Jente/gutte ting

Rattatai

Glad i forumet
Jeg synes nesten det er litt skremmende å se hvordan utviklingen har vært de siste årene..
Synes helt klart det har vært et stort tilbakeskritt jeg! I enkelte butikker har man delt inn i gutte og jenteavdelig, man har krigeleker til gutter, prinsesseleker til jenter. Det er rosa eller blått. Enten spiderman eller hello kitty.
Synes ikke dette var så framtredende da jeg var yngre. Ting var mer kjønnsnøytralt. Nå selges f.eks en type vinterdress i to farger. På etiketten står det "vinterdress-gutt" eller "vinterdress-jente". Fant en knallfin babybukse i en nydelig blåfarge..men tror dere ikke det sto "babyboy" på den?

Må for all del ikke kjøpe lekekjøkken til en gutt, nei det kan jo være farlig. Jordbæris? sorry den kan du ikke få..den er jo rooosa.

Ok..mulig jeg overdriver litt, men herrlighet kan ikke bare barn få være barn og få leke med hva de vil uten at vi blir så innmari styrt av hva som er jenteting, gutteting, jentefarger, guttefarger osv? Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan fargene i det heletatt ble delt opp på det viset?

Enig med deg!

Og så syntes jeg det er litt skremmende att det er mer akseptert att jenter leker med "gutteleker" enn att gutter leker med "jenteleker"
Hva skjer med likestillingen da? skal ikke den gjelde for begge kjønn?

Nei.. her i huset er ofte jenta kaptein sabeltann og gutten prinsesse.... de får leke akkurat som de vil og med hva de vil[:)]
Men de er jo til syvende og sist allerede formet slik samfunnet foventer att de skal være.... hun elsker rosa og han elsker biler[:-]

Jeg og synes det er tilbakesteg... sier ikke at gutter SKAL kles i rosa eller omvent, men det legger press på kjønn når det er så inndelt. Både litteratur, klær og leker ser man det igjen på. Jeg er for at barn er barn og skal få lov å utforske. Jeg tar ikke selv på sønnen min rosa ballerinskjole, men vil han prøve selv og leker så værsegod!![:)][:)][:)][:)][:)]

Back
Topp