Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mht søvnen til Mina

oslojente1980

Forumet er livet
VIP
Mina har sovet veldig fint egentlig hele tiden. Vært perioder innimellom hvor det har vært litt våkennetter, men såndt må man jo regne med. Vandt med at hun sover fra 19- til ca 0700

Men etter at hun kom tilbake til meg 2. nyttårsdag, så har det vært våkennetter så å si HVER natt[:'(][:o] Har hun våknet før, så har det som regel holdt med at jeg kun går inn og stryker på hodet og så går ut igjen. Og hun har sovet igjen med en gang.

Men nå gråter og gråter hun. Jeg har vært litt "streng" på det med å ikke ta henne i min seng, men at hun skal sove i sin egen seng. Og jeg har prøvd å ta henne i min seng også, men hun bare tuller og finner ikke roen der. Helt sikkert, fordi hun ikke er vandt til det. Sover som regel fint til 23 tiden, og så våkner hun og gråter.

Hun fikk ny seng i starten av desember og det har gått ganske greit. Men etter jula, så har det vært bare tull. Kanskje det har med at hun sov i reiseseng i jula.. Hun sover også i reiseseng hos pappaen.

Hva skal jeg gjøre??? Dette tar knekken på meg snart å ikke få sove en hel natt lenger. Har et par dager nå som vi ikke har forelesninger, som jeg skulle brukt til oppgaveskriving. Men det blir til at jeg MÅ sove i stedet[&o][:(]

Har ikke så mange tips å komme med dessverre... Vi har slitt litt med det samme, men det kommer og går i perioder.. Hu kommer inn og legger seg hos oss, og hvis vi prøver å legge hu tilbake i egen seng så er det fort så vi krangler en times tid fram og tilbake.. Slitsomt midt på natta!!

Men ble litt bedre etter at hu fikk ny seng, og ble "stor jente". [:)]

Ikke godt å si - tanken min er at enten må man kjøre et hardt løp et par netter hvor hun får skrike uten at du gjør noe annet enn å fortelle at det er natten og at man skal sove, eller så kan du prøve et belønningssystem for å sove hele natten (eller for ikke å lage bråk på natten i alle fall)?

Du kan prøve at snakke med henne på dagtid om hva som plager henne. Kan jo hende hun drømmer. 3-årsaldren er dreømme-alder og det kan jo være lurt at lage drømmene om til eventyr med litt morsomme ting. Men altså på dagtid.
Kan også avtale med henne hva dere gjør når hun våkner om natten. Med andre ord: legg en plan sammen med Mina om hva dere gjør.
Fungerte bra på Gustav en periode her i alle fall.

Huff!! Utrolig slitsomt for dere begge!
Syns det er kommet frem mange gode råd her! Håper at noen funker for dere!

ORIGINAL: Olive76

Du kan prøve at snakke med henne på dagtid om hva som plager henne. Kan jo hende hun drømmer. 3-årsaldren er dreømme-alder og det kan jo være lurt at lage drømmene om til eventyr med litt morsomme ting. Men altså på dagtid.
Kan også avtale med henne hva dere gjør når hun våkner om natten. Med andre ord: legg en plan sammen med Mina om hva dere gjør.

ja, det er lurt - vi gjorde dette under mareritt-perioden til johanna... og så laget vi en trylleformel for å trylle bort stygge drømmer på natten så det ikke var skummelt å legge  seg til å sove igjen

Jeg skjønner at det er tøft, for Frida begynte å tulle med søvnen i slutten av oktober og har ikke gitt seg enda. Det har blitt stor forbedring etter at vi begynte med belønningssystem. Hun gråter sjelden på natten lenger. Vi har to forskjellige belønningssystemer, og begge får hun klistremerker for. Det ene går på å ikke gråte eller komme til oss på natten. Inntil videre er det greit at hun roper på oss så lenge hun ikke gråter. Vi skrur opp vanskelighetsgraden gradvis og forbereder henne godt på det. Klarer hun det så får hun en premie i form av lek og moro (f.eks ta fotavtrykk, få bli med på loftet, gå rundt juletreet, ut å leke i snøen osv.)som vi avtaler ved leggetid. Så har vi en som er vanskeligere. Hun må sove hele natten(eller ihvf bli liggende i sengen sin uten å få oppmerksomhet) i så så mange netter (nå er vi oppe i seks) for å få seg en belønning. Frida får sminke fordi det er det hun vil ha. Hun blir veldig stolt når hun klarer det. I begynnelsen begynte hun gjerne å gråte fordi hun ble så lei seg for at hun våknet, men nå har hun et mer avslappet forhold til det. Hun sover ikke godt hver natt, men hun våkner ikke mange ganger for natten og gråter lenger heller.

Tusen takk for fine råd. Da skal jeg ut å handle klistremerker så tester jeg ut det.. Dere er veeeldig gode å ha[:D]

ORIGINAL: lenemor

ORIGINAL: Olive76

ja, det er lurt - vi gjorde dette under mareritt-perioden til johanna... og så laget vi en trylleformel for å trylle bort stygge drømmer på natten så det ikke var skummelt å legge  seg til å sove igjen

vi har også lagt trylleformel her.. for her har det også vært tull.. så i natt.. så skrek hun til igjen.. da jeg kom inn til henne satt hun og sa "filiiiiiiiokus" og prøvde å trylle vekk en dunfjær som hadde dettet ut av puta hennes.. [8D] den forsvant ikke.. [8D] men fikk fjernet den da.. men hun prøver også å trylle vekk trollet i skapet med hell..[:D] så prøv å legg en plan sammen med Mina, klistremerkebelønning eller noe.. kjempesmart![:)]

lykke til snuppa! slitsomt å ikke få sove.. [:)]

Back
Topp