Jeg synes CTG er forferdelig...

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
...og skammer meg egentlig over at det å høre vårt barns hjerteslag gjør meg så stresset. Jeg vet ikke hva det er nøyaktig, men lyden av CTG gjør meg forferdelig stresset, jeg føler ingen kontroll i situasjonen, jeg blir ubekvem, får nesten panikkartig behov av å komme meg ut av rommet og må bruke alle teknikkene jeg har i boka over hvordan fjerne seg selv fra en situasjon mentalt og holde ut.

Er det noen andre som har det slik? Erfaringer? Tips til hvordan jeg skal komme meg igjennom CTG-målngene som nå finner sted hver 2-4 uke fram til fødsel?

Kan man be om CTG uten lyd på?

Be dem skru av lyden! Må de høre, kan de bruke gammeldags jordmorstetoskop, og da er det kun JM som hører noe

Så kjipt! Er jo ingenting å skamme seg over! Under første fødselen min forsvant pulsen til babyen hele tiden. Det gjorde meg kjempestresset, så da skrudde de bare av lyden etter at vi hadde en lang prat om hvordan de hadde full kontroll osv. De fulgte også fødselen på en skjerm inne på et annet rom store deler av den. Så ja, bare be om at de skrur av lyden. Jeg tenker også at det kanskje er forskjell på ctg under kontroll og under fødsel. Siden du føler det sånn kan du jo be om å ikke ha på ctg hele tiden under fødselen, men at de tar den på innimellom. Forutsatt at fødselsforløpet gjør det forsvarlig da. Hvis du føler motstand kan du kanskje få dem til å måle pulsen din samtidig, så de ser hvordan den øker når lyden er på. Det var det som tippet det over hos meg og gjorde at de satt inn ekstra tiltak — kan ikke ha stresset mor OG stresset barn under fødsel.

Jeg hadde CTG på nesten hele fødselen sist, og da skrudde de av lyden ganske tidlig.

Enig med deg! I mitt første svangerskap ble jeg helt uvel når jordmor skulle høre på hjertelyden. Jeg syns det var grusomt å høre på, ble svimmel og full pakke. Denne gangen går det heldigvis bedre, for jeg turte aldri å si fra om det :rolleyes:

Føler litt på det samme når jeg blir koblet på ctg. For med første så lå jeg både til observasjon i 24 timer da jeg hadde premature rier og i alle de 44 timene med igangsatt fødsel når hun ble født. Begge gangene var lyden høyt på og vi ble gal i hodet av den konstante lyden.
Da vi var på overtidskontroll med andremann så ble jeg satt på ctg av en jordmor som forlot rommet med en gang den var på, og etter noen minutter kom en annen jordmor inn med en ny gravid og sa: «oi da, her var lyden på fult. Vil dere at jeg skal dempe den eller skru den av?»
Jeg og mannen bare så på hverandre og måpte. Gikk det virkelig an å skru av lyden???
Hun skrudde kjapt og enkelt av lyden og jeg og mannen satt igjen og irriterte oss over at ingen hadde fortalt oss det med første:hilarious:

Be de skru av lyden. Den er jo ikke nødvendig

Til meg skrudde de av lyden uoppfordret. Jeg blir stresset av den...

Jeg har også fått spørsmål om de skal skru ned/av lyden under ctg :)

Back
Topp