lillefixen
Gift med forumet
Har rablet ned følgende:
Erlend Loe – født 1969 i Trondheim – bosatt i Oslo
naivisme, samlebetegnelse for en type kunst som mangler alminnelige tekniske ferdigheter, og dermed får en enkel, ofte barnlig uttrykksform.
Erlend Loe – født 1969 i Trondheim – bosatt i Oslo
debut m roman: Tatt av kvinnen (1993) – senere dramatisert 2001 og filmatisert 2007
problemstilling: Hva er det med romanene til Erlend Loe som gjør ham så populær?
lest Naiv. Super. (1996) – Fakta om Finland (2001) – L (1999)
Kilder: Wikipedia, Dagbladet
Iflg. Wikipedia naivistisk stil
Def. naivistisk
naivisme, samlebetegnelse for en type kunst som mangler alminnelige tekniske ferdigheter, og dermed får en enkel, ofte barnlig uttrykksform.
Humoristisk, ironisk, varm tone i bøkene
Tema: jeg-person m/angst mistilpasset i samfunnet, mange finurlige tanker og funderinger
tankespinn, første som faller ham inn. Særlig Fakta om Finland
bryter normer for tegnsetting, i fakta om finland: laange setninger, masse komma, et helt avsnitt for hver setning.
postmodernisme, omfattende begrep som forsøker å beskrive tendensen til å utvide og overskride den modernistiske tradisjonen innen kunst, arkitektur, litteratur og filosofi. Griper tilbake til tidl. tiders uttrykksformer, men gjerne gjennom en ironisk distanse. Vektlegger mangfold i teorier og perspektiver, skeptisk til muligheten for å uttrykke innsikt og erkjennelse på en endegyldig måte.
budskap: helt greit å være litt skrudd?
Erlend Loes inspirasjon: svært spørsmål. men det er nok livets ubarmhjertighet som opptar meg mest. vi er her. vi har ikke bedt om å være her. vi er av og til snille, ofte slemme, og det er et helvete å skaffe seg oversikt over det hele. jeg skriver for å skaffe meg en slags illusjon av å ha oversikt. (dagbladet.no)
Konklusjon/oppsummering:
populariteten skyldes minimalismen og psykologien i litteraturen hans. Folk kjenner seg mye igjen i karakterene i bøkene, og han er veldig nøytral i hvordan han framstiller innholdet og karakterene i bøkene sine selv om det ofte dreier seg rundt psykologi. F.eks i Naiv Super har hovedpersonen 'møtt veggen'. Mange har gjort det og kjenner seg igjen. Selve boka handler forsåvidt om den psykiske prosessen hovedpersonen da går igjennom.
Står helt fast, trenger innspill.... anyone?