Jenta mi blør i tannkjøttet

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jenta mi er 16 måneder gammel og blør i tannkjøttet når vi pusser tennene. Det gjør nok vondt, for hun vrir seg unna og gråter sårt. Pusser så lett jeg kan, og hele situasjonen er fæl for oss alle :( Vi har vært til tannlegen og alt ser bra ut. Så jeg aner ikke hvorfor hun blør. Skal jeg være mildere nå så kan jeg bare legge vekk tannkosten. Bør jeg kanskje gjøre det?

Er det noen som vet hva det er som gjør at hun blør? Hun får jeksler nå. Det ser ikke ut til å være et spesielt punkt hun blør på annet enn at det er i overkjeven. Det er heller ikke så mye, men litt er igrunnen for mye når lillemor så tydelig motsetter seg tannpussen. Jeg har tidligere fått litt forskjellige råd når hun ikke har villet pusse tennene. Noen sier at vi kan ta det rolig og bare la henne holde på med tannkosten selv, noen sier at det er såpass viktig med tannpuss at man bare må gjennom det.
I morges fant jeg henne med litt størknet blod på haken, men hun blødde bare nok til at jeg så at det ble bittelitt rosa på tannkosten.

Hva gjør jeg?

Det er ikke nettopp det at hun får jeksler da? Gutten vår har nettopp begynt å få toårsjekslene og da merket jeg at han blødde litt ved tannpussingen. Tannkjøttet er jo gjerne ekstra ømt ved tannfrembrudd, og selv om blodet ikke nødvendigvis kommer fra akkurat der tennene bryter gjennom kan det kanskje være skarpe kanter som risper mot gommene?

Kanskje, jeg har vært inne på tanken selv. Det bare gjør litt vondt i hjertet når hun gråter slik og jeg vil fikse det! :(

Har det festet seg noe mellom tennene som kan ha irritert tannkjøttet? Vi har opplevd blødende tannkjøtt et par ganger og vi har da pussa ekstra godt på den plassen noen dager og da går det over.

Back
Topp