Jeg SKAL amme!!

Tullerulle

Forelsket i forumet
Jeg har bestemt meg for at jeg SKAL amme! Men hvordan kan jeg best mulig gjøre brystene klar for dette? Mamma amma med alle tre barna sine uten problem, men vil ikke ha flaskebarn :/

du slapper av i svangerskapet, og gjerne leser litt ammebøker, feks gro nylander sine bøker. er super litteratur.
ellers er det ikke noe du kan fysisk gjøre med brystene før fødselen så ville tatt det heeelt med ro.
også når småen kommer og du sitter med spørsmål om amming, så tar du en telefon til ammehjelpen FØR spørsmålet blir et problem!!!
kos deg nå med resten av svangerskapet.

Du trenger ikke gjøre noen forberedelser. Melkeproduksjonen kommer i gang av hormoner som produseres etter at barnet er kommet ut. Man produserer også melk når har nærkontakt med babyen og morsinstinktet kommer. Her begynte jeg rett og slett å lekke når jeg hørte babyen gråte for første gang (dagen etter ks). Kos masse med baby, se på, ta på og lukt på. Masse hudkontakt. Stress, for lite/dårlig næringsinntak og søvnmangel senker produksjonen. Da gjenstår de bare å se om baby får godt tak - øvelse gjør mester. Les alt du kommer over på ammehjelpen.no. Da er du godt forberedt :)

D bæste rådet æ kainn gi e: ikke stress,slapp av ,så kjæm melka av sæ sjøl :)

Jepp.. skriver under på det :) Det er bare å slappe av.. les gjerne Gro Nylander... jeg leste "mamma for første gang" og elsket den :) Det viktigste er ikke å stresse, spise bra og spørre om hjelp.. Selv om ting går greit, er det alltid noe å lære.. jeg tok i mot hjelp fra ammehjelpere på sykehuset, helsesøster, ammeveileder på helsestasjonen og mamma ;) Ammingen har gått supert og jeg koser meg med det. Har kjøpt masse fine ammeklær fra ammebutikken.no og andre steder... mye Boob og Milker. Det gjør at det blir lett å amme så ofte som den lille vil uten at jeg blir kald og får brystbetennelse. Puppene må virkelig ikke bli kalde.. så kjøp inn ullinnlegg og gjerne også ullundertøy med ammeåpning. Brystbetennelse er fælt...

En annen viktig ting er å ha troen på at du kan amme og at du er skapt for det! Samt den gode innstillningen din! :)

Med den innstillingen du har så vil det nok gå bra.:) Når du har født barnet ditt, så må du spørre om hjelp på barselavdelingen din.:) Det gjorde jeg å er så glad for at jeg fikk hjelp til å komme i gang.:) Fullammer min datter på 3 mnd. Har også kontaktet ammehjelpen når det har vært noe jeg har lurt på. Når din mor har ammet 3 barn, så kan du nok også få noen gode råd fra henne:) Lykke til med fødsel og barseltiden..:)
Ett viktig råd som jeg fikk av min mor(som også har ammet 3 barn) er at ammetiden er mamma og baby sin tid.. I begynnelsen når man får mye besøk så rådet hun meg til å bare gå inn på soverommet for å amme. Ikke bry deg om besøket, de kan din mann ta seg av. Finn roen og slapp av med babyen din. Da går det mye lettere. :)

Som alle sier her: Slapp av så går det av seg selv. Det er jo noen ganger litt startvansker med amming, vil bare si at dette GÅR OVER :) Men et tips: bruk ikke ull innerst mot puppen da dette gir gode vekstmiljø for sopp. Lykke til, du trenger ikke bekymre deg, amming er kos :)

Ikke gi opp om du støter på vanskeligheter :) jeg har slitt med dårlig sugetak og lite melk i 3mnd, men ga aldri opp. Brukte skjold til småen klarte å suge uten etter 3 mnd og øker melkeproduksjonen selv med konstant amming, pumping & amme-te :) føler helsesøster sier somregel man skal gi mme ved den minste motgang.. Noe jeg mener burde være siste alternativ for oss som virkelig ønsker å amme. Anbefaler virkelig å ha en elektrisk pumpe når man ammer :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Men dersom ammingen bare er jobb og man i tillegg strever med en liten en som bare vil bæres, er det jo mange som setter pris på at helsesøster sier at det er greit å gi opp amminga.. det er viktig å ha det bra også.

Men dersom ammingen bare er jobb og man i tillegg strever med en liten en som bare vil bæres, er det jo mange som setter pris på at helsesøster sier at det er greit å gi opp amminga.. det er viktig å ha det bra også.
Absolutt! Det viktigste er at mor og barn har det fint :) føler bare helsesøstre er for dårlige til å informere om andre løsninger en mme for dem som ønsker å kun amme. For det er alltid en løsning, utenom i få spesielle tilfeller :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Som alle sier her: Slapp av så går det av seg selv. Det er jo noen ganger litt startvansker med amming, vil bare si at dette GÅR OVER :) Men et tips: bruk ikke ull innerst mot puppen da dette gir gode vekstmiljø for sopp. Lykke til, du trenger ikke bekymre deg, amming er kos :)
ikke helt korrekt, ull gir ikke økt vekstmiljø for sopp, derimot engangsinnlegg gjør. ullet gir nok rom for å puste, og bruker en engangs etter ullet så transporterer ullet vekk fuktigheten fra huden, og rett inn i engangsinnlegget og brystet blir skjeldent nedkjølt.
dog er viktig at ullinnleggene en kjøper kan kokevaskes i tilfelle soppinfeksjon.

ikke helt korrekt, ull gir ikke økt vekstmiljø for sopp, derimot engangsinnlegg gjør. ullet gir nok rom for å puste, og bruker en engangs etter ullet så transporterer ullet vekk fuktigheten fra huden, og rett inn i engangsinnlegget og brystet blir skjeldent nedkjølt.
dog er viktig at ullinnleggene en kjøper kan kokevaskes i tilfelle soppinfeksjon.
Helt sant! Jeg anbefaler ammebutikken sine trelags ullinnlegg som har lomme for engangsinnlegg :) Geniale for oss som lekker en del og vil føle oss trygge på at det ikke lekker gjennom, men samtidig vil ha ull mot puppen :)

Åja, der lærte jeg noe nytt:smiley-ashamed005 Det er jo logisk også, samme grunn som at albueskjell ikke bør brukes for lenge om gangen om man har sår..

Ikke stress. Jeg mistet melka helt. Fikk spm av helsesøster om jeg ville ta noe for å få det tilbake. Men hu var unaturlig sulten pga knute på navlesnoren. Så amming ble en kamp. Måtte gi opp.

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp