Jente 2,5 år våkner MANGE ganger om kvelden

MrsValentine

Forelsket i forumet
Vi er så lei... Sånn skikkelig skikkelig lei.... Jenta vår våkner først gjerne etter 30 min, så våkner hun hver 10-20 minutt etter det. Vi springer opp og ned hele kvelden og har begynt å gi opp... Dvs at vi tar henne bare ned i stua igjen. Dette har vart lenge, men blir verre og verre. For 1 år siden våknet hun kanskje 2-3 ganger mellom kl 19 og 22. Nå er det gjerne 7-8-9 ganger hvis vi ikke allerede har gitt opp...
Hun sover greit når vi sover med henne, men aldri alene..... Hun har 120cm seng.

Vi hadde slik problem med han første også men ikke så lenge som dette. Der toppet det seg i 1-1,5 års alderen. Og så minket det sakte... Nå våkner han kanskje 1 av 10 kvelder ( våkner alltid på natt uansett).

Noen som har lignende erfaring?

Helsestasjon kommer ikke med noen råd som virker.. føler vi har prøvd alt... Ikke får vi en pause på kvelden , ikke får vi være noe kjærester, vi bruker bare kvelden på å få jenta til å sovne igjen og igjen og igjen....

Vi er så lei... Sånn skikkelig skikkelig lei.... Jenta vår våkner først gjerne etter 30 min, så våkner hun hver 10-20 minutt etter det. Vi springer opp og ned hele kvelden og har begynt å gi opp... Dvs at vi tar henne bare ned i stua igjen. Dette har vart lenge, men blir verre og verre. For 1 år siden våknet hun kanskje 2-3 ganger mellom kl 19 og 22. Nå er det gjerne 7-8-9 ganger hvis vi ikke allerede har gitt opp...
Hun sover greit når vi sover med henne, men aldri alene..... Hun har 120cm seng.

Vi hadde slik problem med han første også men ikke så lenge som dette. Der toppet det seg i 1-1,5 års alderen. Og så minket det sakte... Nå våkner han kanskje 1 av 10 kvelder ( våkner alltid på natt uansett).

Helsestasjon kommer ikke med noen råd som virker.. føler vi har prøvd alt... Ikke får vi en pause på kvelden , ikke får vi være noe kjærester, vi bruker bare kvelden på å få jenta til å sovne igjen og igjen og igjen....

Hva gjør dere når hun våkner da? Hvis dere har en fast leggerutine og ikke har noen rare vaner eller ting dere gjør så bør en 2,5-åring sove godt om natten. Det gjelder å legge på akkurat samme tidspunkt hver eneste dag, stå opp til samme tidspunkt hver eneste dag, ikke sove for lenge og/eller for sent på formiddagsluren. Jeg har full forståelse for at dette må slite dere helt ut. Har dere sjekket henne hos lege at det ikke er noe i veien? Hvis hun er helt frisk ville jeg kjørt på med et strengt regime og ikke gitt meg en eneste gang for å bedre livskvaliteten til alle i familien. Hvis du bruker et opplegg fra feks «Sove-Karin» så vil dere nok få kveldene tilbake innen få dager :) masse lykke til, det er helt forferdelig når man kommer inn i sånne vonde sirkler!

Huff skjønner godt at det er slitsomt. Har det sånn med jenta mi nå, men hun er bare straks 10 mnd og da er det fortsatt en del av pakka føler jeg, men ved 2,5 år ville jeg også forventa at det skulle ha blitt bedre.
Man trenger litt fred og ro på kvelden før man legger seg selv.

Vi hadde det slik med sønnen vår som du beskriver, veldig ekstremt rundt 10-16 mnd og deretter gradvis bedre. Men rundt 2,5 år brukte vi hele kvelden på å legge han og det bedra seg når han slutta med dagsoving. Ikke sikkert det er løsningen hos dere, og vi bestemte forståvidt ikke selv at gutten ikke skulle sove han bare slutta med det selv. Men da gikk han over til å sovne som en stein 18:30 og sove til 6-7 neste dag. Mot at han ble lagt rundt 19 og sovna rundt 20:15-45 :p

Tror ikke jeg har noen skikkelig gode råd her annet enn å forsøke å endre dagsoving en stund og se om det hjelper. Hva med de siste jekslene? De kom rundt 2 år her og da hadde vi mer baluba enn tidligere en periode. Håper det bedrer seg snart for dere!

Vet ikke hva som kan hjelpe. Vil bare si at du ikke er alene. Jenta mi nekter å sove i egen seng, og jeg skal helst ligge inn hos henne med henne hver kveld. Mest fordi pga hun vil ha puppen som bamse. Jeg håper det løsner seg for deg og meg. Og mi bruker også å våkne etter å ta kvelden. Frustrerende er det absolutt.

Forstår jeg det riktig at dere nå har begynt å gi opp og tar henne med ned i stua igjen, at hun har lært at bare jeg holder på lenge nok så får jeg være i stua? Da blir det litt ekstra utfordrende for hun vil nok ikke slutte med dette med det første når hun opplever en stor positiv gevinst ved det. Det kan også være at det er ekstra vanskelig for henne å finne roen selv når hun våkner hvis hun er vandt til å sovne ved siden av en av dere. Dette vil gå seg til etterhvert, men hvis dere har prøvd alt (eks kutte ut dagsoving, legge tidligere/senere ) og ønsker en endring på dette nå i dag så er nok den eneste løsningen å stå i det over tid uten positiv belønning.

Kan en av dere ligge sammen med henne da? Er så klart kjedelig å legge seg kl 19, men en må bare gjøre det som funker. Med yngste her så har vi måtte gjøre mange ting vi ikke har så lyst til. Blant annet å ligge ved siden av han til han sovner. Det har vi gjort i over 2 år nå:wacky: Hender vi slipper unna, så litt bedre har det blitt. Søvn er så viktig, så en må bare gjøre det som funker. Han her har hatt mye søvnproblemer og det gjør han til et lite monster:P

Back
Topp