Jeg trenger råd.. virkelig!

-Mammatil3-

Elsker forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Det har seg sånn at jenta mi på nå 5,5 år tisser og bæsjer på seg. Hun sluttet med bleie relativt sent, litt over 3 år, hun viste ingen interesse for å gå på do før den tid. I starten gikk det kjempebra, hadde nesten ingen uhell på dagtid. (Brukte fortsatt nattbleie, og det gjør hun enda.).

Hun våkner ikke av seg selv når hun må på do om natta.
De gangene jeg har prøvd uten bleie har jeg vekt henne om natta og tatt henne på do, da tisser hun. Men jeg må vekke henne minst 3 ganger i løpet av natta om senga skal være tørr om morningen. Ble kjempeslitsom, jeg fikk ikke søvn om natta heller, i og med at jeg måtte vekke henne så ofte. Så da ble det natt bleie igjen.

Hun var kjempeflink august i fjor, før hun starta i ny bhg. Da hun begynte i bhg så begynte hun med masse tisse uhell og noen bæsje uhell. Hun sa heller ikke ifra, og hun kunne prøve å skjule det. De I bhg sa det ble komplisert og måtte tenke på hygiene til de andre barna, så de putta på henne bleie. Selv om jeg var I mot det, jeg sa de måtte jo tilpasse seg at hun kanskje trenger litt mer hjelp enn andre. Men nei, dette hadde de ikke tid til...
Så sitter vi her, 1 år etterpå, og det er verre enn noensinne!
Vi har time på sykehuset i august for ultralyd for å se om hun tømmer blæra skikkelig.. men hva med bæsjinga? Hun sier ikke ifra!
Jeg minner henne på det så ofte, blir nok mye mas på henne stakkar. Jeg kjefter ikke, har prøvd belønningssystem, prøvd ignorering,prøvd å la henne vaske seg selv.. ingenting funker!!
Det er så frustrerende, men jeg blir så lei meg på hennes vegne, hun har 1 år igjen I bhg, det kan ikke være sånn når hun starter på skolen :(

Hun er hos sin far annenhver helg, og stortrives der. Hun er veldig flink de tre dagene hun er der, litt mindre uhell der, men han er veldig på hugget hele tiden med do-mas. Skal jo ikke være sånn :/

Føler meg ganske mislykket ja :(
 
Jeg har en sønn som sleit med det samme. Fant aldri noen årsak for det, og det gikk mer eller mindre over av seg selv. Kjedelig for både foreldre og barn, for det er jo ikke en ting de gjør med vilje som regel.. :/
Mitt eneste gode råd er i allefall å ha tålmodighet rundt det hele, og å støtte barnet på det hn opplever som vanskelig osv.. :)
 
Jeg har en sønn som sleit med det samme. Fant aldri noen årsak for det, og det gikk mer eller mindre over av seg selv. Kjedelig for både foreldre og barn, for det er jo ikke en ting de gjør med vilje som regel.. :/
Mitt eneste gode råd er i allefall å ha tålmodighet rundt det hele, og å støtte barnet på det hn opplever som vanskelig osv.. :)
Sånn tenker jeg også, at jeg får bare stå i det mens det pågår.. Eneste problemet er bhg, de blir fortvilet og mener hun er stor nok til å droppe bleia, ja selvfølgelig, men når de ikke er "på lag" med meg om at hun trenger ekstra oppfølging i bhg for å ikke ødelegge hygienen til de andre ( som de så fint sa selv. ..), så blir det vanskelig. hjelper ikke at hun får gå uten bleie hjemme og øve seg masse, når hun er I bhg I 6-7 timer der de tar på henne bleie.. evig runddans :/ er nesten som jeg har litt lyst å ta henne ut av bhg pga dette!
Hvor lenge gikk din sønn sånn som dette? Her har det holdt på i snart 1 år nå..
 
Han holdt på omtrent fra han sluttet med bleie da han var tre år og frem til skolestart.. Hadde perioder uten "uhell" innimellom.. Jeg kjøpte truser og boxere med figurer (spiderman etc) og sa til slutt at de ble lei seg om han tisset i trusa. Ikke helt pedagogisk riktig å gjøre, kanskje.. Men det hjalp litt.. Da var han ca 5 år og hadde tydeligvis en delvis funksjon siden uhellene opphørte ca 6 mnd senere.. :)
 
Får bare holde ut og håpe at det går seg til snart! Takk for svar :)
 
Vi har slitt med det samme. Gutten vår er 4,5 år. Vi prøvde alt og da mener jeg alt! Spurte til og med om hjelp fra helsestasjonen, men helsesøsteren endte opp med å droppe det hele, da hun mener at bæsjingen og tissingen er et tegn på store atferdsproblemer og vi trenger profesjonell hjelp. Men nå for to-tre uker siden sa han at han ville bli stor gutt å gå med truse siden han skal bli storebror og det har gått overraskende bra! Han bruker nattbleie da, men vi er så lykkelige over at det går så bra på dagtid at vi tar det steg for steg.
 
Min jente på 5 år begynte slik etter vi flyttet, og etter hun fikk vite at hun skulle bli storesøster.

Men heldigvis var barnehagen flink og passet på å ta henne på do litt ekstra.

Er nå ett år siden det startet, og hun har nesten aldri uhell med bæsjing, kun om hun har litt løs mage.
Tisse gjør hun enda, men tar ikke på hun bleie på dagtid. Når hun tisser seg ut, så må hun hjelpe til å tørke opp, og hun må dusje, hun liker ikke dette, og har derfor enda færre uhell, dette gjelder kun på dag.

På natt sover hun alltid med bleie, for hun kan ikke noe for at hun tisser seg ut om natten, det er bare enkelte barn som er sent ute med dette. Har vært I kontakt med lege, og alt er I ordnen.
 
Back
Topp