Jeg trenger råd ang. mat

HvitLin

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Jeg har rett og slett ett spiseproblem. Alt eller ingenting liksom, dette har gjort at jeg har mistet all fornuft når det kommer til mat. Nå har jeg ca 20 kg overvekt og de SKAL jeg bli kvitt! Men jeg kan ikke sulte meg slik jeg pleier da jeg har planer om en liten en i magen min :)

Så det store spørsmålet til dere som spiser sunt og har greie på dette. Jeg er 166 cm høy og veier 85 kg. Jeg er litt lite aktiv om dagen, men det skal endres på. Hva og hvor mye bør jeg spise om dagen?

Veit at dette sikkert høres rart ut i noens ører, men jeg sliter veldig med mat. Håper noen kan hjelpe meg på vei :)

du lurer på hva og hvor mye du bør spise? 
spis 5 måltider om dagen (hver tredje time), helst til faste klokkeslett.
spis deg ca 2/3 mett (om du klarer å stoppe?)
til frokost, lunsj og kvelds kan du spise ei skive grovbrød med pålegg (ikke nugatti, peanøttsmør, prim e.l. og ha på grønnsaker), eller frokostblanding uten mye sukker og med høyt fiberinnhold og ikke ta på sukker, eller havregrøt eller havregryn med melk.
Frukt er fint som mellommåltid. Ikke spis mer enn 2 om dagen. spis 3 grønnsaker om dagen.
Til middag så bør du spise fet fisk 2 ganger i uken og mager fisk 1 gang i uken. Spis rent kjøtt og ikke farsemat. om du skal ha pasta eller ris så velg fullkorn. prøv å ha minst halvparten av tallerkenen med grønnsaker (altså like mye som alt det andre). Prøv å unngå fete sauser.
Ikke drikk saft eller brus (selv om det er sukkerfritt), drikk heller melk eller juice til måltidene og kun vann som tørstedrikke innimellom. et glass juice telles som 1 frukt.

Eg vil anbefala deg å bli medlem av vg vektklubb. Eg er sjølv medlem der, og før eg vart gravid syns eg det fungerte veldig fint. Da registrerar du alt du et gjennom dagen, og så kjem det opp i tabellar kor mykje karbohydrat, protein og feitt som er i maten du har valgt. Sånn sett er det lett å få med seg kor mange kaloriar ein treng på ein dag, og så skriver du inn eit vektmål der du skal ta av over tid, ikkje stormslanka deg.

Eg er fortsatt medlem no sjølv om eg er gravid. No brukar eg fortsatt dagboka, for å følge med på kva eg puttar i meg, men har ikkje noko mål om å ikkje gå opp i vekt, da eg no har normal BMI, og vektoppgang er vel rimelig uunngåelig :o)

Tusen takk for svar!!! Høres ut som en god plan mrs Lutz :) 5 måltider er jo ofte, men det skal jeg få til :) Mengden skal jeg også klare å begrense, tror kanskje det blir lettere når jeg spiser så ofte :) Nå kjente jeg at jeg ble glad :)

Sogn 78, vg vektklubb har jeg vært medlem av tidligere. Synes det var litt dyrt og så ble jeg så veldig fokusert på kalorier og kanskje ikke livsstilsendringen, jeg veit jeg er litt dum sånn...
Så utrolig flink du er da :) :)

Diett.no har også gratis verktøy for å regne ut kaloribehov/-inntak, planlagt vektnedgang osv.
Du legger inn hvor mye du vil ned, når du vil nå målet, og den forteller deg hvor mange kalorier du bør spise i døgnet.
Det er kjekt at du får oversikt over hvor mye vitaminer/karbohydrater/proteiner/salt osv. du får i deg dersom du registrerer hva du spiser.
Du kan også legge inn evt. trim du gjennomfører - mye det samme som vektklubben, altså, men gratis, og de har litt mer detaljer i oversikten (samt dette at den legger opp planen for deg :) ).
Jeg er HELT enig i at man ikke skal la kaloritellingen ta overhånd, men noen ganger er det greit å ha kjøre måling på noe av det man ofte spiser for å finne ut hvordan det kommer ut på skalaen sunt/kaloribombe, og hvordan man evt. kan GJØRE det sunnere. :)

(Jeg gikk ned 17 kg på 6 mnd med GRs vektklubb i fjor, som gratismedlem. Målte alt jeg spiste i to uker, etter det kunne jeg gå på øyemål/magefølelse fordi jeg visste omtrent hva jeg burde spise for å holde meg på et fornuftig nivå.
Og så er det greit å regne ut kaloribehov på nytt når man først går ned - jeg kunne spise veldig mange flere kalorier da jeg skulle ned fra 90, enn da jeg nærmet meg 70, for å si det sånn. ;) )

Mitt viktigste råd er å jobbe med psyken din!
Kartlegg hvor problemene dine ligger; spiser du mye godteri? spiser du lite og mye? Spiser du for sent?
Du har jo allerede nevnt at du er lite aktiv, hvorfor er du lite aktiv? Hvorfor unngår du aktivitet? Prøv noen aktiviteter, for å se om du kan trives med noe. Men, du skal prøve det mer enn en gang! En spinningtime er ikke nok til å si at du ikke liker spinning!
Bruk gjerne små tallerkener om du har det. Ikke de svææææære middagstallerkenen vi ofte har hjemme. Halvparten av tallerkenen skal være dekket av grønnsaker, og så skal det være en fjerdedel pasta/potet/ris, og en fjerdel kjøtt/fisk/kylling. En gylden regel er også 2 av hver. 2 poteter, 2 små kyllingfileeter. (Men, se ann type mat, 2 fiskeboller kan liksom bli litt lite).
Du skal spise jevnlig slik at blodsukkeret er stabilt. Mellommåltider er viktig, og det kan gjerne være opphakket grønnsaker og frukt. Kanskje litt nøtter og rosiner.
Vær mer aktiv i hverdagen. Heng opp klærne, istedenfor å ligg på sofaen. Klipp plena, likevel om det er forferdelig tungt å sette i gang.
Jeg går på livsstilsendringkurs i disse dager, og jeg finner mye bra tips der. Og det viktigste jeg har lært til nå, er at alt ligger i psyken. Om jeg ikke gidder å komme meg ut av sofaen, så er det mitt eget valg. Da må jeg finne ut hva det er som trigger det. Hvorfor ligge på sofaen og ha dårlig samvittighet over alt jeg burde gjort, enn å komme meg opp å gjøre noe av det jeg skulle ha gjort for så å kunne føle meg mye bedre fysisk og psykisk!
Fra du reiser deg øker forbrenninga di fire ganger!

Jeg er også litt sånn - enten alt eller ingenting.

Du har fått gode råd over her. Spis heller sunt (mye) enn å sulte deg. Da holder du ut lenger. Jeg spiser nok litt for få kalorier i ukedagene og litt for mye i helga...opp-i-opp, og noen ganger litt ned :) LYKKE TIL!

Back
Topp