Jeg trenger HJELP!! *urinprøve på liten jente*

Thunderella

Gift med forumet
Har dere noen tips til hvordan å få den forbanna urinprøveposen til å sitte??
Jeg MÅ få tatt en urinprøve av snuppa innen mandag, men nå har jeg prøvd 10 ganger uten hell.. Den løsner jo bare!!

Har tatt sånn legeteip for å prøve å feste den bedre, men det er i enden den løsner og jeg vil ikke teipe henne på innsiden av kjønnsleppene lissom.. Da kan de heller kateterisere henne.

Så, husmødre.. Har dere noen tips? :)

Fikk beskjed på legevakta at det går an å bruke en tissebleie som urinprøve. De kunne visst få de svarene de ville utfra den, sa de.

Vet ikke om det hjalp, jeg. [;)]

Hva om du vekker henne på morgenen FØR hun tisser? Skynder deg å feste den på, for da slipper den å være på så lenge...

Evnt sette henne på do og ha pose i doen??? (nå vet jeg ikke om hun er vant til å sitte på potta eller doen, bare slenger ut ideèr! [;)])

ORIGINAL: Traila

Fikk beskjed på legevakta at det går an å bruke en tissebleie som urinprøve. De kunne visst få de svarene de ville utfra den, sa de.

Vet ikke om det hjalp, jeg. [;)]

Tusen takk for svar!
Dessverre kan de ikke det på vesla, for de er veldig avhengig av en helt ren prøve.. Så vi MÅ ha kun væske/urin i et steril beger!

Det var i grenseland greit med sånn urinprøvepose, da det ofte kommer med litt forurensning siden den blir liggende litt i bleia.

Vreng en bleie slik at plastsiden vender inn. Litt grisete, men det kan funke.

fikk rett og slett legevaktdamene til å sette den på jeg.. jeg kløna så sinnsykt lenge![;)][:)]

ORIGINAL: vand

Hva om du vekker henne på morgenen FØR hun tisser? Skynder deg å feste den på, for da slipper den å være på så lenge...

Evnt sette henne på do og ha pose i doen??? (nå vet jeg ikke om hun er vant til å sitte på potta eller doen, bare slenger ut ideèr! [;)])

Vi har ikke potte, men vurderer å dra å kjøpe en imorgen! Kanskje vi klarer det da..

Jeg har tatt en del "urinposer" av minste jenta mi.

Vask henne godt med bare vann for å få bort salve , urin og annet...
Tørk henne med papir som ikke loer ( libero vaskeservietter er fin)  Luft tørke et par minutter,

ta av den teipen som skal av og fest på posen...sett på bleien og gi henne noe kaldt og drikke...--gjør du det ute kommer urinen fortere har jeg erfart....-

ta posen av så fort som mulig når det har kommet litt urin , trenger ikke mye for å ta en test---

lykke til...

evt vekke henne om morgenen og vask henne i full fart, sett på posen...og så ta henne opp, da tisser ho i allefall:[:)]

kan desverre ikke hjelpe..

da vi måtte ta urinprøve satt jeg den posen feil vei, så nesten alt gikk utenfor[8|] men heldigvis holdt det med de få dråpene jeg fikk samla[:)][:)] men den satt i hvert fall godt på i 3 timer (ungen ville jo aldri tisse...)

men du har den på inni bleia, ikka sant? og klistrer den bare rett på..?

Sett på posen, og prøv så godt du kan å feste en brødpose over, da renner det kanskje ut av urinprøveposen og inn i brødposen og så kan du samle det opp å helle det i et glass eller noe... [;)]

verd et forsøk, tenker nå jeg... [:D]

ORIGINAL: lykkeligemeg

fikk rett og slett legevaktdamene til å sette den på jeg.. jeg kløna så sinnsykt lenge![;)][:)]

Hehe.. Jeg får på posen, men den løsner igjen!
På sykehuset hadde de samme problemet, så er ganske sikker på at jeg ikke gjør det feil! Men jeg kan jo ha det i bakhodet.. :)

(De gangene snuppa har vært innlagt har de heller ikke klart å få posen til å sitte, så hun har 8 kateteriseringsforsøk bak seg. Dessverre har heller aldri de vært velykket, så pr dags dato har de aldri klart å sjekke urinen hennes. Problemet her er at hun får høy CRP og feber i snitt en gang i uka.. Uten at de finner ut grunnen. Så nå vil vi gjerne komme til bunns i dette, da hun aldri rekker og få en CRP på under 10 før den begynner å stige igjen..)

Hva?? Nei, jeg fester den utenpå bleia.. Hvis ikke må jeg jo ta den rett på huden hennes, og da kan hun jo få kjemikalier i blodet!! [8D]

*knis*

Har tatt sikkert 100 sånne prøver på aurora. Det som gjelder er å være lynkjapp med å ta den av igjen. Fest den godt der den skal, om du må teipe litt for å få den til å sitte er det mindre traumatiserende for henne enn å bli katetresert... De nye posene (de som er mer "pædda" i teipen) sitter dårligere enn de gamle, men aner ikke om de gamle finnes lenger....

ORIGINAL: Thunderella

Hva?? Nei, jeg fester den utenpå bleia.. Hvis ikke må jeg jo ta den rett på huden hennes, og da kan hun jo få kjemikalier i blodet!! [8D]

*knis*

hahaha...... [:D][:D] okei, ser at det kom ut litt feil[;)][;)] men mente om du tok på en bleie etter at posen var på.. sånn at bleia kanskje holder posen mer på plass..

men ser det er mange andre som har kommet med gode tips! lykke til[:)][:)][:)] håper de finner ut hva som feiler Emilia[:)]

Hva med å la henne gå litt uten bleie, og fotfølge henne med en bolle eller noe til å samle opp når hun først tisser? Snuppa her tisser hvertfall ganske kjapt etter at bleia kommer av!

Jeg gadd til slutt ikke fifle med den skiten, så fram til hun ble ett år, tok de nyrepunksjon i stedet, og etter det brukte vi bare potte. Kald drikke, og skvette kaldt vann nedover ryggen...

ORIGINAL: *Meya*

Jeg gadd til slutt ikke fifle med den skiten, så fram til hun ble ett år, tok de nyrepunksjon i stedet, og etter det brukte vi bare potte. Kald drikke, og skvette kaldt vann nedover ryggen...

Er det når de stikker og tar prøven direkte fra blæra?
Heller mot det her også.. Vi har tilsammen prøvd å få urinprøve av henne sikkert 50 ganger. Kateteriseringen får de ikke til, så det blir ikke "verdt" alt styret/smerten for hvert forsøk..

Jeg sliter med det samme... Snuppa hadde nyrebekkenbetennelse da hun var rett under 6 mnd...(er 11 mnd nå)
Hun har fortsatt ikke rene prøver, så legen krever jevnlige urinprøver for å se om de blir bedre. Men det er et herk å få posen til å sitte! [:'(]

Ja det er litt håpløst.. ;)

Jeg satt vesla på en litt vid steril glassbolle (kokt kvelden før og kjølt ned med gladpack over)
Når stumpen treffer den kalde glassbollen tisser hun med en gang :)

Back
Topp