Jente/gutte deling på sfo?

I

Ingenbruker

Guest
Hva tenker dere? Leste i dag om en skole i landet som har jenteklubb og gutteklubb med forskjellige aktiviteter 1,5t hver uke i sfo tiden.

Hva hadde dere sakt om deres barn hadde gått på denne skolen?
 
Absolutt ingen ting.. :) Det er et veldig populært tilbud, og et alternativ blant mange andre aktiviteter som kan velges. Har hatt barn på den aktuelle skolen før, og det er langt fra så ille som media fremstiller det. Ofte har jente og gutteklubben aktiviteter sammen også.
Jenter er jenter og gutter er gutter. Tydelige skiller mellom kjønnene læres tidlig, men det bør selvsagt være rom for å gjøre ting på tvers av kjønn også:)
 
Absolutt ingen ting.. :) Det er et veldig populært tilbud, og et alternativ blant mange andre aktiviteter som kan velges. Har hatt barn på den aktuelle skolen før, og det er langt fra så ille som media fremstiller det. Ofte har jente og gutteklubben aktiviteter sammen også.
Jenter er jenter og gutter er gutter. Tydelige skiller mellom kjønnene læres tidlig, men det bør selvsagt være rom for å gjøre ting på tvers av kjønn også:)

Enig med deg :) jobber selv i skolen og er det noe jeg VET så er det at både jentene og guttene trenger tid til å være jenter og gutter :p uten innblanding fra hverandre ;) tenker det er lettere for gutta å slappe av og feks perle, tegne osv uten jentene flyende rundt seg :p så jeg tenker det bare er positivt.

Det jeg derimot reagerer på er reaksjonen til flere foreldre i kommentarfeltene. Og vi lurer på hvorfor barn mobber? Vi kam jo begynne med å se på voksnes oppførsel på nett så kanskje vi får noen svar ;)
 
Ser ikke helt problemet. Jenter er jenter og gutter er gutter, og de er forskjellige, og liker forskjellige ting. Og de har helt sikkert har godt av å deles opp og få være litt i fred fra hverandre.
De er jo sammen alle sammen hele skoledagen uansett :)
 
Ser virkelig ikke problemet med det. Jenter er jenter og gutter er gutter uansett hvordan vi snur å vrir på det :) ingen av de har vondt av litt jente/guttetid.
 
Hvotfor er det så viktig å dele de?
Ikke alle gutter vil være i gymsalen eller alle jenter lage armebånd
Hva gjør de om jenter vil være i gymsalen med guttene feks?

Da kan de gjøre det i de restrerende 18 timene som er igjen av sfo tiden ;) dette er en svært liten del av tiden på sfo og det er helt valgfritt. Så om de ikke vil være med kam de velge å la være. Da vil fortsatt perling pg tegning være en del av frileken :) samme med gymsal.
 
Syns det blir tøvete, må da være noe annet man kan kalle gruppene for som ikke i praksis ekskluderer de som måtte ha lyst til å henge med en venn av motsatt kjønn eller drive med hva enn de gjør på den "andre" gruppa?
 
Tror nok mange gutter og jenter ville satt pris på en sånn deling. Men så har man også sikkert en del som ikke ville likt det. Hvis barnet ikke er som en "typisk" gutt eller jente (etter stereotypiene), så kan det bli feil for aktuelt barn? Samtidig er det jo forskjell på kjønnene. Jeg er en av de som gladelig kler gutten min i "guttetøy" hvis man kan si det og som tenker at det er forskjell på gutter og jenter. Samtidig kan den delingen på SFO virke litt feil. Får ikke helt bestemt meg jeg :p
 
Ser ikke problemet med at de har jente/gutteklubb 1,5t i løpet av en uke. Det betyr vel ikke automatisk at jentene lager armbånd og guttene sparker fotball. Syns mange foreldre lager hysteri av småting. Snart blir det vel forbudt med herre- og dametoalett for det er jo en synd å skille på kjønn.... o_O
 
Da kan de gjøre det i de restrerende 18 timene som er igjen av sfo tiden ;) dette er en svært liten del av tiden på sfo og det er helt valgfritt. Så om de ikke vil være med kam de velge å la være. Da vil fortsatt perling pg tegning være en del av frileken :) samme med gymsal.

Hvis det er et valgfritt tilbud stiller det seg annerledes :) Da vil sikkert mange sette pris på et lite avbrekk :D
 
Ser ikke problemet med at de har jente/gutteklubb 1,5t i løpet av en uke. Det betyr vel ikke automatisk at jentene lager armbånd og guttene sparker fotball. Syns mange foreldre lager hysteri av småting. Snart blir det vel forbudt med herre- og dametoalett for det er jo en synd å skille på kjønn.... o_O

Ja hva blir det neste :p dette er en så liten del av sfo og hva sfo tilbyr så jeg ser virkelig ikke problemet. Og det er jo helt valgfritt.
 
Hvis det er et valgfritt tilbud stiller det seg annerledes :) Da vil sikkert mange sette pris på et lite avbrekk :D

Ifølge rektor på denne skolen, er tilbudet helt valgfritt, det er et tilbud som barna kan melde seg på samme dag eller dagen før og varer i 1,5 time av i alt 20 timer som sfo har åpent :) så det er masse tid til at gutta kan perle og jentene kam spille fortball i de 18 timene som er igjen :)
 
Men neglespa...? Synes det var litt spes. ;) Ellers helt ok at de får litt tid for seg selv.
 
Hva tenker dere? Leste i dag om en skole i landet som har jenteklubb og gutteklubb med forskjellige aktiviteter 1,5t hver uke i sfo tiden.

Hva hadde dere sakt om deres barn hadde gått på denne skolen?
Hadde jeg vært barnet på den skolen hadde jeg mistrives veldig.... Dette kan jeg ikke se noe godt ved. :(

Edit : Leste nå at det var en kort periode, og frivillig? Det er jo greit. Men hadde det vært permanent så hadde det vært ille.
 
Back
Topp