..jeg vil ha en liten hund....

Bao

Glad i forumet
Nå trenger jeg hjelp til å belyse en sak her;
jeg ønsker meg en hund, da helst en dalmatiner , eller to..
- Har aldri hatt hund før - hvor mye jobb er det med en hund?
- Regner vel med at det er som å ha en baby i begynnelsen, men forblir de "babyer"?! Kan de klare seg hjemme i noen timer pr dag etter hvert?
- Altså- jeg tenker veldig på at får man seg først hund så må man jo holde de friske og raske - og gi de et godt liv,
- Har hunder et godt liv hvis de bor i en familie med to små barn, der de får kanskje en lang tur pr dag på rundt 2 timer, så korte turer (vet ikke hvor mange pr dag som er vanlig, men blir vel fort 1 lang, og kanskje 4 til?!)
- huset de bor i, rundt 220m2. Liten men inngjerdet hage der jeg tenker de kan gå litt fritt?
- Da den lange i skog og mark, de andre fordelt mellom et digert jorde, og gangveier etc.. bor på mindre tettsted.
- Mye kos, leking og kjærlighet.
- Max borte fra de 2 uker pr år, da hos familie/ kennel

- Har hatt katter gjennom livet, har da alltid valgt å ha to, fordi jeg tenker de trenger en venn av egen rase, en som "skjønner" de - høres vel rart ut...men er det lurt å ha to hunder - trenger de også en venn av samme rase?! :)

- Hvor mye regner man med en hund koster i mnd/ året?
- Hva mer enn valpekurs, dressurkurs og god forsikring og veterinær trenger de? (Sånn bortsett fra bånd, skåler ting og tang..)

Noen som har lyst til å gi meg en innføring i hundehold her;)?! - Høres dette ut som galskap?! Vet liksom ikke hva som kreves av eierne, og hva som gir en hund best mulig liv.,(men skjønner vel kanskje at de hadde hatt best av å bo på en gård, der de hadde masse av plass både inne og ute..)

Synes det høres ut som gode forutsetninger for en hund :) en dalmantiner krever vel ca det du kan gi :) en lang tur om dagen., pluss små turer :) leste en gang om dalmantiner (vurderte det selv en gang.. Da min fetter er oppdretter) at de er glad i hjernetrim :) er det en dag du ikke klarer å gå lang tur pga forskjellige årsaker er mental trening like bra :)

Eneste jeg ikke liker med denne type hund.. Er røyringen.. Hårene stikker seg gjennom klær og møbler..

Kan være mye jobb med en hund.. Kommer litt an på hvordan du legger det opp selv:) og selvsagt kommer det an på rase:)
Å ha valp i hus er nesten værre enn en baby :) he he. Å bli renslig er forskjell fra hund til hund.. Sånn tidsmessig. Og ja, de klarer å være alene hjemme :)
Med en sånn stor rase, ville jeg nok ha gått valpekurs og lydighetskurs ja :)
Aner ikke prisen i mnd på en sånn rase.. Har liten hund selv.. Og bruker kanskje 150-200 kr i mnd på mat

Lykke til :)

hund er kjempekjekt :) jeg kan ikke være uten! det er mye jobb og ansvar, men du får så mye igjen ;)
men en valp holder i ganger, tror ikke du vil ha to hunder i kjønnsmoden alder samtidig..
en valp er en baby første halvåret, er min erfaring ihvertfall! en stor valp lager store tissedammer, så tørkerull, jif og grønnsåpe må man ha et lager av ;)

forsikring må du ha! vel verdt pengene når ulykken først er ute!
tja, hva ddn koster i mnd har vel litt å si hvilket for du gir, men et bra for er vel ca 500-800kr i mnd for en hund på den størrelsen :) (min første på 35kg spiste for 800kr i mnd, min neste på 6kg spiste for 280, og den jeg har nå som blir ca 30kg, spiser allerede for 500 kr mnd og er et halvt år)
ang alenetrening, så har jeg tatt det veldig gradvis, men jeg har mulighet til å være hjemme på dagtid, der må man nesten bare prøve seg frem og se hva som går for hunden og for deg!

men hund er superkos :) er på min tredje nå!
vi har både katt og hund, og de er perlevenner i et veldig sært vennskapsforhold ;)

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Ja, forsikring er et must :) den summen glemte jeg. Agria er billigst for meg i alle fall. Ta ringerunde, det lønner seg. If skulle feks ha 6000 eller 8000 kr i året.. Mens Agria litt over 2000 kr!

Dalmantinere er vel litt nervøse av seg ? Ville valgt en typisk famiilehund siden dere har to barn. Cairn terry feks ?

Å skrive at den og den rasen er nervøs, den rasen trenger hjernetrim, den rasen trenger ditt og datt er tull :)
Det er alt etter hva man gjør det til!
Du kan få verdens snilleste pitbull og verdens værste labrador.

Alle hunder trenger trim, både fysisk og hjernetrim.
Det er mye jobb, men det er verdt det!

Du kan ikke la en valp være flere timer alene hjemme før du har hatt den en stund.
Jeg har en goldenvalp nå på 4 mnd. Har hatt ho i 9 uker, og frem til nå har ho vært med meg på jobb.
Jeg jobber kun 4 timer 3 dager i uken, så om 2 uker skal ho begynne å være alene hjemme.
Ho er da på et stort bad sammen med min andre hund, så det blir ikke noe problem.
Må la de være alene litt av gangen, også lenger og lenger.

Og uansett hvor skjønne valper er, så MÅ du ha grenser med en gang!

Og du MÅÅÅÅÅÅÅ sosialisere hunden din!!! Vær sammen med andre med hund, gjerne med en gang etter valpen din har fått 12 ukers vaksina si!
Det er så mange hunder som er nervøse/agressive fordi eierne ikke har sosialisert hunden sin.
Det er så trist, siden hunder har sååå glede av hverandre!

Å skrive at den og den rasen er nervøs, den rasen trenger hjernetrim, den rasen trenger ditt og datt er tull :)
Det er alt etter hva man gjør det til!
Du kan få verdens snilleste pitbull og verdens værste labrador.

Alle hunder trenger trim, både fysisk og hjernetrim.
Det er mye jobb, men det er verdt det!

Du kan ikke la en valp være flere timer alene hjemme før du har hatt den en stund.
Jeg har en goldenvalp nå på 4 mnd. Har hatt ho i 9 uker, og frem til nå har ho vært med meg på jobb.
Jeg jobber kun 4 timer 3 dager i uken, så om 2 uker skal ho begynne å være alene hjemme.
Ho er da på et stort bad sammen med min andre hund, så det blir ikke noe problem.
Må la de være alene litt av gangen, også lenger og lenger.

Og uansett hvor skjønne valper er, så MÅ du ha grenser med en gang!
Selvfølgelig , helt enig, selvsagt må de tingene til som du skriver, ingen tvil. Likevel er det noen raser som faktisk er mer nervøse av seg enn andre. Det ville jeg sjekket opp, var ment som et godt råd , ikke noe annet :)

Selvfølgelig , helt enig, selvsagt må de tingene til som du skriver, ingen tvil. Likevel er det noen raser som faktisk er mer nervøse av seg enn andre. Det ville jeg sjekket opp, var ment som et godt råd , ikke noe annet :)

Jeg er het uenig :) Ingen raser er mer nervøe enn andre. Det er MENNESKENE som har gjort hunden sin sånn.
Jeg har en "såkalt nervøs hunderase" men min er verdens gladeste. Fordi JEG har jobbet med det, og sosialisert han.
Men raser er helt klart kjent for ting. Golden retrievere er kjent for å være ekstremt mathole, pomeranien prater når de leker osv.
Men når det gjelder oppførsel, så er alt opp til eieren.

Jeg er het uenig :) Ingen raser er mer nervøe enn andre. Det er MENNESKENE som har gjort hunden sin sånn.
Jeg har en "såkalt nervøs hunderase" men min er verdens gladeste. Fordi JEG har jobbet med det, og sosialisert han.
Men raser er helt klart kjent for ting. Golden retrievere er kjent for å være ekstremt mathole, pomeranien prater når de leker osv.
Men når det gjelder oppførsel, så er alt opp til eieren.

Jeg er også enig i det du skriver, men jeg vil likevel si at for en førstegangshundeeier kan det lønne seg å tenke litt på rase. Når man ikke er vant til å holde på med hundeoppdragelse og hundetrening, så kan det være utfordrende å ha en såkalt "krevende" hunderase. Og når f.eks. en nervøs hund kommer til uerfarne eiere, kan de komme til å bygge opp under nervøsiteten uten å mene det.

Jeg mener ikke dette som at hunderaser absolutt er slik som de blir beskrevet, men understreker at for uerfarne hundeeiere kan det være greit å sette seg inn i hvilke utfordringer rasen KAN by på. Snakker av erfaring, fikk meg en border collie mix og hadde ingen erfaring med hund. Den hadde behov for mye mer, både fysisk og mentalt, enn jeg hadde forberedt meg på. Jeg var rask til å be om hjelp, melde meg på kurs i både lydighet og agility, og gjorde ellers så godt jeg kunne, og nå, to år etter, har jeg verdens beste hund. Men det var hardt, fyttikatta! Selv om jeg ikke ville byttet henne bort for alt i verden nå, så hadde jeg nok valgt anderledes hvis jeg hadde visst hva jeg gikk til. Har hørt at dalmatinere også kan være krevende på denne måten, bare greit å ha det i bakhodet, mener jeg.

Jeg er også enig i det du skriver, men jeg vil likevel si at for en førstegangshundeeier kan det lønne seg å tenke litt på rase. Når man ikke er vant til å holde på med hundeoppdragelse og hundetrening, så kan det være utfordrende å ha en såkalt "krevende" hunderase. Og når f.eks. en nervøs hund kommer til uerfarne eiere, kan de komme til å bygge opp under nervøsiteten uten å mene det.

Jeg mener ikke dette som at hunderaser absolutt er slik som de blir beskrevet, men understreker at for uerfarne hundeeiere kan det være greit å sette seg inn i hvilke utfordringer rasen KAN by på. Snakker av erfaring, fikk meg en border collie mix og hadde ingen erfaring med hund. Den hadde behov for mye mer, både fysisk og mentalt, enn jeg hadde forberedt meg på. Jeg var rask til å be om hjelp, melde meg på kurs i både lydighet og agility, og gjorde ellers så godt jeg kunne, og nå, to år etter, har jeg verdens beste hund. Men det var hardt, fyttikatta! Selv om jeg ikke ville byttet henne bort for alt i verden nå, så hadde jeg nok valgt anderledes hvis jeg hadde visst hva jeg gikk til. Har hørt at dalmatinere også kan være krevende på denne måten, bare greit å ha det i bakhodet, mener jeg.

Helt enig i det du skriver. En border collie trenger mye!!! Det er en brukshund og krever mye hjernetrim.
Jeg har en goldenvalp nå, og har hatt golden tidligere. Det er en STRI rase i trassalderen.
Fryktelig stae, men som matmor så må man ikke gi seg.
Jeg vil ikke anbefale golden til en førstegangseier.

Men jeg kan anbefale schæfer f.eks.
Eller en shetland sheepdog. Japansk spisshund, mittelspitz...

Er noen av de rasene jeg vet ikke krever like mye som mange andre raser, men alle hunder liker å jobbe, så trim og hjernetrim bør man gi hundene sine uansett rase:)

Tusen takk for svar alle sammen!
- Da går vi nok en runde i tenkeboksen, og vi får lese oss opp/finne ut mer om ulike raser. - Og vi begynner med en hund! :)
- Fikk mye flotte innspill å ta i betraktning.

Takk :)

Back
Topp