Jeg syns kanskje folk forventer litt mye av andre her inne...

Miriel skrev:
Dette forumet burde også ta i bruk denne advarselen øverst på hver eneste side:

The stories and information posted here are artistic works of fiction and falsehood.
Only a fool would take anything posted here as fact.

Her inne må dere bare akseptere at det er sånn altså...

*Aulile* skrev:
jeg forventer ikke at folk skal kunne alt om diabetes, men jeg syns det er synd at det er så mange uriktige opplysninger og uvitenhet som florerer om diabetes... Det viktigste er at det er to forskjellige typer diabetes og at hvis en diabetiker virker full eller rar og ikke klarer å gjøre rede for seg, så trenger personen sukker... en diskusjon om hvor mye insulin man skal ta og om foreldre skal sette insulin på andres barn i en bursdag syns jeg egentlig har liten betydning, for det vil variere alt ettersom...men det verste er vel at folk tror at barn som har diabetes har spist for mye sukker eller usunn mat og derfor har fått diabetes 1...

Alt jeg ønsker for min lille diabetiker på 5år er at hun skal ha et så normalt liv som mulig og at vi voksne ikke tynger det tunge loddet hun ufrivillig har fått hengt rundt sine små barneføtter  enda mer enn nødvendig..  Nå så ikke jeg programmet med Hellstrøm og jenta som hadde diabetes 1, men jeg har forstått det slik at det var en del feil som ble sagt der, og det er synd og ikke rart at folk tror så mye rart om diabetes.... men det er flott med diskusjoner for det bidrar kanskje til at flere får kunnskap som er riktig..

Når små barn får diabetes er det vel heller sjelden at det er type 2 diabetes det dreier seg om. Når jeg synes det hadde vært et stort ansvar å skulle beregne riktig på annenmannsbarn i en bursdag er det fordi at jeg jobber som assistent i åpen omsorg,- altså hjemmesykepleien-og de som gir insulin der er helsefagarbeider, hjelpepleier eller sykepleier, nettopp pga ansvaret og det alvorlige i å gjøre en feil- det betyr ikke at ikke jeg kan lære det samme, men jeg ville ikke fått lov til å gjøre det på jobb og i det legger jeg at ansvaret er stort. Og de jeg refererte til i den tråden hadde type 2 diabetes og kan regulere mye via å spise riktig kost og til riktige tider. De er egentlig avhengig av å ha et temmelig regelmessig liv, det har kanskje den lille jenta di også??? For diabetes 1 kan jeg dessverre ikke noe særlig om. Men man kan jo alltids lære...

*lykkeligst* skrev:
Er det så unaturlig at alle her inne ikke har full peiling på f.eks. diabetes?
Jeg stiller meg fremst i rekka og rekker opp hånda høyt. Jeg aner ikke mer enn hva venninna mi har fortalt meg, og jeg kjenner ingen med diabetes untatt henne, så jeg har ikke sett noen stor grunn til å lese meg opp så mye på det.
Fint at noen tar seg bryet med å lære bort litt om det, men jeg liker ikke helt at noen av dere får meg til å føle meg dum fordi jeg ikke kan nok om emnet (men jeg er litt hårsår i dag, så det er nok bare jeg som er overfølsom på det).

Og dere som syns det er litt rart at folk ikke har
mer kunnskap om diabetes; Kan dere alt mulig om diverse allergier, astma, epilepsi?

Og baklager litt sutring, men det er virkelig ikke min dag i dag

Når eg sjølv spør om råd her inne, er det for å få mest mulig svar. Om det gjeld medisinske saker, er det supert med svar frå nokon som har "opplevd det same" og har fått råd frå spesialist (ein må uansett vere kritisk naturlegvis), men det kan og vere nyttig med svar frå nokon som har høyrd frå ei veninne at nokon ho kjenner kanskje hadde lest at ein kunne prøve å gjere sånn og sånn. Greitt å få tips som ein kanskje ikkje har kome på sjølv, og så får ein vurdere kva ein vil ta med seg og kva ein vil oversjå.

Men samtidig så synest eg og det er viktig, som svarskrivar, å informere litt om kva for grunnlag ein har for å svare på spørsmål. Dersom ein sjølv har alvorleg astma og har levd med det heile livet har ein truleg bedre kompetanse enn om kompetansen begrenser seg til "fetteren til sønnen til naboen såg ein i klassen som brukte astmaspray i gymmen ein dag". Eg seier ikkje at den sistnevnte skal la vere å svare, men bør då fortelle at kunnskapen er begrensa.

Dersom ein i svaret forteller at "eg er ingen ekspert på dette...", eller "eg synest å huske at eg har lest ein gong..." eller "besteveninna til kusina mi opplevde..." så bør andre som leser svaret holde seg for gode til å slenge dritt pga inkompetanse.

Alle som spør om råd bør uansett ta svara med ei gedigen klype salt, men det kan likevel vere "skummelt" med råd frå nokon som utgir seg for å vere ekspertar (ved å f.eks. svare veldig bastant), utan å seie at dei har svært begrense kjennskap til temaet.

Sånn er det med de forbanna kjerringene her inne vettu. De sitter jo i ammetåka og tror de vet best. Drit i dem sier jeg bare

*lykkeligst* skrev:
Er det så unaturlig at alle her inne ikke har full peiling på f.eks. diabetes?
Jeg stiller meg fremst i rekka og rekker opp hånda høyt. Jeg aner ikke mer enn hva venninna mi har fortalt meg, og jeg kjenner ingen med diabetes untatt henne, så jeg har ikke sett noen stor grunn til å lese meg opp så mye på det.
Fint at noen tar seg bryet med å lære bort litt om det, men jeg liker ikke helt at noen av dere får meg til å føle meg dum fordi jeg ikke kan nok om emnet (men jeg er litt hårsår i dag, så det er nok bare jeg som er overfølsom på det).

Og dere som syns det er litt rart at folk ikke har
mer kunnskap om diabetes; Kan dere alt mulig om diverse allergier, astma, epilepsi?

Og baklager litt sutring, men det er virkelig ikke min dag i dag

Nei alle kan da ikke alt.. men er ofte vi legger mest merke til "bedreviterene" her inne... for når di kan eller tror di kan så er di mer frempå en di som ikke kan noe om det evt temaet

Nei alle kan da ikke alt.. men er ofte vi legger mest merke til "bedreviterene" her inne... for når di kan eller tror di kan så er di mer frempå en di som ikke kan noe om det evt temaet

Det man ikke kan eller vet, kan og vet google. 

Labambie skrev:

Men hvis alle bare skal google , så blir det jo mindre tråder og aktivitet her inne da

hva har jeg gått glipp av nå da?? Alle vet ikke alt nei, det er sikkert!

Drømmeren skrev:

Labambie skrev:

Men hvis alle bare skal google , så blir det jo mindre tråder og aktivitet her inne da

Jo, men kanskje like greit når mange er så hårsåre (nei jeg sikter ikke til noen her nå) at man ikke kan diskutere noe. :)

Labambie skrev:

Drømmeren skrev:

Labambie skrev:

Jo, men kanskje like greit når mange er så hårsåre (nei jeg sikter ikke til noen her nå) at man ikke kan diskutere noe. :)

Jeg er ikke hårsår lengre nå iallefall. Var bare en shitty dag . Men jeg står for det jeg skrev oprinnelig da. Diskusjoner er ok, men når diskusjonene havner på "du er dum som ikke vet dette" nivået, da syns jeg det bilr feil. 

Back
Topp