Jeg produserer ikke nok melk

MalinAngelica

Flørter med forumet
Hei!

Av grunner jeg ikke vet så produserer jeg ikke nok melk.
Jeg har slitt med ammingen siden dag 1 og hun er 3 mnd nå straks. Jeg må gi tillegg for at hun skal være fornøyd.

Jeg har prøvd absolutt alt. Flere uker med å ligge i senga å tilby puppen hele døgnet rundt uten tillegg, Prøvd nesespray fra legen, prøvd å spise sunt og drikke godt med vann, har prøvd å legge inn flere måltider også, men ikke noe av dette gir resultater. Etter 4 timer får jeg kanskje ut 40ml med både håndmelking og pumping. Og hvis jeg prøver å gi hun bryst så merker jeg fort at det ikke holder da hun bare skriker etter mer mat.

I dag har jeg innsett at jeg blir nødt til å nøye meg med delamming selv om jeg ønsket å fullamme.

Er det noen flere her inne som har prøvd ALT og enda ikke fått til ammingen? Jeg har vært i kontakt med ammehjelpen og prøvd alle råd jeg fikk der også, men produksjonen min går bare ikke opp.

Er lei og frustrert da ammingen ikke har vært noe annet enn styr fra dag 1.

Startet hele amme perioden med tette melkeganger og brystbetennelse.. 41 i feber og sprekte brystvorter. Er sliten og trenger kanskje noen fine historier med folk som har fått delamming til å gå bra.
 
Her også! Problem fra dag 1... var så dum at jeg tok i mot skjold på barsel,da de ikke hadde tid til å hjelpe meg mere... lille hadde gulsot og orket ikke så mye heller...

Ingen som fortalte meg at skjold kan svekke produksjonen og at jeg må pumpe ofte i tillegg... så var det for sent... fullammet i 2,5 mnd,delammet i 1 mnd og nå har jeg mistet melka så å si... har fått et fornøyd flaskebarn som endelig ligger på normalvekta :) alle er fornøyde sånn som det er nå :)
 
Her også! Problem fra dag 1... var så dum at jeg tok i mot skjold på barsel,da de ikke hadde tid til å hjelpe meg mere... lille hadde gulsot og orket ikke så mye heller...

Ingen som fortalte meg at skjold kan svekke produksjonen og at jeg må pumpe ofte i tillegg... så var det for sent... fullammet i 2,5 mnd,delammet i 1 mnd og nå har jeg mistet melka så å si... har fått et fornøyd flaskebarn som endelig ligger på normalvekta :) alle er fornøyde sånn som det er nå :)


huff, Har prøvd skjold jeg også. Jeg har prøvd å pumpe, men får ikke igang noen utdrivningsrefleks uansett hvor hardt jeg prøver så det gjør bare vondt å pumpe..
 
Ja var sånn med eldste. Fikk til en god rutine på å pumpe en time etter legging, for da var det allikevel tid til at det fylte seg opp nok til neste måltid. Da ble det jeg ga i tillegg mer og mer mm istedenfor mme og til slutt trengte han ikke noe mer. Men jeg pumpet og puttet i fryseren istedet. For dette gikk å bølger. Skulle ikke mer enn en dag på kjøpesenter (egentlig i ro og fred) før melkeproduksjonen gikk ned og jeg måtte ha økedøgn og pumping i en uke før den var oppe igjen. Var rett og slett utslitt av søvnmangel og stresset med dette som gjorde at jeg gjevnlig produserte for lite. Jeg tror det hele begynte med en sugesvak unge de første ukene, der hele grunnlaget legges. Jeg fikk medisiner på intensiven som sløvet han så de første par ukene diet han hver 4-5 time (noe som er dårlig for å få igang bra melkeproduksjon) og deretter en måned med svak suging og feil sugetak. Men jeg så godt som fullammet med en vilje av stål.

Med andre var jeg nok mer trygg på at jeg kunne få det til. Og mindre stress ga nok mer melk. Og så funket det med intervallamming, ammet et bryst om gangen og byttet bryst annenhver time.
 
Hei!

Har du lest denne?
http://www.emmapickettbreastfeedingsupport.com/twitter-and-blog/low-milk-supply-101

Har du prøvd hjelpebryst? Er du sikker på at du har riktig trakt til pumpen din?
Går babyen ned, eller ikke tilstrekkelig opp i vekt, og/eller har for få våte bleier i løpet av dagen?
Har babyen blir utredet for "alt" annet?

Jeg sier ikke at du ikke kan ha nok melk, men det forekommer egentlig veldig sjeldent at mor ikke har nok melk til babyen, med mindre det er noe fysisk som hindrer det, f.eks brystreduksjon/-forstørrelse, manglende melkekjertler, sykdommer e.l
Har du hatt en ammehjelper hjemme hos deg?

Delamming kan gå veldig fint, og du må huske at du har mye mer melk i puppen enn det som kommer ut i pumpen.
En vennninne av meg fikk aldri ut noe som helst med pumpe, men fullammet tvillingene sine i 6 mnd. ;)


<3
 
Hei!

Har du lest denne?
http://www.emmapickettbreastfeedingsupport.com/twitter-and-blog/low-milk-supply-101

Har du prøvd hjelpebryst? Er du sikker på at du har riktig trakt til pumpen din?
Går babyen ned, eller ikke tilstrekkelig opp i vekt, og/eller har for få våte bleier i løpet av dagen?
Har babyen blir utredet for "alt" annet?

Jeg sier ikke at du ikke kan ha nok melk, men det forekommer egentlig veldig sjeldent at mor ikke har nok melk til babyen, med mindre det er noe fysisk som hindrer det, f.eks brystreduksjon/-forstørrelse, manglende melkekjertler, sykdommer e.l
Har du hatt en ammehjelper hjemme hos deg?

Delamming kan gå veldig fint, og du må huske at du har mye mer melk i puppen enn det som kommer ut i pumpen.
En vennninne av meg fikk aldri ut noe som helst med pumpe, men fullammet tvillingene sine i 6 mnd. ;)


<3

Har ikke forsøkt hjelpebryst så det vil jeg absolutt.

Det funket å pumpe de første ukene.. fikk ut det lille hun skulle ha, men da fikk jeg igang utdrivningsrefleksen og den får jeg KUN til når jeg ammer. Og jeg sliter ekstremt da også. Den kommer ikke ofte lengre, men jeg kjenner det når den kommer.

Hun er fin i vekta fordi vi gir hun tillegg. Jeg vet ikke hvordan hun hadde vært hvis jeg ikke ga tillegg, men tror hun hadde vært undervektig da. De dagene jeg har liggi hjemme i senga og ammet hele dagen så har hun grini og grini og sovi og grini om hverandre fordi hun sulter.

Hun har ingen sykdommer eller annet. Jeg har silikon i begge bryst og har operert ut en kul i høyre bryst så jeg mistenker at det har noe med saken å gjøre.

De 3 siste dagene har hun også begynt å NEKTE helt å bli ammet mens jeg sitter. Jeg MÅ gå rundt med henne imens jeg ammer for hvis ikke så hyler hun. Virker ikke som hun vil ha puppen engang lengre. Føler det bare er slit :(
 
Jeg delammet hele veien - lille er nå 1,5år og ammes fremdeles. Når lille har fylt 4mnd kan tillegget gradvis byttes ut med fast føde, så du er straks over kneika! :)
 
Jeg delammer, da jeg ikke produserer nok melk pga PCOS, har hatt ammehjelper og hs hjemme hos meg og prøvd alt men lillegutt la allikevel ikke på seg som han skulle.
Nå ammer jeg på begge brystene hver gang han viser minste tegn til sult, og gir MME på flaske i tillegg tre ganger i døgnet til de tidspunktene hvor han pleier å være ekstra sulten. Det går kjempefint, selv om jeg også slet veldig med å ikke kunne fullamme. Jeg trøster meg med at det aller aller meste han får i seg er morsmelk, og at jeg nå har en fornøyd liten tjukkas ;)
 
Her løsnet det tilslutt, men vi delammet i 8 uker og det gikk helt fint. Selv litt amming gir viktige helsefordeler for deg og babyen, så å amme i tillegg til å ordne med flasker og pumping fortjener ihvertfall et gigaklapp på skulderen og en high five!

Har lest at operasjoner i brystene kan gi ammetrøbbel i noen tilfeller, så mulig problemet ligger der ja :(
 
Hei!

Av grunner jeg ikke vet så produserer jeg ikke nok melk.
Jeg har slitt med ammingen siden dag 1 og hun er 3 mnd nå straks. Jeg må gi tillegg for at hun skal være fornøyd.

Jeg har prøvd absolutt alt. Flere uker med å ligge i senga å tilby puppen hele døgnet rundt uten tillegg, Prøvd nesespray fra legen, prøvd å spise sunt og drikke godt med vann, har prøvd å legge inn flere måltider også, men ikke noe av dette gir resultater. Etter 4 timer får jeg kanskje ut 40ml med både håndmelking og pumping. Og hvis jeg prøver å gi hun bryst så merker jeg fort at det ikke holder da hun bare skriker etter mer mat.

I dag har jeg innsett at jeg blir nødt til å nøye meg med delamming selv om jeg ønsket å fullamme.

Er det noen flere her inne som har prøvd ALT og enda ikke fått til ammingen? Jeg har vært i kontakt med ammehjelpen og prøvd alle råd jeg fikk der også, men produksjonen min går bare ikke opp.

Er lei og frustrert da ammingen ikke har vært noe annet enn styr fra dag 1.

Startet hele amme perioden med tette melkeganger og brystbetennelse.. 41 i feber og sprekte brystvorter. Er sliten og trenger kanskje noen fine historier med folk som har fått delamming til å gå bra.

Jeg også prøvde alt utenom nesespray:) jeg orket ikke stresse mer, så fant med i at jeg måtte delamme. Introduserte mat da hun ble 4mnd og nå får hun nesten aldri mme :) kun mm og fast føde. Hun er 9 mnd.

Ikke stress, det er ikke verdens undergang ( selv om det føltes sånn da HS sa hun måtte få tillegg pga vekt)
 
Produksjonen tok seg opp til topp da jeg begynte å drikke alkoholfritt øl!!! :D
 
Det er helt normalt at barn gråter under økedøgn og er misfornøyd. Men hvis du gir tillegg, så er du nødt til å pumpe opp produksjonen. Siden du ikke får til å pumpe, så må du amme "hele tiden" for å få opp produksjonen. Evt gradvis kutte ned på mme for at ikke økedagene skal være for ille. Man blir stresset av gråtende baby og stress er ikke bra for melkeproduksjonen.

Jeg måtte også stå og gå å amme med yngste i den alderen. Gjerne stå å bysse og gynge mens jeg sang. Kun på soverommet. Har du hørt om "tremånederskrisen"?
 
Det er helt normalt at barn gråter under økedøgn og er misfornøyd. Men hvis du gir tillegg, så er du nødt til å pumpe opp produksjonen. Siden du ikke får til å pumpe, så må du amme "hele tiden" for å få opp produksjonen. Evt gradvis kutte ned på mme for at ikke økedagene skal være for ille. Man blir stresset av gråtende baby og stress er ikke bra for melkeproduksjonen.

Jeg måtte også stå og gå å amme med yngste i den alderen. Gjerne stå å bysse og gynge mens jeg sang. Kun på soverommet. Har du hørt om "tremånederskrisen"?

Ja, dette er ikke økedøgn. Hun er 3 mnd gammel og har hatt problemet siden fødsel. Vi har prøvd å ikke gi tilleg, men da går hun ikke opp i vekt og det er bare grining(noe jeg ikke tolererer). Jeg får ikke til å pumpe siden jeg ikke klarer å finne utdrivningsrefleksen min. Men delammer og skal til lege på tirsdag. Skal prøve meg på tabletter som gir mer melk.


Mitt problem ifølge legen kan være at jeg har få brystkjertler. Huff:p er bare sliten av alt nå.
 
Ja, dette er ikke økedøgn. Hun er 3 mnd gammel og har hatt problemet siden fødsel. Vi har prøvd å ikke gi tilleg, men da går hun ikke opp i vekt og det er bare grining(noe jeg ikke tolererer). Jeg får ikke til å pumpe siden jeg ikke klarer å finne utdrivningsrefleksen min. Men delammer og skal til lege på tirsdag. Skal prøve meg på tabletter som gir mer melk.


Mitt problem ifølge legen kan være at jeg har få brystkjertler. Huff:p er bare sliten av alt nå.

Men altså, jeg er nok enig med deg i at det kan være silikonet som gjør det. Det er ikke første gang man hører om brystopererte som sliter med amming. Så kanskje må du rett og slett bare godta at det forblir delamming på dere. Men husk at det å delamme er supert det og :)
Helsefordeler for dere begge. Senk skuldrene, din innsats er bra. Bare fokuser på å opprettholde så god melkeproduksjon som du klarer så lenge du klarer :)
 
Men altså, jeg er nok enig med deg i at det kan være silikonet som gjør det. Det er ikke første gang man hører om brystopererte som sliter med amming. Så kanskje må du rett og slett bare godta at det forblir delamming på dere. Men husk at det å delamme er supert det og :)
Helsefordeler for dere begge. Senk skuldrene, din innsats er bra. Bare fokuser på å opprettholde så god melkeproduksjon som du klarer så lenge du klarer :)

Ved brystreduksjon der de fjerner mye av brystvevet kan det gi problemer. Å legge inn silikon skal ikke ha noe å si for melkeproduksjon :) Det legges bare under.
 
Ja, dette er ikke økedøgn. Hun er 3 mnd gammel og har hatt problemet siden fødsel. Vi har prøvd å ikke gi tilleg, men da går hun ikke opp i vekt og det er bare grining(noe jeg ikke tolererer). Jeg får ikke til å pumpe siden jeg ikke klarer å finne utdrivningsrefleksen min. Men delammer og skal til lege på tirsdag. Skal prøve meg på tabletter som gir mer melk.


Mitt problem ifølge legen kan være at jeg har få brystkjertler. Huff:p er bare sliten av alt nå.

Dersom du har mindre melk enn det babyen har behov for så er det økedøgn. Derfor bruker jeg det ordet. Problemet er at du øker ikke produksjonen din hvis du ikke ammer mer og gir tillegg istedenfor. Så skjønner hvorfor du ikke tenker det er økedøgn. Hvor lenge har du prøvd å bare amme i strekk uten å gi tillegg?

Det er svært uvanlig å ikke ha nok brystkjertler. Det er ved såkalte "tubebryst" som er underutviklede brystet. Du ser det gjerne på brystene fasong.
 
Last edited:
Ved brystreduksjon der de fjerner mye av brystvevet kan det gi problemer. Å legge inn silikon skal ikke ha noe å si for melkeproduksjon :) Det legges bare under.

Godt mulig, men jeg har dog hørt om de som har hatt problemer med amming etter det og. Men jeg har ingen egen erfaring der eller noe. Uansett så er jo stress drepen for ammingen, og da kan det kanskje være like greit å oppmuntre til å slappe av med delamming heller enn å stresse vekk melken og gi opp ammingen totalt. Jeg er 100% for fullamming altså, bare ser at veldig mange som får mange råd på forum ender opp med å bli for stresset og gir opp totalt.
 
Godt mulig, men jeg har dog hørt om de som har hatt problemer med amming etter det og. Men jeg har ingen egen erfaring der eller noe. Uansett så er jo stress drepen for ammingen, og da kan det kanskje være like greit å oppmuntre til å slappe av med delamming heller enn å stresse vekk melken og gi opp ammingen totalt. Jeg er 100% for fullamming altså, bare ser at veldig mange som får mange råd på forum ender opp med å bli for stresset og gir opp totalt.

Og mange får det til når de skjønner hvorfor. Som meg feks;)

TS har vel slik jeg forstår det allerede tatt et valg :)
 
Back
Topp