før da, og uvitende om hva nestemann er. Men av klær jeg/vi har kjøpt til lillemann har vi kjøpt en del lilla og rosa også nettopp fordi jeg ikke bryr meg. Har styrt unna blonder og volanger, men ellers elsker han rosa nå og finner fram den rosa strømpebuksa si når han skal lete fram klær selv. Blir 2 i februar. Har tatt vare på alle favorittklær fra han, og kommer til å bruke det meste selvom vi hadde fått jente. Har kjøpt jenteversonen av vinterdress til han to sesonger nå mest fordi jeg synes de er fine og han synes de er fine med flere farger (rosa og lilla sammen med blått) årets dress har blonderrefleks, men hva har det å si :hilarious:

En kusina har en gutt der hun har brukt en god del jentete klær som skriker jente fra fødsel av, men han elsker de klærne nå også som snart 5åring. Føler man kan bruke det meste og at farger ikke skal definere kjønn.

Jeg ble kledd i veldig nøytrale og gjerne mye blått som liten og ble til tider forvekslet som gutt, men der igjen har min sønn blitt forvekslet som jente der han gikk i svart og blått med grønn smokklenke. :shy:

Har tre jenter fra før og får jente igjen nå. Samboer er veldig imot lilla , rosa og alt som skriker jente så det har gått veldig mye i kjønnsnøytralt, men det finnes heldigvis mye fint i det også. Gult, grønt, grått osv.

Vi har ei jente nå og har nesten bare rosa og blonder etc:-) i starten prøvde vi tenke litt på dette men bestemte fort at vi ikke gadd ta slike hensyn, mye av klærne er uansett arv så det lille vi kjøper er da kjekt å kjøpe noe vi liker godt uten at det skal være så fryktelig mye hensyn til farge.

skulle det bli en gutt neste gang så er det ikke krise å ha litt arveklær i rosa/lilla etc:-) men jeg kommer nok ikke til å ønske å kle opp en gutt i rosa og blonder i hverdagsklær altså, det blir å så tilfelle den rosa fleace dressen på innsiden av parkdressen eller lignende som blir brukt:-)

Alternativt kan du farge det rosa tøyet til meir «guttefarger», så slipper du kjøpe så mykje nytt. :finger: Er eit rimelig alternativ. Hvis du Google «tekstilfarge» finner du mykje info om temaet.

Sniker.. gutten min har mye lilla. Litt mørkere lilla enn typisk "jente lilla" da. Og han elsker lilla :p ellers har han grå joggedress i ull med rosa sømmer feks eller dress i pastell farger :rolleyes: ville nok ikke kledd han opp i veldig blomstrete og blondete klær men akkurat farger er jeg fleksibel på.

Akkurat den første tiden tror jeg ikke at jeg kommer til å være så supernøye. Blir vel mest hjemme likevel. Håper å få tak i litt av de minste størrelsene brukt, og med en av hver på vei, så blir det vel nok klesvask. Så da får de på seg det som er rent.:p Det jeg kjøper nytt er ganske nøytralt til å begynne med. Er vel mest body og strømpebukse det går i den første tiden? Så får jeg heller dulle med kjoler og sånn ettehvert.:cat:

Det er ingen grenser på hva man kan kle sitt eget barn i, men jeg liker best å bruke standard farger man forbinder med kjønn. Men synes forsåvidt det er mest rosa/lilla og blått som forbindes med kjønn. Gutten min har klær i både gult, rødt og oransje, og kunne godt kledd ei jente i grønt, brunt og ja, det man forbinder som mer 'guttete'. Det viktigste er vel stilen på selve klærne kanskje. Mye kan bli feminint og maskulint ut i fra snitt, blonder osv.
Men jeg er nok tradisjonell, liker best å kle gutten min i gutteklær. Fikk lys lillarosa klær i julegave til ham, de ble byttet inn de ja:rolleyes:

Vi ønsker ikke å bruke de typiske gutt/jente fargene, og går for kjønnsnøytrale farger. Har allerede kjøpt klær i 3 mnd, der det går i brun, kremhvit, sennepsgul, mørk turkis, bungunder rød og svart. Vi har begge rocka stil, så blir en liten mini verson av oss:D
Jeg har sagt i fra til familie at vi ikke ønsker blå klær, så om jeg får ett eller to plagg likevel går det bra :) men vi ønsker ikke at gutten vår skal være for stereotypisk. + om det blir jente neste gang, så kan vi bruke akkurat de samme klærne om igjen :)

Vi har 2 gutter fra før. Så tøyet vi har er jo allerede brukt på 2 barn. Har tatt vare på litt av babytøy, men det er mest for minnenes del. Endel av klærne ble for utvasket/slitt til at de kan arves...Nå venter vi jo jente og jeg må ærlig innrømme at jeg nå har et ufornuftig ønske om å kjøpe masse jentete, rosa og blondete tøy, hehe. Siste babyen vår dette, så da får det heller ryke med noen ekstra kroner:hilarious:

Vi får en gutt og har absolutt en del kjønns nøytralt, grått,hvitt,gult,grønt,rødt etc. Men det er første gutt på lenge I begges familie så har blitt en del blått også for vi alle syns det er koselig med en gutt :joyful:

Bestilte 5 bodyer på HM i går til 99kr. Er rød, grønn, grå og to hvite (antakelig julefarger som skal selges ut). Men de er ensfargede, så jeg slo til.:)

Hva med å forsøke å bytte de "jentete" klærne med noen som har motsatt situasjon av deg? :) Jeg har gutt fra før og skal ha jente denne gangen, begge vil bli kledd i akkurat det vi føler for fremover også. Gutten min har alltid gått veldig guttete kledd i farger og snitt, og jenten kommer til vi til å gjøre det samme med. Det hun kan arve av eventuelt uteklær av han vil stort sett være mørkeblått, med det tenker jeg å kombinere med en rosa/hvit/lilla hue og votter og ikke tenke mer på det :)

Hva med å forsøke å bytte de "jentete" klærne med noen som har motsatt situasjon av deg? :) Jeg har gutt fra før og skal ha jente denne gangen, begge vil bli kledd i akkurat det vi føler for fremover også. Gutten min har alltid gått veldig guttete kledd i farger og snitt, og jenten kommer til vi til å gjøre det samme med. Det hun kan arve av eventuelt uteklær av han vil stort sett være mørkeblått, med det tenker jeg å kombinere med en rosa/hvit/lilla hue og votter og ikke tenke mer på det :)

Ja, det var lurt. Kan selvsagt bytte med noen som har gutt og venter jente. Litt lettere for deg som har gutt først. Lettere å kle opp en jente i blå enn en gutt i rosa :hilarious::hilarious::hilarious:

Hjelper ikke med en blå lue om regntøyet er rosa...
Nå som jeg vet at jeg får gutt kommer jeg til å kjøpe mer kjønnsnøytralt fremover, spesielt regntøy, vinterdresser osv.

Vi har 2 gutter fra før. Så tøyet vi har er jo allerede brukt på 2 barn. Har tatt vare på litt av babytøy, men det er mest for minnenes del. Endel av klærne ble for utvasket/slitt til at de kan arves...Nå venter vi jo jente og jeg må ærlig innrømme at jeg nå har et ufornuftig ønske om å kjøpe masse jentete, rosa og blondete tøy, hehe. Siste babyen vår dette, så da får det heller ryke med noen ekstra kroner:hilarious:
Kjenner på akkurat det samme. Har to gutter og venter jente nå. Synes det er stas å skifte farge nå, etter mange år med typiske guttefarger så gleder jeg meg til å handle nettere og lysere klær:joyful: Mye av klærne fra 2 år og oppover er uansett godt brukt eller ødelagte så har ikke dårlig samvittighet for å kaste/gi vekk. Har dog funnet fram babytøyet og kommer til å bruke en del av det da det er kjønnsnøytralt eller innslag av lys babyblått, noe jeg ikke bryr meg om. Kan jo bare piffe opp antrekket med noe jentete blonder eller noe sånt :p

Back
Topp