Jeg trenger hjelp...

KnøttetoglilleX

Flørter med forumet

Hei

Jeg har et dilemma som jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med. Jeg jobber i en jobb jeg hater. Jeg har jobba der rundt et år,  og er siste nye de har ansatt. Det er for øyeblikket ingen ting å gjøre og jeg sitter hele dagen og glaner i veggen. De ser nå at det er lite å gjøre og at vi er for mange på jobb. Så i dag fikk jeg plutselig innkallese til medarbeidersamtale i morgen. De vet jeg ikke trives (føler meg rett og slett mobba på jobb) og nå da denne medarbeidersamtalen. Jeg er skråsikker på at de vil ha meg ut igjen.

Nå har det seg også slik at vi planlegger et barn til, til sommeren og mitt høyeste ønske er at jeg kan bli sykemeldt fra det sekundet spira sitte og ut graviditeten. Det lønner seg jo økonomisk for oss. Søker heller ny jobb når jeg må tilbake etter permisjon. Hater å dra på jobb om morgenen og det ødelegger faktisk hverdagene mine, for jeg er konstant tris og lei meg. Det har pågått en stund nå og dette sammen med en del andre ting på hjemmefronten gjør at jeg har bestilt time hos legen min, men har ikke time før om tirsdag om en uke. Jeg kommer da til å ta opp en ønsket sykemelding på bakgrunn av at jeg har det jævli på jobb og sliter psykisk både hjemme og privat.

Men spørsmålet mitt er da; hvis jeg blir sagt opp i morgen, hvordan stiller jeg da i forhold til sykemelding og lønn. Det er jo sinnsykt kjip hvis jeg ender opp arbeidsledig med 60% lønn rett før vi planlegger en ny graviditet. Det blir jo ikke veldig høye lønna jeg får da i permisjon og det er jo ikke sikkert jeg får ny jobb før det heller. (skal sies at vi har et barn fra før av på 2,5år)  Hva ville dere gjort? Ringt legen og fått haste time å trygle om en sykemelding før de rekker å sparke meg? Kan de sparke noen med sykemelding. Hvilke rettigheter har jeg?

Sorry for langt innlegg, men jeg trenger virkelig litt hjelp. Rett før jeg begynner å sippe her jeg sitter på jobb og gjør ingen ting.

Uff, skjønner det er en kjedelig situasjon. Det er leit å ikke trives på jobb =(

Men jeg syns det er helt feil å håpe på en sykemelding en hel graviditet når du ikke er gravid ennå en gang.

Jeg ville heller gjort alt for å prøve å finne meg en ny jobb jeg, du kan jo faktisk få jobbet over ett år om du finner en jobb ganske fort, og da slipper du å tenke på dette i permisjonstida også.

Og selvom det sikkert ikke er på min plass å kommentere det så må jeg spørre om det er så lurt med ett barn til om du sliter psykisk HJEMME, eller er dette noe som kan jobbes med?  (Dette trenger du på ingen måte og svare på altså =)  )

Du kan vel heller ikke bli sparket uten grunnlag heller?

Skulle svare det samme som ~Mummimamma~ skrev.
Og legger til; Er du fagorganisert? Hvis ikke, ring dem nå med en gang og meld deg inn, og fortell dem at du føler at du står i fare for å miste jobben på usaklig grunnlag. Og at du blir mobbet.
Hvis du allerede er organisert, så ring dem og fortell dette. De er der for deg, og kan hjelpe.
Jeg lover at sjefene dine forandrer adferd straks de vet du er organisert, for ellers blir det ubehagelig for dem. 

Jeg sliter litt nå fordi jeg har en søster som er heavy alkoholiker og jeg er veldig bekymret for henne. Barneværnet har vært inne i bilde og hun har 3 barn. I tillegg til det så var plannen å begynne å bygge på huset i mai, penger og alt står på konto fra banken, men vi tørr ikke å begynne å bruke pengene når vi ikke vet ang. meg. Vi har snakket om å prøve til sommern som kommer siden førstemann ble født og vil gjerne ha den tiden mellom barna våre. Er ikke så lett å få jobb i området vi bor i med min utdannelse og syns det er veldig synd å skulle gjøre noe annet igjen med den dyre utdannelsen jeg har. Alt var på en måte tilrettelagt for de planene vi har hatt lenge men nå virker det som alt går i grus. Er ikke heller letteste tingen å få jobb når en alt har en 2,5 åring fra før av. Vet det ikke er lov, men det er likevell mange som tenker at der kommer det flere barn snart og hopper over deg som kandidat. Har opplev det når jeg fikk den jobben jeg har nå så det vet jeg skjer. Er rett og slett bare veldig lei meg over at ting ikke er bra. Troddejeg hadde fått drømme jobben når jeg begynte.

Man skal ha gode grunner for å sparke folk, og en av de grunnene er ikke for lite arbeidsoppgaver. Har du tatt dette opp med sjefen? Er det noe annet arbeid du kan gjøre der? Få opplæring på noe annet, evt? Du sier du føler deg mobbet på jobb. Hvorfor det/hva er bakgrunnen for det? Er du aktiv jobbsøker? Hvis det kun er arbeidssituasjonen din som gjør at du sliter psykisk, så syns jeg det blir helt feil å være så på hugget etter sykemelding. Spesielt hvis du kan finne annen jobb.

Nei, er ikke organisert. Vet ikke om folk er det i mitt yrke engang. Har aldri hørt om noen som er det. selskapet jeg jobber i følger alle lover og regler  som må følges ettersom de er under søkelyset for snusk hele tiden og jobben er å "finne det" hos andre. De er nødt til å stille som godt eksempel.

Har også jobba en del år etter endt utdannelse med noe helt annet en det jeg er fordi det var umulig å få den jobben jeg ville ha så disse jobbene vokser ikke på trær.

men tror vel egentlig ikke de bare kan la noen gå når de ikke har noen grunn.

Bamsemams skrev:
Jeg sliter litt nå fordi jeg har en søster som er heavy alkoholiker og jeg er veldig bekymret for henne. Barneværnet har vært inne i bilde og hun har 3 barn. I tillegg til det så var plannen å begynne å bygge på huset i mai, penger og alt står på konto fra banken, men vi tørr ikke å begynne å bruke pengene når vi ikke vet ang. meg. Vi har snakket om å prøve til sommern som kommer siden førstemann ble født og vil gjerne ha den tiden mellom barna våre. Er ikke så lett å få jobb i området vi bor i med min utdannelse og syns det er veldig synd å skulle gjøre noe annet igjen med den dyre utdannelsen jeg har. Alt var på en måte tilrettelagt for de planene vi har hatt lenge men nå virker det som alt går i grus. Er ikke heller letteste tingen å få jobb når en alt har en 2,5 åring fra før av. Vet det ikke er lov, men det er likevell mange som tenker at der kommer det flere barn snart og hopper over deg som kandidat. Har opplev det når jeg fikk den jobben jeg har nå så det vet jeg skjer. Er rett og slett bare veldig lei meg over at ting ikke er bra. Troddejeg hadde fått drømme jobben når jeg begynte.

Det høres rett og slett ut som om skuffelsen har tatt deg. Du hadde spesifikke forventninger, og alt ble ikke som det skulle. Jeg ville virkelig prøvd å legge disse forventningene bak meg, og gjort det beste ut fra slik situasjonen faktisk er. Snakk med sjefen din om at du trenger noe å gjøre. Vær ærlig med at du ikke trives nå, for du får jo ikke jobbet! Du vil ikke føle deg bedre av å sykemelde deg. Av å gå hjemme og gjøre ingenting. Det vil bare gjøre deg enda mer deppa. Og jeg sier det igjen, tror ikke du bør bekymre deg for oppsigelse. Man kan ikke bare si opp folk sånn helt uten videre.

Kan de sparke deg uten grunn da? Er for liten arbeidsmengde på arb.plass grunn til å sparke noen? Og om det er det vil de hvertfall måtte gi deg en god stund før du må slutte vil jeg tro?!

Det jeg hadde gjort; Bli værende (om du ikke får sparken da) til du finner en annen jobb! Begynner du aktiv jobbsøking NÅ trenger det ikke ta lang tid før du finner jobb! Begynn prøvinga da heller, så slipper du å være "avhengig" av sykemelding. Det blir vel etter min mening litt feil også. Beste medisinen mot en jobb man ikke trives i er jo å finne en ny jobb! Dersom mistrivselen ikke er midlertidig ser jeg ikke hvorfor sykemelding skal være en løsning.
Og om du blir gravid, og formen er på topp, har du samvittighet til å be legen om sykemelding da?

Mener ikke å være kritisk for forstår du er i en lei situasjon. Men jeg tenker bare at det må vøre mye mindre komplisert å bare finne en jobb du liker, og slippe det sykemeldingsstyret. Er jo ikke sikkert legen vil sykemelde deg heller, på det grunnlaget?

Edit; Så ikke det andre innlegget ditt før jeg skrev mitt innlegg!:)

De kan ikke spake DEG pga for mangen ansatte, hvis det er blitt ansatt nye folk etter deg.
Hvis de MÅ kutte ned, så er de pliktet til å si opp de som ble ansatt sist.
Spaker de deg og ikke de som er ansatt etter deg bryter de loven.

Hei hå :) Du kan ikke få sparken uten grunn.. Du kan bli permitert pga lite arbeidsoppgaver men du kan ikke få sparken..  Jeg er også ganske sikkert på at hvem som helst kan bli organisert. http://www.lo.no/s/Medlemskap/medlemsfordeler/?tabid=906 De har veldig mange fordeler og jeg skulle nok ha blitt det selv men jeg har en fin jobb og har rett og slett bare ikke kommet meg i gang med det. Men min mor sier at det er det beste jeg kan gjøre, og jeg tror på henne. (må bare få ut fingern) Om du virkelig ikke trives i jobben burde du søke andre steder, og er det vanskelig å finne seg jobb andre steder kan du jo snakke med nav, kanskje har du noen rettigheter du ikke vet om? Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt LO for å forhøre meg litt, blir du medlem kan de hjelpe deg med rettshjelp osv om de på jobben oppfører seg på feil måte. Lykke til..

Jmd skrev:
De kan ikke spake DEG pga for mangen ansatte, hvis det er blitt ansatt nye folk etter deg.
Hvis de MÅ kutte ned, så er de pliktet til å si opp de som ble ansatt sist.
Spaker de deg og ikke de som er ansatt etter deg bryter de loven.

nå er det slik at arbeidsgiver faktisk har styringsrett, og står mye mer fritt til og velge enn før, dette med sist ansatt har ingen betydning..

dem er jo pliktig til og ha medarbeidersamtaler.. om det er oppsigelse eller redusering i stilling som er temaet, SKAL det stå i innkallingsbrevet.. da skal dem henvise til paragrafen i arbeidsmiljøloven som omhandler oppsigelse.. selv om det bare kan være forandringer i "organisasjonen" og arbeidsforhol.. på slike møter har du også krav på å skulle ha med deg tillitsmann el.l. får du ikke hatt med deg noen, kan du nekte og dem  må flytte møtet.. 

og helt ærlig, syns jeg du burde få orden på arbeidsforholdet ditt føre dere setter igang med et barn til. du sier det er vanskelig og få jobb da du har ett barn, tror du det blir enklere med to barn?? kan jo fortsatt  komme enda flere barn, og da er det to barn som kan bli syke osv så du må være borte fra jobb.. sykemelding er virkelig ikke løsningen!!!

Om du ikke trives i en jobb burde du være voksen nok til å ta ansvar og søke deg en ny, ikke snylte på samfunnet på den måten. "Mitt høyeste ønske er at jeg kan bli sykemeldt fra det sekundet spira sitte og ut graviditeten" *grøss* Ta ansvar!

Back
Topp