Jeg trenger tips, samvær med far

Charlotte

Blir kjent med forumet
Jeg er 19 og blir satt igang den 15. Jeg og barnefar har ett anstrengt forhold men klarer oss som venner. Han har vært veldig frem og tilbake om hvor mye han ønsker å se datteren vår og alt fra å skrive fra seg alt ansvar og samvær til att han skal ha 50/50 fra fødsel. Mye av det han sier er ifølge meg helt på trynet.

Han mener løpet av de første månedene skal vi etablere annen hver helg der han har henne på overnatting hos seg "fordi jeg kan jo bare pumpe". Jeg føler selv att overnatting ikke er på tale før hun nærmer seg 6 måneder, men har sagt til han att han er hjertelig velkommen til å være her hvor mye han vil i uken. Og når hun nærmer seg 2/3 måneder så kan han jo ta henne med ut ett par timer for å så komme tilbake slik att jeg kan amme rett fra puppen.
Jeg har planer om å natt amme så lenge som overhodet mulig.

Han mener han kan alt om barn da storesøsteren hans som var alene mor dro ut å var borte i 3 dager da datteren hennes var bare 3/4 måneder og han måtte mate henne med morsmelk erstatning. Og det har ikke gitt datteren noen skade, dermed er det helt ok for att han skal ha datteren annen hver helg og en gang i uken fra hun bare er noen måneder. Fordi dette har vist han rett på som far. Prøvd å forklare han att slikt må tas Litt og litt og over tid. Men han forventer att dette skal gå superfort.

Han mener også att den første uken så skal skal han være her og jeg skal pumpe meg slik att han kan mate henne så jeg kan ligge å sove. (For min del uakseptabelt) snillt tenkt men han forstår ikke att den kontakten mellom mor og barn den første tiden er viktig.

Vi har prøvd familieværnskontoret men det fungerer ikke da det bare blir diskusjoner og krangling da vi har 2 helt vidt forskjellige synspunkt på ting.

Hva gjorde dere med samvær og overnatting?
Hva skal jeg gjøre?

Familievernkontoret skal hjelpe dere. Ellers er det også ressurshelsestasjonen. Ta kontakt med de!

Sent from my iPhone using BV Forum

For en skrullete mann. Babyen skal ha det stabilt rundt seg, ikke oppleve å ha samvær så sjeldent som annen hver helg når de er så små. Har dere bodd sammen? Hvor bor Barnefar i forhold til deg? Mener han ikke kan kreve 50/50 før de større. Men det kommer jo Ann på hvor Barnefar bor, og hvor mye han tar del i alt , ? Kan jo ikke nekte han å se ungen men må være under ordnede forhold og faste rammer. Det må jo kunne gå Ann å få skriftlig.

Jeg var aleine m nr 1 her,å da anbefalte helsesøster meg å amme lengst mulig,Pga sålenge man ammer så har ikke far "rett" på å ha ungen eller sånn... For sånn som det var mellom meg og barnefaren da så var det uaktuelt for meg at han skulle ha ho! Så Amm sålenge og så mye du kan var det tipset jeg fikk....

Familievernkontoret anbefaler ikke overnatting for så små barn. Hvis jeg var deg hadde jeg lagt pumpen vekk og stått på mitt. Ikke send barnet ditt på overnatting. Var på mekling og vi har en toåring og familievernkontoret mente det ikke var til barnets beste å overnatte hos far før hun fyller tre år.

Tusen takk for all svar, han ble med på å dra på familieværnskontoret og vi har time allerede til mandag. Og da tror jeg han vil forstå realiteten i dette att det ikke er sunt å ha henne på overnatting eller for lenge borte i en så lav alder :)

Tusen takk for all svar, han ble med på å dra på familieværnskontoret og vi har time allerede til mandag. Og da tror jeg han vil forstå realiteten i dette att det ikke er sunt å ha henne på overnatting eller for lenge borte i en så lav alder :)
Lykke til! Det går nok bra. Du får holde oss oppdatert.

Hvor bor Barnefar i forhold til deg? Bare nekt for 50/50. Om han ikke godtar det så må han kjøre sak, han garantert vil tape. Har ingen betydning at du er 19 år.
Ikke noe god ide for barnet å ha to hjem før iallfall barnet er 2/3 år gammelt. Er noe med stabil trygge rammer for barnet. Han må lære barnet sitt å kjenne så noen timer samvær hos deg i uken må være bra i starten. :)
Familievernkontoret er der for å hjelpe dere å bli enige, om dere ikke blir det så er det mekling. Jeg snakker av erfaring da vi har hatt liknende med mor til barnet til mannen min. Har fortsatt ikke delt omsorg, men i dette tilfelle er det pga avstand da mor bor i Bergen. Så nå når han er blitt større er det ferier, langhelger som gjelder. Lykke til. :) oppdater på mandag :)

Hvor bor Barnefar i forhold til deg? Bare nekt for 50/50. Om han ikke godtar det så må han kjøre sak, han garantert vil tape. Har ingen betydning at du er 19 år.
Ikke noe god ide for barnet å ha to hjem før iallfall barnet er 2/3 år gammelt. Er noe med stabil trygge rammer for barnet. Han må lære barnet sitt å kjenne så noen timer samvær hos deg i uken må være bra i starten. :)
Familievernkontoret er der for å hjelpe dere å bli enige, om dere ikke blir det så er det mekling. Jeg snakker av erfaring da vi har hatt liknende med mor til barnet til mannen min. Har fortsatt ikke delt omsorg, men i dette tilfelle er det pga avstand da mor bor i Bergen. Så nå når han er blitt større er det ferier, langhelger som gjelder. Lykke til. :) oppdater på mandag :)

Han bor ikke så langt unna, han bor i særp mens jeg bor på Torp i fredrikstad. Nei han er ikke ute ette 50/50 men og ha henne ut av huset hos meg og på overnatting hos han annenhver helg fra hun bare er noen måneder. Han mener også att selv om hun er under en måned så skal han fint ha med seg datteren ut på langturer til familie å venner for å vise henne frem i mange timer og tilogmed en overnatting i ny og ne. Fordi han var en såpass "rolig person av seg" så var ikke dette noe problem. Familieværnet sa også til meg att jeg har 100% støtte i denne saken.

Og må også nevne att han er psykisk syk, går til psykolog, eller skulker da han ikke gidder. Han forandrer mening hver uke og har ett voldsomt temperament. For under 2 måneder siden hadde han sitt utallige forsøk på selvmord da han pluttselig ikke følte seg bra nok til å leve :(

Men vi var samboere i over 1 år og slik var han ikke da, ja noe småting her og der var det jo, men ikke så ille som etter han gikk fra meg i uke 20.

Da har du virkelig ingenting å frykte når deg gjelder den mannen skal kreve overnatting . Vet ikke om jeg hadde vært trygg på å la han ha babyen alene i det hele tatt når han er så ustabil. Du hadde aldri klart å tilgi deg selv om noe skulle skjedd. Så stå på ditt. Og fortell dem at han er utilregnelige og at du tviler på at han skal ha babyen alene før han kan bevise etter noen år at han er en å stole på. Det er et barn vi snakker om og for meg høres ut som han har nok med sine egne problemer.

Jeg fikk helt vondt i meg av det du skrev, for jeg hadde aldri i verden klart å levere babyen fra meg så lenge nå den første levetiden og unnet deg virkelig ikke det! Derfor var det godt å lese de andre kommentarene om hva familievernkontoret mener. Jeg er helt enig; stå på ditt! I starten er mammaen den viktigste personen (pappaer og viktige, men av de to) og det kan heller bli aktuelt med lange turer og overnatting når babyen blir litt eldre. Masse lykke til!

Back
Topp