Jeg tror dere gikk glipp av poenget!

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Jepp, jeg skal lage enda en tråd om dette med kjønn og følelser, for det er tydelig at så mange her som har sterke meninger rundt saken, fremdeles ikke har fått med seg poenget.

For det første:
Tråden det diskuteres, handlet ikke om at hun var så skuffet og det var synd i henne som skulle få en gutt. Hun skriver nettopp at hun ble skuffet, og hun føler seg forfærdelig fordi hun ble skuffet. Hun ville ikke ha sympati for at hun skulle ha en gutt, hun forteller at hun har vanskelige uønskede følelser, og spør om andre har hatt det sånn.
Ingen trenger å konstatere at det ikke er "greit" å ha sånne følelser, for det vet hun allerede selv.

Folk har lov til å være uforstående til dette, men det gir ingen rett til å fortelle henne at hun er en dårlig mor som føler det sånn nå, eller at hun ikke har lov til å føle det hun gjør!
Og aller værst: Flere har skrevet at man burde holde sånne følelser for seg selv.
Hvem faen skal bestemme hvilke følelser vi ikke kan snakke om?
Hun spurte etter hjelp og erfaringer, og hun var MODIG og delte noe som er kjempevanskelig.
Dette er et tabu, man har ikke lov til å ønske seg kjønn, og man skal iallefall ikke snakke om det.
Å bli skuffet over kjønn er langt over grensen til hva som er tolerert. Klart, man snakker ikke om dette til alle og enhver, men å dele dette hjelper andre også. Det er normale følelser som mange har, og de fleste kommer helt fint igjennom dem uten at barnet tar skade av det eller vet om det. Den eneste skaden er kanskje på mor, som sitter med den dårlige samvittigheten for følelsene man ikke kan kontrollere.

Dette bringer meg over til det neste punktet.
Vet dere hva empati er? For jeg tror mange forveksler det med sympati.
Jeg skal greie opp dette.
Ordbok.no sier dette:
empati' -en (fra eng., av gr empatheia 'lidelse') (evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon el. tankeliv

Dette er altså noe helt annet enn sympati, som ordboken definerer som velvilje og forståelse.

Empati handler altså ikke om at man syns at noe er greit. Flere skrev at de ikke skjønte hvordan hun kunne ha de følelsene, men de syns det var synd at hun hadde dem. Det er det det handler om. Man forstår det ikke. Man trenger ikke å ha opplevd noe selv for å forstå det, men man må i det minste akseptere at vi alle er forskjellige, vi opplever ting forskjellig, og FØLELSER kan man ikke kontrollere (selv om noen så pent påstår dette). Det går ann å ha empati uten å ha sympati også.

Jeg beklager om noen føler at jeg henger ut denne tråden det er snakk om mer enn nødvendig, men jeg er så forbannet nå at jeg koker her jeg sitter (ikke på alle som er uenige, men noen få har vært helt ekstreme), så jeg må bare gjøre noen ting klinkende klart.

Jeg og tror det..! Tror og at mange ikke vet hva empati betyr..!

Jeg forsto hva du mente

Mangel på empati derimot kan tyde på at personen bla er:

autist
psykopat
enkel : les dum som et stykke brød

Syns det er helt horribelt hva folk kan lire av seg av og til jeg[:'(] Jeg har selv ikke hatt de følelsene,men skjønner godt hvordan en kan få dem. Er helt sikker på at det kommer til å gå over!!

Tror noen burde tenke seg litt om før de svarer på tråder her inne jeg[:@]

Enig med deg. Men men, dette er et forum for mange brukere, også for de mindre (her bestemte jeg meg for å sensurere meg selv, men sett inn passende ord) og de følelsesmessig avstumpede med mangel på sosiale antenner og evne til å kommunisere skriftlig.

ORIGINAL: Vesten

Jeg forsto hva du mente

autist
psykopat

Hehe[:D][:D]
Kall alle andre som mener noe annet enn dere selv
Autist
Psykopat
Eller; Dum som et stykke brød da[:D][:D][:D]

ORIGINAL: blåtterflott

Jeg forsto hva du mente

autist
psykopat

Autist
Psykopat

Vet du hva, en ting er å mene noe annet, men poenget er hvordan enkelte klarer å formidle budskapet sitt på. Faktisk på en slik måte at de får et helt forum mot seg. Da kan en tenke, er det en selv som har problemer med å formidle budskapet sitt på en saklig måte, eller er det alle andre som er idioter?

Enig med deg Toneany, kan egentlig ikke forstå hvordan det er mulig å vri sånn på en sak...

Hun har følelser som er tabu, som folk HAR men som de ikke snakker om. Jeg synes det er modig av henne å dele det med oss, og det er kanskje lettere å dele det her enn i rl, men samtidig er det desto lettere for at en får slengt ting i trynet her inne.

Hvilke følelser vi får har vi INGEN kontroll med, men hva vi GJØR, SIER og hvordan vi håndterer følelsene våre, det kan vi kontrollere.

Jeg forsto hva du mente

autist
psykopat

Autist
Psykopat

det har jo ingenting med å mene noe annet?

Kjenner jeg blir helt svett.

Jeg forsto hva du mente

autist
psykopat

Autist
Psykopat

Har ingenting med saken å gjøre.. [:D] Du kan ha så motsatt mening som meg som du bare vil.. det er måten du uttrykker deg på som gjør deg dømmende eller ei..

Jeg forsto hva du mente

autist
psykopat

hva med å vise litt empati for de som mangler empati??

Jeg forsto hva du mente

autist
psykopat

Autist
Psykopat

Nå er du helt på villspor, igjen.

Hun skriver at mangel på empati kan tyde på disse tingene. Men å ha en annen mening er ikke det samme som å ha mangel på empati. Du kan jo lese i hovedinnlegget mitt hva empati er.
Sympati derimot, da kan det dreie seg om å ha en annen mening.

Jeg forsto hva du mente

autist
psykopat

Autist
Psykopat

hvordan tolka du det som om folk er dumme?[;)]
Svarte bare på Hi jeg..mener temaet var EMPATI

ORIGINAL: Miss Claymore!

Jeg forsto hva du mente

autist
psykopat

Vet du, jeg prøvde, men jeg klarer ikke. [8D]
Jeg satt nettopp og prøvde å tømme hodet og forestille meg hvordan det må være å ikke kunne forestille meg hvordan andre har det, og det ble for mye. jeg tror det kortsluttet litt? Det blir som å gå i en omvendt sirkel inni seg selv. [:D]

ORIGINAL: [Hildemor]

Syns det er helt horribelt hva folk kan lire av seg av og til jeg[:'(] Jeg har selv ikke hatt de følelsene,men skjønner godt hvordan en kan få dem. Er helt sikker på at det kommer til å gå over!!

Tror noen burde tenke seg litt om før de svarer på tråder her inne jeg[:@]

SIGN !!

ORIGINAL: Miss Claymore!

Jeg forsto hva du mente

autist
psykopat

liker !!!

eller man kan drive sosial trening som jeg har gjort på de autistene jeg har jobba med før .

De må LÆRE empati , fordi de er født uten

Hehehe! må bare le av dere fruer!!!

Tror faktisk dere ikke takler å høre "sannheten". [:D]

Må bare si jeg undrer veldig på hvordan dere klarer dere i hverdagen.
Men men.... nok om det.
Jeg får lov til å uttale meg på hvilken som helts måte.

Når jeg svarer folk så svarer jeg med at: "Jeg mener", først. Ikke "du er dum", "Du er trangsynt", "Du har ikke empati".... Noe som mange av dere her inne begynner med![;)]

Lurer på hvem som er mest dømmende da.....[:)]

Men men.... nok om det.

Når jeg svarer folk så svarer jeg med at: "Jeg mener", først. Ikke "du er dum", "Du er trangsynt", "Du har ikke empati".... Noe som mange av dere her inne begynner med![;)]

Jeg lurer bare, hvilken sannhet er det du har kommet med?
Og hvorfor i all verden skulle vi ikke klare oss i hverdagen?

Nå begynner det gå litt over alle støvleskaft... 

ORIGINAL: toneany

Men men.... nok om det.

Jeg lurer bare, hvilken sannhet er det du har kommet med?
Og hvorfor i all verden skulle vi ikke klare oss i hverdagen?

Jeg sier ikke at det er noe sannhet i noe, men begynner å lure litt når dere tenner på alle plugger!! [8D]

Jeg begynner å lure på hvordan dere klarer der i hverdagen, vist dere lar dere styre av følelser og fornuft.
De dagene følelsene er nede så er alt bare dritt? Lar dere det gå ut over de rundt dere også? TYDELIGVIS! for her inne legger dere ut om alt.
Greit at følelsene kommer men hvorfor i alle dager la seg styre av de?
Å ikke minst Legge de ut her og ikke forvente å få et spark bak?
[:)]
Jeje! Her blir ikke du og jeg enige. Jeg er sikkert dårlig til å formulere meg[:D] men blir så oppgitt og tent av visse tråder så jeg klarer ikke la vær å svare. Noen har tydeligvis ikke hatt mye motgang i livet[:)]

Back
Topp