Jeg trenger hjelp med særemnet

lillefixen

Gift med forumet
Har rablet ned følgende:

Erlend Loe – født 1969 i Trondheim – bosatt i Oslo

• debut m roman: Tatt av kvinnen (1993) – senere dramatisert 2001 og filmatisert 2007

• problemstilling: Hva er det med romanene til Erlend Loe som gjør ham så populær?

• lest Naiv. Super. (1996) – Fakta om Finland (2001) – L (1999)

• Kilder: Wikipedia, Dagbladet

• Iflg. Wikipedia naivistisk stil

• Def. naivistisk

naivisme, samlebetegnelse for en type kunst som mangler alminnelige tekniske ferdigheter, og dermed får en enkel, ofte barnlig uttrykksform.

• Humoristisk, ironisk, varm tone i bøkene

• Tema: jeg-person m/angst mistilpasset i samfunnet, mange finurlige tanker og funderinger

• tankespinn, første som faller ham inn. Særlig Fakta om Finland

• bryter normer for tegnsetting, i fakta om finland: laange setninger, masse komma, et helt avsnitt for hver setning.

postmodernisme, omfattende begrep som forsøker å beskrive tendensen til å utvide og overskride den modernistiske tradisjonen innen kunst, arkitektur, litteratur og filosofi. Griper tilbake til tidl. tiders uttrykksformer, men gjerne gjennom en ironisk distanse. Vektlegger mangfold i teorier og perspektiver, skeptisk til muligheten for å uttrykke innsikt og erkjennelse på en endegyldig måte.

• budskap: helt greit å være litt skrudd?

• Erlend Loes inspirasjon: svært spørsmål. men det er nok livets ubarmhjertighet som opptar meg mest. vi er her. vi har ikke bedt om å være her. vi er av og til snille, ofte slemme, og det er et helvete å skaffe seg oversikt over det hele. jeg skriver for å skaffe meg en slags illusjon av å ha oversikt. (dagbladet.no)

• Konklusjon/oppsummering:
    populariteten skyldes minimalismen og psykologien i litteraturen hans. Folk kjenner seg mye igjen i karakterene i bøkene, og han er veldig nøytral i hvordan han framstiller innholdet og karakterene i bøkene sine selv om det ofte dreier seg rundt psykologi. F.eks i Naiv Super har hovedpersonen 'møtt veggen'. Mange har gjort det og kjenner seg igjen. Selve boka handler forsåvidt om den psykiske prosessen hovedpersonen da går igjennom.

Står helt fast, trenger innspill.... anyone?

[&:]
her kan ikke jeg hjelpe iallefall. sorry.
men lykke til[:D][;)]

Dette minnet ALT FOR MYE om norsktimene på skolen.

Kjenner jeg grøsser langt nedover ryggen!

Hva trenger du hjelp til? [:)]

Hehehe.
Jeg aner egentlig ikke.
Hjernen min er helt død etter å ha lest 500 sider norsk-pensum på 4 dager.
Må si etellerannet lurt om Erlend Loe i 7-8 minutter på eksamen i morgen.

Er det ikke noen som har lest noen av bøkene hans og har en formening om hvorfor de er bra/hvorfor han er populær? [8D]

Aha.. Da er jeg med.
Men desverre, kan ikke hjelpe deg med det!

Må huske å flørte og blunke til sensoren i morgen da[:D]

ORIGINAL: lillefixen

Hehehe.
Jeg aner egentlig ikke.
Hjernen min er helt død etter å ha lest 500 sider norsk-pensum på 4 dager.
Må si etellerannet lurt om Erlend Loe i 7-8 minutter på eksamen i morgen.

Er det ikke noen som har lest noen av bøkene hans og har en formening om hvorfor de er bra/hvorfor han er populær? [8D]

Han skriver ihvertfall et veldig lett og "muntlig" språk på en måte, hvis jeg husker riktig nå da. Korte setninger..
Også er det mye underliggende humor i bøkene hans! Syntes både "Tatt av kvinnen" og "Naiv, Super" var kjempebra bøker (de jeg husker jeg har lest av ham), men husker ikke en dritt av dem, skal jeg være helt ærlig (til mitt forsvar må jeg bare si at jeg leser masse da)[8D][8|]

Syns han skriver litt "tøfft".

Han har en skrivestil som ofte blir karakterisert som navistisk. Bruker mye ironi, overdrivelse og humor, skriver om smårare personer som virkelig fenger med sine rare tanker om verden og livet. Han tar opp allmenne problemer og barnslige tanker som kanskje gjør att vi kjenner oss igjenn:derfor bøkene hans fenger?

ORIGINAL: lillefixen

Har rablet ned følgende:

Erlend Loe – født 1969 i Trondheim – bosatt i Oslo

• debut m roman: Tatt av kvinnen (1993) – senere dramatisert 2001 og filmatisert 2007

• problemstilling: Hva er det med romanene til Erlend Loe som gjør ham så populær?

• lest Naiv. Super. (1996) – Fakta om Finland (2001) – L (1999)

• Kilder: Wikipedia, Dagbladet

• Iflg. Wikipedia naivistisk stil

• Def. naivistisk

naivisme, samlebetegnelse for en type kunst som mangler alminnelige tekniske ferdigheter, og dermed får en enkel, ofte barnlig uttrykksform.

• Humoristisk, ironisk, varm tone i bøkene

• Tema: jeg-person m/angst mistilpasset i samfunnet, mange finurlige tanker og funderinger

• tankespinn, første som faller ham inn. Særlig Fakta om Finland

• bryter normer for tegnsetting, i fakta om finland: laange setninger, masse komma, et helt avsnitt for hver setning.

postmodernisme, omfattende begrep som forsøker å beskrive tendensen til å utvide og overskride den modernistiske tradisjonen innen kunst, arkitektur, litteratur og filosofi. Griper tilbake til tidl. tiders uttrykksformer, men gjerne gjennom en ironisk distanse. Vektlegger mangfold i teorier og perspektiver, skeptisk til muligheten for å uttrykke innsikt og erkjennelse på en endegyldig måte.

• budskap: helt greit å være litt skrudd?

• Erlend Loes inspirasjon: svært spørsmål. men det er nok livets ubarmhjertighet som opptar meg mest. vi er her. vi har ikke bedt om å være her. vi er av og til snille, ofte slemme, og det er et helvete å skaffe seg oversikt over det hele. jeg skriver for å skaffe meg en slags illusjon av å ha oversikt. (dagbladet.no)

• Konklusjon/oppsummering:
    populariteten skyldes minimalismen og psykologien i litteraturen hans. Folk kjenner seg mye igjen i karakterene i bøkene, og han er veldig nøytral i hvordan han framstiller innholdet og karakterene i bøkene sine selv om det ofte dreier seg rundt psykologi. F.eks i Naiv Super har hovedpersonen 'møtt veggen'. Mange har gjort det og kjenner seg igjen. Selve boka handler forsåvidt om den psykiske prosessen hovedpersonen da går igjennom.

Står helt fast, trenger innspill.... anyone?

Er bare spent på hvordan dette gikk...

Back
Topp