Jeg skal til DUBAI om 5 dager!(Noen som har vært der før?)

*Martine*

Forelsket i forumet
Hei, jeg skal på ferie til Dubai på mandagen!! :D :D (jaja, jeg vet alt som har skjedd,men jeg lover å oppføre meg pent;) )

Litt om min reise:
Jeg reiser med min søster og hennes kone (de har selvsagt tenkt å late som de er single når de er der nede pga homofili ikke er lov) og deres datter på 10 år, selv skal jeg ikke ha med meg min datter, tror det ville blitt alt for varmt for henne, Jeg tror det ville vært mer slitsomt enn gøy for henne.
Vi skal bo med en del av familien til min søsters kone, i bydelen Sharjah. Vet jo også at det er ramadan når vi kommer dit.

Dette lurer jeg på:
- Dette med klær, det lurer jeg faktisk veldig på. Det er kleskode om at man skal dekke skuldre og knær. Men noen steder står det at kleskoden ikke er så nøye der, å andre steder står det at den bør respekteres, noe jeg har planer om å gjøre:) Hva er egentlig greit, er shorts og t-skjorte innafor,
eller bør jeg gå meg tighst?
- Varmen, hvordan holder jeg ut? Noen som har noe bra tips? Jeg har aldri opplevd noe varmere sted enn sommernorge før :P
- Generelt hendige tips, om både oppførsel, ting å gjøre, steder og dra :)

Hadde satt utrolig pris på om noen hadde giddet å avse noen minutter for å gi meg noen tips :)

Jeg var to uker i Dubai for to år siden, vil tilbake!!
Hotellet våres lå nesten på stranda så vi hadde noen late dager der:) ellers var vi ute på mye forskjellig.
- En dag var vi ute på Atlantis, bada og kosa oss masse. Masse sklier og gøy! Bada med delfiner, det var kjempe gøy;)
- Brukte en hel dag på Ferrari Word, så på masse fine biler, kjørte verdens raskeste berg-og dalbane(aldri vært så redd før, men utrolig gøy å faktisk gjort det:))
- Mens vi venta på at skyssen vår skulle komme reiste vi å kjørte go-cart, bare noen min fra Ferrari world:)
Mange av kveldene gikk med på shopping.
- Dubai mall- stoort akvarie med masse kule fisker.
- Dere MÅ få med dere vann showet utenfor burj khalifa, om dere vil spise der bør dere bestille bord i god tid!
- Vi var på gull markedet( gold souk) utrolig billig og MYE å velge i ;)
- Vi reiste bort å så på Burj Al Arab, finest på kvelden når det lyser i alle mulige farger :)
- Dubai ski, dette var utrolig kjedelig. Liten skibakke inne på mall og the emirates. Det var nok mest fordi vi er fra Norge å har bakker overalt. I tillegg har vi vært på familietur i alpene å stått slalom, så da ble dette veldig kjedelig :P

Noe av det jeg kommer på i farta hvertfall, vi var ute på mye mer men det står litt stille akkurat nå:P

Ang klær så gikk vi for det meste i tights og tunika ol når vi var på shopping/ute blant folk. Men på hotellet og til/fra/på stranda lette kjoler/bikini:) det står skilter overalt på sentrene at man må dekke til skuldre og knær. Jeg syns nesten det var viktigst å dekke til skuldre, gikk i skjørt flere ganger som rakk ca til knea, men hørte aldri at det var galt :P

Gled det MASSE! Kjempe misunnelig! :D
Rotete innlegg, men håper du får noe ut av det hvertfall :)

Jeg har vært flere ganger i Dubai, giftet meg faktisk der. I fjor var jeg der under ramadan, akkurat på denne tiden av året. Besøkte en venninne som bor der. Husk at det er ulovlig å spise eller drikke (inkludert vann) i offentlighet under ramadan. Det kan man teoretisk sett bli arrestert for. Regner med det ikke gjelder 10-åringen, men i hvert fall dere voksne.

Jeg gikk i singlet (ikke særlig utringet, men bare spaghettistropper over skuldrene) og skjørt til rett over kneet, også på kjøpesenterene, så aldri noe skilt om at det ikke var ok. På standen i bikini, men ville ikke satset på g-string eller brasiliansk bikinitopp. Sommerkjole, short og t-skjorte (vanlig shorts, ikke hotpants) er innenfor med mindre du skal til et hellig område f.eks, da er det greit å dekke seg litt mer til. Hadde alltid et tynt sjal i vesken som jeg kunne legge over skuldrene ved behov.

Vær forsiktig med alkohol. Turister har lov å drikke alkohol på hotellbarene, jeg har gjort det hver gang, men sånn norsk charter-fyll er ikke tingen altså.

Varmen er ikke så ille som gradestokken sier. Det var oppe i 50 grader i fjor sommer, men siden det er så tørt fordamper svetten med en gang, så man blir ikke sånn klam og utmattet. 27 grader i Norge, Brasil og Thailand føles myyye varmere enn 45 i Dubai eller Sør-Australia f.eks.

Sharjah er vel et av de andre emiraten hvis jeg ikke husker feil? Så kan hende at de et litt "strengere" der i henhold til kleskoder å slik.

I Dubai er det ihverfall ikke så strengt, man "skal" dekke skuldrer i shoppingmalls, men det er ikke noen som sier noe hvis man ikke gjør det. En del strender får kvinner kun være på visse dager så sjekke opp det hvis dere skal dra til stranden, men det går fint at ha bikini på seg der.
Jeg hadde på meg shorts å singlet eller kjole når vi var der, men hadde allti en skjerf i vesken så jeg kunde dekke til meg når vi gikk inn i mallsen... synes som du sier at man skal respektere kleskodene dit man reiser, trots at det kanskje ikke er noen lov. :)

TUSEN hjertelig takk for svar, kommer til å skrive ut denne siden ;)
Å en annen ting, hvor dyrt er det der? Jeg tenker sånn shopping og mat ute. la oss si i Norge betaler man rundt 200,- for en grei middag ute uten drikke, å kanskje 500,- for en bukse og en genser, hva ville dette kostet i Dubai, sånn ca? :)

foressten trur jeg jeg har lest noe om at ikke restauranter har åpent under ramadan, men kan huske helt feil :) Det finnes en svensk jente som bodde i dubai før å bloggade, finnes masse info på hennes blogg... mariaofsweden.blogg.se

Glemte si god tur også... er ikke alls misunnelig :) :)

foressten trur jeg jeg har lest noe om at ikke restauranter har åpent under ramadan, men kan huske helt feil :) Det finnes en svensk jente som bodde i dubai før å bloggade, finnes masse info på hennes blogg... mariaofsweden.blogg.se

Glemte si god tur også... er ikke alls misunnelig :) :)

Tusen takk! skal sjekke ut den bloggen :-D

Hvis dere spiser på "fin" restaurant (hotell foreksempel) er det litt rimligare enn Norge, ca svenske priser. Hvis dere spiser i shoppngmalls eller lokal restaurant så koster en lunsj/middag ca 50 NOK hvis jeg husker riktig, mye rimligare enn her ihverfall :) Shopping er å rimligare enn her hjemme, ikke europeiske lyxmerker typ Louis Vuitton, Mulberry mm, men alt annet hadde jeg storshopping på. Finnes en outlet ca 15min med taxi fra Dubai sentrum, kjøpte masse jeans der for 100-200 NOK pris her hjemme ca 2000 NOK :) :)
Kjempe billigt med taxi, vi tok det hvor vi enn skulle...

Back
Topp