Jeg reagerte på en barnehage på bussen i stad...

OdaM

Elsker forumet
Jeg skulle til dyreparken og tok bussen fra sentrum.
Bussen er stappfull, og rett før vi skal kjøre kommer et par damer med en sånn barnehagetralle med plass til 4 barn i, som presser seg inn i den allerede veldig fulle bussen. Så damen som holder vognen blir stående midt i bussen. Hun holder i tillegg ett barn i hånden. Han får altså ingen sitteplass. 
4 andre unger sitter i tralla. 
Kjøreturen tar 15- 20 min, og vi er oppi en fart på 100 km/ t. 
Tralla som ungene sitter i står overhode ikke støtt, det er kun hun ene dama som holder den. Og hun vipper fram og tilbake når bussen kjører. 

Jeg reagerte, og hadde blitt SÅ SINT hvis min sønn var med der. Tenk om noe hadde skjedd? 
Det ene barnet måtte STÅ! Han var sikkert 4  år. 
Heldigvis var det en dame som ga fra seg setet sitt til han. Hun sa til barnehagetanta at "det er mye tryggere for han å sitte her", så flyttet hun seg. 

Hva tenker du om dette? Er det greit? 

Høres jo kanskje litt skummelt ut, men de hadde nok ikke vært tryggere i buss-setet, som jeg regner med er uten belte...? 
Hva er alternativet? 

Da tenker jeg at de andre som sitter på bussen burde gitt fra seg sine seter om det var det som var saken.  Evt spurt om de skulle hjulpet med å holde/støtte litt.

Jeg hadde ikke likt det om mitt barn hadde vært med jeg heller hvis jeg hadde ansett det som utrygt. Men håper og har tiltro til at dersom barnehagepersonalet hadde opplevd det som en farlig situasjon, så hadde de også spurt noen om hjelp.

Tilbydde du deg å hjelpe da?
Altså. Hva skal man gjøre da, når bussen er full og ingen tilbyr seg å hjelpe til!

Høres ut som ekstremt dårlig planlegging fra barnehagens side. Trodde det var vanlig at man leide egen buss eller brukte foreldre til sånt? Jeg hadde klikka selv... 

synes ikke det burde vært lov å kjøre buss uten seter i så høy hastighet. flybusser og turbusser ala timekspressen er påbudt å ha bilseter i bussene, så hvorfor noen typer busser er fritatt for dette er helt tragisk! hvor mye tryggere det er for han å sitte enn å stå vet jeg ikke - blir uansett kastet rundt i en kollisjon.

sønnen min på 4,5 skal på tur til bondegård i morgen - de skal ta rutebussen som kjører på svingete vei i opp til 80 km/t. Heldigvis har jeg mulighet til å kjøre han og pappaen henter. Bybuss som kjører i 40-50 km/t i bygater ser jeg ingen problemer med.

Fru H skrev:
Tilbydde du deg å hjelpe da?
Altså. Hva skal man gjøre da, når bussen er full og ingen tilbyr seg å hjelpe til!

lurer jeg å på.

De måtte vell hjem..

er jo ikke noe tryggere å sitte på ett buss sete, enn å stå..

ludine skrev:
Ga du fra deg setet ditt da eller? Forsøkte du å ta opp din bekymring?

lurer jeg å på.

Labambie skrev:
Høres ut som ekstremt dårlig planlegging fra barnehagens side. Trodde det var vanlig at man leide egen buss eller brukte foreldre til sånt? Jeg hadde klikka selv... 

kommer sikkert ann på hvor i landet man bor. noen steder er det ikke tilgang til rutebuss innen passelig gåavstand kanskje fra bhg eller dit de skal og/eller at bussene går for sjelden. i oslo kjører barnehager rutebuss hele tiden. man kan ikke kreve hjelp fra foreldre.

DenicaD skrev:

ludine skrev:
Ga du fra deg setet ditt da eller? Forsøkte du å ta opp din bekymring?

lurer jeg å på.

Me too...

Back
Topp