Jeg skal bake brød

Så masse gluten er bra da? Med mindre man ikke tåler det selvsagt. Hvor høy hastighet bruker du på kjøkkenmaskinen?

Kjører så høy hastighet at maskinen flytter på seg litt:) (rett over midten) hehe.. Også elter jeg bittelitt for hånd etterpå...

Ja. Men havregryn funker sikkert også. Det pleier jeg å ha i vafler hvertfall :)

En ting jeg kom til å tenke litt på med havregryn, la dem ligge i litt av vannet i 20 min før du bruker dem for å svelle. Ellers trekker de til seg mye væske.

Fsnt en oppskrift til 3 brød og skiftet ut noe av det tørre med det jeg ville ha. Eltet deigen 3 ganger med pause imellom. Jeg har aldri vært borti en deig som har hevet bedre :-D jeg lot havregrynene ligge i vann som anbefalt, og grunnen til det ble temmelig åpenlys etterpå ^^ brødet rakk til 4 former, men det gikk litt over sine bredder på et par av formene. Dette var dog ikke et problem heldigvis. Brødet ble saftig og kjempegodt :-D Hurra :-D Eneste problemet er at det er litt vanskelig å skjære i uten at det faller fra hverandre, men man kan vel ikke få alt :-)

Fsnt en oppskrift til 3 brød og skiftet ut noe av det tørre med det jeg ville ha. Eltet deigen 3 ganger med pause imellom. Jeg har aldri vært borti en deig som har hevet bedre :-D jeg lot havregrynene ligge i vann som anbefalt, og grunnen til det ble temmelig åpenlys etterpå ^^ brødet rakk til 4 former, men det gikk litt over sine bredder på et par av formene. Dette var dog ikke et problem heldigvis. Brødet ble saftig og kjempegodt :-D Hurra :-D Eneste problemet er at det er litt vanskelig å skjære i uten at det faller fra hverandre, men man kan vel ikke få alt :)
Så bra du fikk godt brød ut av alle tipsene vi kom med :) Bakte du i dag? I såfall blir det spennende å høre hvordan de blir i morgen, for er gjerne dagen derpå det glimter til med å bli skikkelig tørt og smuldrete :p Her i huset spiser vi ikke mer enn et halvt brød om dagen, så jeg skjærer dem i to før de fryses, og tar opp et halvt brød hver kveld, da blir det rimelig ferskt brød til frokost og lunsj hver dag.

Så bra du fikk godt brød ut av alle tipsene vi kom med :) Bakte du i dag? I såfall blir det spennende å høre hvordan de blir i morgen, for er gjerne dagen derpå det glimter til med å bli skikkelig tørt og smuldrete :p Her i huset spiser vi ikke mer enn et halvt brød om dagen, så jeg skjærer dem i to før de fryses, og tar opp et halvt brød hver kveld, da blir det rimelig ferskt brød til frokost og lunsj hver dag.
Ja, jeg er spent på morgendagen ^^ har fryst ned alt unntatt et halvt brød, for jeg tenker at det er lite sannsynlig at brødet holder seg like godt som butikkbrød :-P

Revet gulerot er bra, bruk fin malt grovmel istede for grovmal, grovmalt mel blir tyngere å da blir brødet mer kompakt. Gluten er ikke farlig i moderate mengder. Uten gluten vil ikke brødet heve. Kjøpebrød er tilsatt ekstra gluten så hevetiden blir kortere, det er ikke bra!
Bruk kjøkkenmaskin! Det kan lønne seg og dobbelt heve- la deigen heve til dobbelt størelse, kna deigen sammen igjen og la deigen heve enda en gang før du baker ut og etterhever.
Deigen må være litt klisette og eltes ei god stund. Ikke stek brødet for høy tempratur da blir brødet hard. Jeg bruker og steke på 150 grader.
Prøv å bakut på olje istede for mel, personlig syns jeg det blir mindre søl og brødet blir sprøtt og ser bedre ut :)
Masse Lykketil med brødbakingen:)
Ps. Honning er kjempe godt i brød

Revet gulerot er bra, bruk fin malt grovmel istede for grovmal, grovmalt mel blir tyngere å da blir brødet mer kompakt. Gluten er ikke farlig i moderate mengder. Uten gluten vil ikke brødet heve. Kjøpebrød er tilsatt ekstra gluten så hevetiden blir kortere, det er ikke bra!
Bruk kjøkkenmaskin! Det kan lønne seg og dobbelt heve- la deigen heve til dobbelt størelse, kna deigen sammen igjen og la deigen heve enda en gang før du baker ut og etterhever.
Deigen må være litt klisette og eltes ei god stund. Ikke stek brødet for høy tempratur da blir brødet hard. Jeg bruker og steke på 150 grader.
Prøv å bakut på olje istede for mel, personlig syns jeg det blir mindre søl og brødet blir sprøtt og ser bedre ut :)
Masse Lykketil med brødbakingen:)
Ps. Honning er kjempe godt i brød
Jeg bakte brød i dag. 200 grader i 45 min. Du som bare på 150 grader, hvor lenge steker du da?

Til de er ferdige :) baker brød nesten daglig både hjemme og på jobb så klokka bryr jeg meg ikke så mye om lenger ;)
Bruker ca en drøy time
Hmmm. Jeg måtte ettersteke brødene mine litt, for de var ikke ferdige under. Tok de ut av forma og satte de opp ned i ovnen. Da ble det bra. Så totalt fikk de nesten en time i ovnen. Jeg tørr ikke ta det på slump, er ikke erfaren nok enda.
Du sier finmalt er bedre enn grovmalt. Hva står det på pakken da? Siktet hvetemel er det fineste, men jeg vil da ha sammalt hvete fin? :oops:

Min oppskrift for et godt brød/pizzabunn osv er litt mer væske enn hva oppskriften sier. Hvis deigen sitter igjen på fingeren din før den settes i ovnen, så er den bløt nok. Det skal være klissete.

Mitt andre tips er olje! Prøv å erstatt en valgfri væske med 1 - 2 ss olje.

=)

Hmmm. Jeg måtte ettersteke brødene mine litt, for de var ikke ferdige under. Tok de ut av forma og satte de opp ned i ovnen. Da ble det bra. Så totalt fikk de nesten en time i ovnen. Jeg tørr ikke ta det på slump, er ikke erfaren nok enda.
Du sier finmalt er bedre enn grovmalt. Hva står det på pakken da? Siktet hvetemel er det fineste, men jeg vil da ha sammalt hvete fin? :oops:

Ble de ikke veldig godt stekt utenpå da? Hørtes veldig mye ut, ville absolutt prøvd å senke tempraturen litt. Du kan steke de uten form, enklere å sjekke underveis da :)
Det står f.eks finmalt Rug, har veldig god erfaring med posen som det står grovbakst på, det er sammalt hvete og rug. Den er mellommalt :)

Ble de ikke veldig godt stekt utenpå da? Hørtes veldig mye ut, ville absolutt prøvd å senke tempraturen litt. Du kan steke de uten form, enklere å sjekke underveis da :)
Det står f.eks finmalt Rug, har veldig god erfaring med posen som det står grovbakst på, det er sammalt hvete og rug. Den er mellommalt :)
Nei snodig nok så holdt toppen seg på samme nivå :-S

Back
Topp