Jeg trenger råd og tips ifht smerter ved bekkenlåsning og løsning

Gravidmamma2014

Elsker forumet
Hei...
Jeg er nå 23 uker på vei, og har hele svangerskapet vært plaget med bekkensmerter - siden uke 16 har krykkene vært i daglig bruk...

To svangerskap bak meg med samme problematikk - da krykker fra uke 11 og uke 5...men da forble det relativt stabilt gjennom svangerskapet - og klarte å fungere hele veien..

Denne gang blir det bare verre og verre - men tap av kraft i bena og smerter som overgår de minnene jeg har om fødslene - som var styrt - og siste kom som stjernekikker...

Nå ligger jeg hjelpeløs i senga - heldigvis tar mamma seg av jentene fra bhg og til mannen kommer hjem...

Jeg er nå desperat på råd og tips på hva som helst som kan hjelpe de neste 17 ukene...

Har prøvd:
Akupunktur
Fysio (både øvelser og behandling)
Naprapat
Manuellterapeut
Varmebasseng

Skal til legen i morgen å trygle om noen form for hjelp - omså avlivning :dead:
For dette går ikke mer - klarer verken ta vare på meg selv eller andre...

Hva hjalp mot dine bekkenleddsmerter?

Ingenting hjalp desverre.. En må bare prøve å overleve. Men du kan be om å bli satt igang før tiden pga plagene. Her startet fødselen av seg i uke 35 , trolig pga bekkensmertene. Jeg gikk ikke med krykker, kun et par dager, men uansett hva jeg gjorde hadde jeg vond. Å sitte, gå, stå, ligge etc ALT var like vondt:(

Det eneste som hjalp meg var kiropraktor! Jeg hadde helt låst bekken og klarte ikke å ta av eller på meg skoene mine selv engang. Men etter 4-5 ganger hos kiropraktor så klarte jeg å bevege meg rundt uten problemer. Jeg hadde bekkenlåsning med bekkenløsning, men følte at det meste ordnet seg når jeg fikk knekt opp låsningen.

Masse lykke til :) Håper det ordner seg for deg!

Gå til osteopat . De knekker ikke opp bekkenet så lenge man er gravid, pga det ska så lite til før det starter en fødsel. Og hvem vil føde alt for tili?
Min osteopat trykkpunktmasserte det ømme bekkenet mitt, og takket være det samt trene i slynge så slapp e å bruke krykker så masse.
Ellers: Ligg med sammenrullet dyne mellom beina fra haka og ned til anklene. Ligg rett.
Bruk silkelaken da det bi lettere å snu seg.
IKKE ligg for masse! Det gjør bare vondt verre!
IKKE gå for masse heller.
Ikke kryss beina.
Gå inn/ut av seng og bil med beina samla. Bruk snurrepute (får det på hjelpemiddelsentralen)

Gå til osteopat . De knekker ikke opp bekkenet så lenge man er gravid, pga det ska så lite til før det starter en fødsel. Og hvem vil føde alt for tili?
Min osteopat trykkpunktmasserte det ømme bekkenet mitt, og takket være det samt trene i slynge så slapp e å bruke krykker så masse.
Ellers: Ligg med sammenrullet dyne mellom beina fra haka og ned til anklene. Ligg rett.
Bruk silkelaken da det bi lettere å snu seg.
IKKE ligg for masse! Det gjør bare vondt verre!
IKKE gå for masse heller.
Ikke kryss beina.
Gå inn/ut av seng og bil med beina samla. Bruk snurrepute (får det på hjelpemiddelsentralen)

Min kiropraktor knakk opp bekkenet mitt 4-5 ganger og jeg var gravid.

Kiropraktor e verdt å ta en tur til.. Prøvd bekkenbelte? D finnes også egne ortoser til bekken.. Ellers e d vel lite å gjøre med d..

Har gått til kiropraktor også - jevnlig i 5 år - siden svangerskapet med eldste - men han har avsluttet behandlingen på bekkenet foreløpig da jeg har reagert negativt på de siste behandlingene...
Har og forsøkt bekkenbelte tidligere i svangerskapet - men det forverret smertene så tør ikke det igjen... Ellers forsøker jeg å dandere og støtte opp med dyner og puter...

Har fått legetime imorgen tidlig - er blitt så ille at jeg ikke kommer meg opp av seng alene, snu meg om natten har jeg ikke fått gjort på ukesvis...sitte å stå fører til tap av kontroll av bena - grunnet påvirkning av nerver i bekkenet - å ligge gjør ikke ting bedre - men smertemessig gjør det heller ikke ting verre... Håper hun har en anelse om hva jeg kan gjøre... Jeg er fullstendig desperat - og kjenner at smertene begynner å påvirke psyken - og er redd for å havne i depresjon igjen...

Eneste som til en viss grad har hjulpet på noe av smertene er en form for skredderstilling - men det hjelper heller ikke mer...

Min kiropraktor knakk opp bekkenet mitt 4-5 ganger og jeg var gravid.
En kiropraktor må ha spesialutdannelse innen svangerskap.
Min osteopat sa at så lenge kiropraktorer osv har videreutdannelse innen svangerskap kan de knekke opp, men det anbefales ikke. Pga hormonene i kroppen kan det i værste fall føre til at en fødsel starter.

Back
Topp